AMADOU & MARIAM: Jazz & Soul Gala

6.10.2011 – godz. 19:00 – Warszawa – Sala Kongresowa

Skład zespołu

Mariam Doumbia – vocal
Amadou Bagayoko – vocal, guitar
Boubacar Dembele -percussions
Yao Dembele – bass
Yvo Abadi – drums
Charles-F. Avot – keyboards
Woridio Tounkara – vocal
Aminata Doumbia – vocal
Moriké Keita – DJ

Nie wiem, jaką muzykę gra się dziś na scenach w Bamako, stolicy Mali. Chociaż duet niewidomych artystów z tego kraju Amadou & Mariam otworzył koncert porywającą kompozycją „Welcome to Mali”, to miałem wrażenie, że jestem na widowni w Paryżu, gdzie afrykańscy wykonawcy znaleźli swój azyl i możliwość zarabiania pieniędzy. Musieli też złożyć daninę – wzbogacić brzmienie muzyki afrykańskiej o elementy rocka i popu. W trakcie koncertu utwierdzałem się w przekonaniu, że jest odwrotnie. To współczesny pop rock z afrykańskimi rytmami. Nawet Amadou grający solówkę na gitarze starał się zbliżyć do europejskich standardów. Podobał mi się taniec dwóch chórzystek, które skutecznie odwracały moją uwagę od głównych wykonawców.To żadna wada, że muzyka uległa globalizacji. Dzięki temu stanowi silniejszy magnes dla publiczności, a ortodoksi i tak znajdą koncerty czy nagrania ich satysfakcjonujące. Najważniejsze, że słuchacze opuszczali Sali Kongresową zadowoleni z dobrej zabawy, jaką dostarczyła im Era Jazzu.
Marek Dusza, Rzeczpospolita

Galeria z koncertu


AMADOU & MARIAM: Jazz & Soul Gala

Amadou & Mariam – jeden z najważniejszych zespołów world – music oraz John Scofield – genialny gitarzysta zespołu Milesa Davisa to niekwestionowane gwiazdy jesiennej gali Ery Jazzu. Amadou & Mariam – zespół niewidomych artystów z Mali, przedstawi się polskiej publiczności na jedynym koncercie w Polsce.

Kilka lata temu Manu Chao odkrył muzykę niezwykłej afrykańskiej pary: Mariam Doumbia i Amadou Bagayoko – dwójki niewidomych muzyków z Mali, którzy swoją muzyką oczarowali Francję i podbili cały świat. Wszystko to stało się za sprawą wydanego w 2005 roku albumu „Dimanche Bamako”, wyprodukowanego przez Manu Chao. Także ostatnio krytycy na święcie najbardziej docenili duet Amadou & Mariam, który swym najnowszym albumem „Welcome to Mali” perfekcyjnie zrealizował ideę globalnej world-music łączącej dzisiaj i pop, i jazz i muzykę etniczną. „Welcome To Mali” została zmiksowana w studiach Paryża przez francuskich wirtuozów konsolety – Laurenta Jaisa i Antoine Haleta. Otwierający płytę utwór „Sabali” to pomysł Damona Albarna, twórcy projektu Blur i Gorillaz. „Sabali” oparty na rytmach electropopu to jeden z najlepszych singli, podobnie jak i kolejny „Ce n’est pas bon” przypominający czasy współpracy zespołu z Manu Chao.

Kariera i życie Amadou & Mariam to doskonały scenariusz na hollywoodzki melodramat. Poznali się ponad ćwierć wieku temu i od tej pory są w nieustannym muzycznym transie, który stał się dla nich sensem bycia razem. Są niewidomi, poznali się w instytucie dla niewidomych jeszcze w latach siedemdziesiątych i tam odkryli swoją wspólną pasję – muzykę. Amadou Bagayoko był popularnym muzykiem już w latach siedemdziesiątych. Początkowo grał w grupie muzycznej Les Ambassadeurs du Motel, później skoncentrował się na własnej karierze. Mariam Doumbia dorastała słuchając radia i szkoląc głos na festynach i potańcówkach. W 1980 Amadou i Mariam wzięli ślub. Kilka miesięcy później założyli własny zespół, który odtąd wykonuje charakterystyczny, afrykański funky – afro – blues. Muzyka połączyła „funky” Amadou i „soul” Mariam. W 1986 przeprowadzili się na Wybrzeże Kości Słoniowej. Tam nagrali kilka kaset z koncertami i promowani byli „pocztą pantoflową” w całej Afryce Zachodniej. Stali się wówczas prawdziwymi gwiazdami afrykańskiego subkontynentu.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych zaproszeni zostali do udziału w kilku znaczących festiwalach europejskich. Nagrana wówczas w Paryżu płyta „Sou Ni Tile” przyniosła im ogromną popularność we Francji i całej Europie. Od tego czasu Amadou & Mariam pojawiają się już jako gwiazdy na festiwalach muzycznych na całym świecie. Pochodzą z najbardziej muzycznego rejonu Afryki, z Mali. Ale swój czas dzielą równo między rodzinnym krajem, a nowym domem – Paryżem.

W 2003 egzotyczni artyści podjęli współpracę z Manu Chao, który jest nie tylko producentem ich albumu „Dimanche – Bamako”, ale także gościnnie występuje też w kilku utworach. Proponowana przez duet Amadou & Mariam muzyka świata z doskonałym,nowoczesnym brzmieniem wypracowanym przez Manu Chao zagwarantowała nagraniom wielką popularność. Album „Dimanche ? Bamako” zaledwie w kilka tygodni dotarł do 2 miejsce francuskiej listy bestsellerów.Zaś zespół zdobył najbardziej prestiżowe wyróżnienie: Najlepszy Wykonawca World Music przyznawany we Francji, jako Les Victoires de la Musique, czyli odpowiednik amerykańskiego Grammy oraz Oskara.

W 2008 duet nagrał entuzjastyczniue przyjęty na całym świecie album „Welcome to Mali”, w którym, oprócz afrykańskiej muzyki można usłyszeć bogactwo eklektycznych brzmień oscylujących wokół popu i muzyki elektronicznej. W nagrania albumu udział wzięli m.in. Keziah Jones, ?M’, Tiken Jah Fakoli, Toumani Diabate oraz Juan Rozoff. Singiel „Sabali” – napisany i wyprodukowany wspólnie z Damonem Albarnem z zespołu Gorillaz – wypromował muzykę Amadou & Mariam na cały świat. Nie bez przyczyny to właśnie zespół Amadoua & Mariam otwierał największe mistrzostwa świata w piłce nożnej w Afryce i przedstawił ekscytujący koncert dla ponad 6o tysięcy widzów i milionowej publiczności zgromadzonej przed telewizorami na całym świecie.

Zespół Amadu & Mariam to nie tylko wyjątkowy mix kulturowy, ale klimat właściwy kulturze afrykańskiej wszechobecnej dzisiaj w każdym nagraniu muzyki popularnej. Artyści często określają go „malijskim bluesem”, w którym najważniejszymi elementami są funk, blues, jazz, soul, afro-beat wraz elektronicznymi brzmieniami. Ich koncerty to porywające widowiska, które zapełniają wielkie sale koncertowe z rozśpiewaną i roztańczoną publicznością na całym świecie. Tak z pewnością będzie i w Warszawie!

Dionizy Piątkowski

Wybrana dyskografia

L’Integrale Des Annees Maliennes 1990-1995 (5 CDs set- 2005); Se Te Djon Ye (1998); Sou Ni Tilé (1998); Tjé Ni Mousso (2000); Wati (2002); Dimanche ? Bamako (2005); Je pense ? toi (2005); Welcome to Mali (2008);The Magic Couple (2009)

2015-07-30T11:01:14+02:00
Przejdź do góry