Dave Brubeck – artysta, który być może wywarł największy wpływ na rozwój nowoczesnego jazzu w Polsce. Od wczesnego dzieciństwa pałał miłością do fortepianu, na którym uczyła go grać matka, i już w wieku 13 lat występował w profesjonalnych grupach jazzowych. W czasie studiów w College of the Pacific w Stockton (Kalifornia) kontynuował swoje zainteresowanie jazzem, a nawet założył 12-osobową orkiestrę, jednakże większość czasu poświęcał na zgłębianie teorii i zasad kompozycji u Dariusa Milhaud. Po ukończeniu uczelni, Brubeck postanowił kontynuować naukę muzyki klasycznej w Mills College, u Schonberga, jednakże jego plany pokrzyżował wybuch wojny. Gdy po zakończeniu służby wojskowej, w 1946 roku Brubeck wrócił z Europy, kontynuował naukę u Milhaud i, mniej więcej w tym samym czasie, utworzył swój pierwszy zespół jazzowy z prawdziwego zdarzenia: ośmioosobowy Jazz Workshop Ensemble, który trzy lata później nagrywał pod nazwą Dave Brubeck Octet. W 1949 r. założył trio, z Calem Tjaderem i Normanem Batesem (którego później zastąpił Ron Crotty). Orzełom w jego karierze nastąpił w 1951 roku gdy do swojego tria zaprosił saksofonistę altowego Paula Desmonda. Po zmianie sekcji rytmicznej pod koniec lat 50-tych Tjadera i Crotty’ego zastąpili Gene Wright i Joe Morello – powstał klasyczny kwartet Dave’a Brubecka, z którym święcił tryumfy aż do 1967 roku, kiedy opuścił go Desmond. Przez jakiś czas jego miejsce zajmował Gerry Mulligan, a w 1972 roku Brubeck całkowicie zmienił skład zespołu, zapraszając do współpracy swoich trzech synów. Do swojego klasycznego kwartetu powrócił tylko raz, w 1976 roku, na krótko przed śmiercią Desmonda. W 1959 roku skomponował jedną z najsłynniejszych kompozycji jazzowych, „Take Five”, która stała się prawdziwym hymnem zespołu Brubecka, a urokliwe, melodyjne solówki saksofonisty w dużym stopniu odpowiedzialne były za siłę i komunikatywność całej muzyki. Do jego dzieł należy kilkanaście standardów jazzowych, dwa balety, musical, msza, muzyka filmowa i telewizyjna, oratorium i dwie kantaty. Mimo to Brubeck zawsze będzie utożsamiany przede wszystkim ze swoim kwartetem, z Paulem Desmondem i „Take Five”.

Znamiennym wydarzeniem dla polskiego jazzu była (wiosną 1958 roku) wizyta wybitnego pianisty i kompozytora oraz jego legendarnego, już wtedy, kwartetu. The Dave Brubeck Quartet odbywał wtedy tournee, które prowadziło od Londynu po Bagdad. Szczęśliwie trasa ta przebiegała także przez Polskę. Kwartet D.Brubecka dał w Polsce dwanaście koncertów;18 marca 1958 roku zespół wybitnego innowatora jazzu wystąpił w auli UAM w Poznaniu. Recital ten był bezprecedensowym wydarzeniem artystycznym i historycznym: Dave Brubeck był bowiem pierwszym Amerykańskim muzykiem jazzowym, który publicznie zaprezentował arkana tej muzyki w Poznaniu. Dave Brubeck przedstawił polskim twórcom zupełnie nowe podejście do jazzu: wprowadzając nową, modern-jazzową stylistykę a „jazz Brubecka” stał się stylistycznym drogowskazem muzyki Sextetu Komedy, pierwszej polskiej grupy jazzowej, która nowoczesność synkopy oraz improwizację traktowała, jako ważny element kreacji „polskiej szkoły jazzu”.

Dionizy Piątkowski