Niezwykle ciekawą postacią i artystą, który nadaje ton wielu jazzowym działaniom w Rio de Janerio jest pianista Antonio Adolfo. Doskonale wykształcony muzycznie ( studia u Eumira Deodato w Rio i w Paryżu u legendarnej Nadii Boulanger), osadzony w rodzinnej, muzycznej tradycji ( matka była skrzypaczką słynnej Brazilian Symphony Orchestra) już jako nastolatek brał udział w wielu ważnych koncertach i projektach muzycznych. Zauroczony – co oczywiste – jazzem i bossa novą – założył już w latach 60-tych autorskie trio, by niebawem stać się nadwornym pianistą wybitnych, brazylijskich wokalistek, pieśniarzy i muzyków (Leny Andrade, Carlos Lyra, Flora Purim, Wilson Simonal, Elis Regina, Milton Nascimento). Jego kompozycja „Pretty World/Sa Marina” stała się wielkim standardem, który do swojego repertuaru włączyli m.in. Sergio Mendes, Stevie Wonder, Herb Alpert, Earl Klugh, Dionne Warwick. Antonio Adolfo jest także wybitnym pedagogiem: jego szkoła muzyczna w Rio de Janerio kształci ponad 1300 studentów, którym wybitny pianista zaszczepia entuzjazm do brazylijskiego jazzu.
Antonio Adolfo jest nie tylko doskonałym pianistą, kompozytorem i aranżerem ale także producentem. Szczyci się ogromną ( blisko 30 autorskich albumów) dyskografią obejmującą nie tylko nagrania własnych kompozycji, ale przede wszystkim niezwykle ciekawe interpretacje jazzowych standardów. Albumy „ Tropical Infinito”, ’ Tema”, ”Finas Misturas” ,”Chora Baiao” czy „ Rio, Choro ,Jazz…” ( dedykowany wielkiemu, brazylijskiemu kompozytorowi Ernesto Nazarethowi) są jednymi z najważniejszych w dzisiejszym , brazylijskim jazzie. Nagrania dokonane wraz z wokalistką Carol Saboya („ Ao Vivo/Live” oraz najnowsze „Copa Village”) zyskały rekomendujące recenzje na niemal całym świecie a nagranie „O Piano de Antonio Adolfo” nominowano w 2015 roku do Latin Grammy Awards. Także album „Tema” zyskał w 2015 nominację do Latin Grammy w kategorii najlepszych kompozycji latynoskiego jazzu.
„Encontros/Orquestra Atlantica” to kolejna propozycja wybitnego brazylisjiiego artysty. Tym razem Antonio Adolfo przygotowal rodzaj big bandu i rozbudowane aranżacje uchwycił w jarzmo własnych kompozycji ( „ Partido Samba-Funk”, „ Pentatonica”, „Atlantica”, „Saudade”, „Africa Bahia Brasil”, „Delicada Jazz Waltz”, „Sa Marina”) a nawet słynnego standardu Milesa Davisa „ Milestones”. Do tego zestaw gwiazd lokalnego, brazylijskiego jazzu ( m.in. gitarzyści Nelson Faria i Claudio Jorge, perkusista Dada Costa, akordeonista Marcos Minrichter, wokalistka Ze Renato).