Ile można jeszcze wysupłać z kompozycji Astora Piazzolli ? Czy jest sposób, by przybliżyć się brzmieniem i nastrojem do roztańczonego, argentyńskiego tango? Czy można zabawić się ścigając z zachowawczymi, klasycznymi kompozycjami ? Kwartet Bandonegro rozgrywa te wszelkie wątpliwości w sposób, który nie wymaga wielkich tłumaczeń. Młodzi muzycy przygotowali perfekcyjny zestaw – w tym własnych kompozycji – i poddali go ciekawej i kreatywnej manierze. To już nie odgrywanie tango, „zagrywanie się Astorem” czy szukanie górnolotnych, muzycznych skojarzeń. Kompozycje podawane są perfekcyjnie, bardzo emocjonalnie i z fantazją. Kolory brzmienia ulegają potęgowaniu, bo klasyczny kwartet zaprasza do tango dwóch instrumentalistów: improwizującego i roztańczonego  gitarzystę  oraz trzymającego rygorystyczny rytm perkusistę. To nowe spojrzenie na tradycję muzycznego tango, na poddanie wnikliwej analizie tego, co w tango jest energią, tańcem i rytmem a co jest pięknem  i serdecznym uniesieniem.

Album  „Hola Astor: Bandonegro Meets Piazzolla” to nowy pomysł, styl i język muzyczny. Pierwszy autorski album polskiego kwartetu Bandonegro ( Michał Główka-bandoneon, Jakub Czechowicz- skrzypce, Marek Dolecki– fortepian i Marcin Antkowiak–  kontrabas) to fuzja tanga z jazzowym i rockowym brzmieniem. Zespół zaprosił do projektu dwóch muzyków należących do czołówki polskiej sceny jazzowej, Dawida Kostkę (gitara elektryczna) oraz Mateusza Brzostowskiego (perkusja), dzięki czemu kompozycje zyskały unikalny charakter. „To tak naprawdę muzyczne spotkanie z mistrzem gatunku – mówi o projekcie „Hola Astor” Marcin Antkowiak. Piazzolla od szkolnych lat inspirował nas jako kompozytor, ale także jako rewolucjonista w świecie tanga. Postanowiliśmy odświeżyć wybrane utwory, które przez swoją innowacyjność, w latach 70-tych nie zyskały takiego rozgłosu, na jaki według nas zasługują. Moje kompozycje to fuzja jego tanga z jazzem i rockiem, przeplatane własnymi emocjami, fantazją i nowymi pomysłami”. A pianista Marek Dolecki dodaje: „…po raz pierwszy prezentujemy też nasze własne, autorskie kompozycje. W całości wsparli nas muzycy jazzowi, dzięki którym nasze utwory stały się niezwykle świeże i energetyczne”.

Kwartet Bandonegro  zaistniał na polskiej scenie muzycznej, prezentując ciekawe połącznie tango z elementami jazzu i rocka. Efektem tego były wspólne koncerty z udziałem Edyty Górniak, Mieczysława Szcześniaka, Andrzeja Piasecznego czy Maryli Rodowicz. W maju 2016 roku wzięli udział w największej trasie koncertowej w Polsce „Atmasfera Tour”, która odwiedziła 16 największych miast w kraju. Na początku 2019 roku wyjechali do Argentyny, gdzie koncertowali przez pięć tygodni w kultowych klubach tango. Wystąpili również podczas prestiżowego Argentina Tango Salon. Jako jedyni polscy muzycy mieli okazję wystąpić przed legendarnym skrzypkiem Fernando Suarez Paz, który przez wiele lat koncertował w kwintecie Astora Piazzolli.

Na płytę „Hola Astor: Bandonegro Meets Piazzolla” składają się utwory Astora Piazzolli  („Zita”,„Escolaso”, „Fuga Y Misterio”, „Soledad”, „Vayamos al Diablo” i „Romance del Diablo”) w nowych aranżacjach oraz autorskie kompozycje basisty Marcina Antkowiaka (Vonue”, „Gotango” „Circus Tango”, jazz-rockowa „Bicicletta” i „Vislumbrar”). Bandonegro ociera się swoimi interpretacjami  zarówno o klasyczne faktury, skojarzenia z innymi stylistykami, kameralistykę,  jak i przebojowy rytm i nastrój. To już nie tradycyjny, ludyczny nastrój  argentyńskich knajp i skwerów, ale niezwykle ciekawy i barwny tango – korowód  z odrobiną nostalgii oraz ciekawej, wartkiej i motorycznej muzycznej narracji.

Dionizy Piątkowski