Takie albumy budują standard jazzowego trio. Pianista Noah Haidu, kontrabasista Buster Williams i perkusista Billy Hart spotkali się by nagrać sesję stanowiącą „wzorzec z Serves ” klasycznego jazzu.  „Uwielbiam komponować, ale  to improwizacja zawsze była moją największą pasją – deklaruje amerykański pianista Noah Haidu.  Kiedy zacząłem nagrywać zauważyłem, że by stworzyć wyjątkową wypowiedź artystyczną, trzeba odnaleźć własny głos w prostym, pozbawionym ozdób standardzie”.

 Noah Haidu to nowojorski pianista jazzowy, poważany za ciekawe wykorzystywania swoich melodyjnych kompozycji jako ramy dla energicznych, modernistycznych improwizacji. Jego autorskie zespoły regularnie koncertują w nowojorskich klubach jazzowych, takich jak Smalls Jazz Club i Kitano Jazz oraz wystąpił z grupą Ambrose Akinmusire w  słynnym Jazz Standard. Noah Haidu kojarzony jest także ze współpracy z takimi artystami jak Jeremy Pelt, Jon Irabagon, Duane Eubanks, Winard Harper, Willie Jones, III, Corcoran Holt, Jason Brown, McClenty Hunter, Steve Johns, Marcus McLaurine i Peter Brainin. Teraz do współpracy zaprosił legendy jazzu: kontrabasistę Bustera Williamsa i perkusistę Billy’ego Harta. Zrealizowane wcześniej przez pianistę albumy („Slipstream” oraz „Infinite Distances”) sprawiły, że magazyn Down Beat nazwał go „innowacyjnym kompozytorem”, a krytyk Giovanni Russonello opisał go jako „wykonawcę i kompozytora skupiającego się i posiadającego wizję”. W magazynie Jazz Wise Tony Hall nazwał Haidu „niewątpliwie jednym z najbardziej pewnych siebie i imponujących ze wszystkich nowych pianistów”.

Album  „Standards II”  to znakomita sesja zrealizowana z wybitnymi muzykami jazzu. „Dzięki temu spotkaniu utwierdziłem się w bogactwie własnego Standards Trio – mówi Noah Haidu. Jestem wdzięczny  legendarnym muzykom za możliwość tworzenia muzyki  opartrej na wielkich standardach. Chociaż wciąż komponuję własną muzykę i kontynuuję różne projekty także poza repertuarem American Songbook,  to teraz  Standards Trio  jest dla mnie ważnym oświadczeniem praz integralną częścią mojej tożsamości jako muzyka.”  „Standards II” realizuje tę obietnicę, jednocześnie doskonaląc podstawowe elementy pianistyki jazzowej i tria jazzowego. Album prezentuje dotyk, improwizacje i interakcję Haidu z Williamsem i Hartem, które rozświetlają klasyczny repertuar świeżością, wirtuozerią i nieodpartą emocją muzyków. Słynne i popularne standardy ( od “‘Over The Rainbow”  i “Someone to Watch Over Me” po “Days of Wine and Roses” i kultowy “I Got It Bad/And That Ain’t Good”) są osnową precyzyjnego, wirtuozerskiego jazzu prezentowanego z ogromnym, emocjonalnym potencjałem i kreatywnością. To także sesja dokumentująca trwającą ponad  pięć dekad współpracę legendarnego basisty Bustera Williamsa i genialnego perkusisty Billy’ego Harta. Ich  współpraca rozpoczęła się na początku lat 70-tych (koncerty z wokalistką Betty Carter), by wkrótce potem była kontynuowana w zespołach prowadzonych przez genialnych pianistów jazzu: Herbiego Hancocka i McCoya Tynera.  Teraz Noah Haiku uczy się od mistrzów. „Grałem z Billym, grałem z Busterem, ale nigdy nie graliśmy razem jako trio – wspomina pianista. Zacząłem utwór w rytmie trzy-cztery, ale tempo było za szybkie. Buster odpowiedział nałożeniem różnego metrum i to było wyzwaniem dla wszystkich, aby zagrać inaczej.  Toto było jak… trzymaj się mocno i tak trzymaj”.

Dionizy Piątkowski