Subtelne rozegranie algierskiej tradycji z nowoczesnym jazzem to najważniejszy atrybut projektu Koum Tara, francusko-algierskiej supergrupy z Lyonu. Szefem muzycznym jest kompozytor i pianista Karim Maurice, który przygotował znakomitą formację: kwartet smyczkowy La Camerata,  algierskiego wokalistę  Mohameda Hamama, grającego na egzotycznym cajon, derbouka i bendirze Kamala Mazouni  oraz basistę Brice’a Berrerda. Sesja  „Baraaim El’Lous” ( w tłumaczeniu z arabskiego oznacza „the Buds of the Almond Tree”- pąki drzewa migdałowego) stanowi ekscytujące połączenie algierskiego chaâbi i jazzu, z poszanowaniem rozległej koncepcji oraz wirtuozerii Karima Maurice’a – pianisty jazzowego i producenta  wielu albumów.

Karim Maurice jest francuskim pianistą, kompozytorem i aranżerem pojawiającym się w  różnych stylistykach muzycznych, jest solistą międzynarodowych orkiestr oraz zespołów jazzowych oraz muzyki  współczesnej. Jego autorskie projekty odzwierciedlają zamiłowanie do kulturowej mieszanki, która stara się zgrabnie przystosować do rygorów nowoczesnej muzyki użytkowej. Jego flagowy projekt Koum Tara okazał się ogromnym sukcesem: odkryciem Jazz Festival of Ramatuelle w 2008 roku. W 2013 roku Koum Tara zdobył nagrodę SACEM Autoproduction Award  a Karim Maurice uznany został za najlepszego kompozytora na międzynarodowym konkursie Made in New York Jazz Competition. Pianista pojawiał się  także w zespołach Joe Lovano, Randy’ego Breckera i Lenny’ego White’a i jest laureatem nagrody oraz  stypendystą prestiżowego American American Jazz Exchange za projekt „Odysseus Fantasy” (we współpracy z Williamem Galisonem i orkiestrą smyczkową kierowana przez skrzypka z Lyonu, Gaëla Rassaerta). Z formacją Kaum Tara zrealizowal już doskonale przyjęty album „Chaâbi, Jazz and Strings”. Teraz – wraz z nowym wokalistą – powraca do wcześniejszego projektu rozbudowując koncepcję o ciekawe, jazzowe formatu.

Muzyczne tematy zostały opracowane, przearanżowane, zharmonizowane i  zrestrukturyzowane tak, by w zgrabnym skrzyżowaniu wszystkich kultur  wypracować spójna wartości i niepowtarzalne brzmienie. Dodatkowo każdy muzyk oddał swą kreatywna tożsamość  oraz perfekcyjność wykonania. Stworzono ciekawą, etniczną, międzykulturową hybrydę. Jest to także specyficzne kulturalne spotkanie umysłów, w wyniku czego powstała wyjątkowa muzyczna struktura: tradycyjne utwory poetyckie i miłosne chaâbi łączą się z tradycją zachodniego kwartetu smyczkowego, jazzowej improwizacji oraz  muzyki elektronicznej. W czasach, gdy  szuka się szacunku dla kultur i tolerancji  jako wartości potrzebnych do budowania lepszego świata, projekt  Koum Tara  oferuje muzyczny wszechświat, w którym każda osoba przynosi swoją tożsamość, dziedzictwo kulturowe i oryginalność, aby zaśpiewać uniwersalną  pieśń miłości. „Pąki migdałowca to wers wiersza będący zaproszeniem do podziwiania wiosny, jej odnowienia i ciągłości – wyjaśnia przesłanie sesji Karim Maurice. Odnowa, bo grupa wraz z nową wokalistką stworzyła oryginalne kompozycje i teksty, które próbują otworzyć nowe horyzonty dla współczesnego chaâbi”.

Dionizy Piątkowski