Wiosenna, galowa Era Jazzu jest ostatnim koncertem prestiżowego festiwalu. Gwiazdami koncertu będą wybitni artyści skupienie wokół międzynarodowej formacji Black Lives oraz projekt Czas Komedy. Gala celebrować będzie także jubileusz Dionizego Piątkowskiego – pomysłodawcy i szefa Era Jazzu.
„ Ostatni koncert Ery Jazzu jest efektem wielu zdarzeń, z których każde jest argumentem zakończenia tej ważnej i prestiżowej imprezy – wyjaśnia swoją decyzję Dionizy Piątkowski. Uczestniczę w życiu jazzowym Poznania od kilkudziesięciu lat. Ze smutkiem odnotowuję znikanie z kulturalnej mapy mojego miasta wielu ciekawych imprez: Made In Chicago, Tzadik Festival, festiwal Nostalgia, Baroque Festival, Poznań Jazz Fair, Transatlanic, Festiwal Gitary, Era Jazzu – najdłużej trwający festiwal jazzowy Poznania – kończy koncertową działalność. To wyjątkowy dla mnie koncert, bo zamykam nim także ważną część mojego życia”.
Galowy koncert w poznańskiej Auli UAM ( 14 kwietnia) będzie miał szczególny charakter. Gwiazdą będzie międzynarodowa formacja Black Lives. Ich muzyka czerpie z tradycji AACM, new black music, wpływów afrykańskich, ale zawiera w sobie także hip-hop, jazz, funk, rock, fusion, rap, nu-jazz, soul, blues, karaibski jazz, poetry. Na jedynym, premierowym koncercie w Poznaniu zagrają: saksofonista Jacques Schwarz-Bart, gitarzyści i wokaliści David Gilmore, Jean-Paul Bourelly i Adam Falcon, pianista Federico Gonzalez Peña, basista Reggie Washington, perkusiści Gene Lake i Marque Gilmore, wokalistki Tutu Puoane i Christie Dashiell, poeta-raper Sharrif Simmons oraz DJ Grazzhoppa. Sztandarowy album ”From Generation To Generation” stał się sensacją w minionym sezonie a zespół Black Lives uznano za jazzową grupę roku ( Deutsches Jazz Preis- Band of the Year International).
Kolejną, ciekawą odsłonę będzie miał, realizowany w Poznaniu od lat, Czas Komedy. Tym razem kompozycje Krzysztofa Komedy zaprezentowane zostaną w wersji brzmień organów Hammonda. Bence Vas jest wybitnym wirtuozem gry na organach Hammonda i nadaje kompozycjom Komedy-nowych barw i nastrojów. Węgierski artysta do zespołu zaprosił wibrafonistę Dominika Bukowskiego (nr 1 Top Jazz Forum) oraz poznańskiego perkusistę Krzysztofa Szmańdę. „Komeda on Hammond”- Vas /Bukowski/Szmańda Trio to pierwsza taka prezentacja od czasów, gdy z muzyką Komedy mierzyli się polscy hammondziści : Wojciech Karolak, Krzysztof Sadowski i Czesław Niemen.
Ostatni koncert Ery Jazzu jest także jubileuszem „30/50/70” Dionizego Piątkowskiego, który w tym roku celebruje 30 lat pracy impresaryjnej, 50 lat pracy dziennikarskiej i nobliwe 70-te urodziny. „ Kiedy jesienią 1998 roku startowałem z Erą Jazzu wiedziałem, że ma to być impreza inna niż wszystkie dotychczasowe, podobne festiwale w Polsce – mówi Dionizy Piątkowski. Postawiłem na ekskluzywność i prestiż wydarzeń, a co za tym idzie, na taki dobór artystów, by ich koncertami przerwać tuzinkowość innych prezentacji. Stąd też wielu artystów pojawiało się pod szyldem Ery Jazzu po raz pierwszy w Polsce, często na jedynych koncertach w kraju. Z jednej więc strony wielkie, komercyjne gwiazdy jak Diana Krall, Al Di Meola, Wayne Shorter, Herbie Hancock, Jan Garbarek, Cassandra Wilson, John McLaughlin, Jean Luc Ponty Dee Dee Bridgewater, Joe Zawinul; z drugiej strony artyści, którzy – właśnie poprzez koncerty Ery Jazzu – zaistnieli wspaniale w polskiej świadomość artystycznej. Lista ta jest niezwykle długa i jest powodem mojej dumy. W ramach Ery Jazzu realizowany był także Poznań Jazz Projekt – czyli specjalnie przygotowywane koncerty i nagrania z udziałem gwiazd jazzu oraz poznańskich muzyków. Do tego cykl Poznan Jazz Legend wraz z serią płyt „Poznań Jazz Archive”, wieloletni „Czas Komedy” – z koncertami gwiazd jazzu w repertuarze komedowskim, edycja dyskografii „Komeda on records”, wydawnictwa CD i LP towarzyszące festiwalowi oraz sesje poznańskich muzyków”.