Skład zespołu
Dan Gottschall – puzon
Miriam Kaul – saksofon
Reggie Moore – instrumenty klawiszowe
Jerry Batyra – gitara basowa
Tommy Alkier – perkusja
Dan Gottschall – puzon
Miriam Kaul – saksofon
Reggie Moore – instrumenty klawiszowe
Jerry Batyra – gitara basowa
Tommy Alkier – perkusja
Kobieta grająca jazz albo rocka na instrumentach dętych to w Polsce jeszcze rzadkość. Dlatego… koncert Golem Shuffle Quintet przyciągnął komplet słuchaczy. Ozdobą wieczoru była saksofonistka Miriam Kaul. Jej pełna ekspresji, dynamiki i melodyki gra mogła zadowolić najbardziej wybrednych koneserów jazzu. Słuchaczom zaproponowano bowiem interesujący gatunkowo zestaw muzyczny od funky poprzez hip hop po jazzrocka i rap.
Jazz ostatniej dekady zdominowany został przez taneczno-funkowe rytmy proponowane przez całą plejadę twórców ( od funkowego Herbiego Hancocka po hip-hop Milesa Davisa),dla których modern-jazz stał się konwencją zbyt ortodoksyjną.Świat oszalał na punkcie prostej, tanecznej muzyki,utożsamianej już nie tylko z monotonną dyskoteką, ale przede wszystkim z jednostajnie nabijanym rytmem. I dzieje się tak nie tylko w rap-hitach amerykańskich Murzynów,ale także w techno-elektronicznym dance europejskich programistów.
Jazz poddawany rapowej modyfikacji mieści się jednak w swoich konwenansach.Przecież pierwszymi symptomami rytmicznej,wręcz tanecznej muzyki były nagrania jazz-rocka i fusion Hancocka,Corei,Zawinula.Potem pojawił się przebojowy,europejski acid-jazz;zaistniał tysiacami nagrań street-jazz,dance groove ,dancefloor-jazz a nawet specificzna moda melancholijnego disco-bopu..I choć nagrania hip-hopu nie licują z powagą jazzu, to właśnie największą popularnością cieszą się płyty rapującego Milesa Davisa („Doo Bop”),nagradzany Grammy Awards „Back On The Block” Quincy Jonesa,przebojowy „Cantaloupe Island” grupy US 3, nagrania Tab Two, Billa Evansa i jego grupy Push, a nade wszystko funkowy jazz holenderskiej saksofonistki Candy Dulfer.
W podobnym kierunku zmierzają nagrania amerykańskiego THE GOLEM SHUFFLE QUINTET. Ostry, roztańczony funk i hip-hop to zasadnicze elementy muzyki kwintetu, w którym rolę liderów pełnią: puzonista Dan Gottshall oraz saksofonistka Miriam Kaul. Puzonista D.Gottshall pochodzi z Baltimore i ma na swym koncie blisko 50 (!) doskonałych płyt oraz koncertów w zespołach Gary’ego Thomasa, Dennisa Chambersa,Chaki Khan, Robina Eubanksa. Natomiast Miriam Kaul najczęściej porównuje się do Candy Dulfer (uroda, fenomenalna muzykalności i wspaniały,jazzowy feeling). Saksofonistka najczęściej pojawia się w zespołach gwiazd: od The Temptations,Tony’ego Bennetta po koncerty z najważniejszymi orkiestrami jazzowymi. Wspólnie z Danem Gottschallem prezentują (w ramach promocji najnowszej płyty) kwintet THE GOLEM SHUFFLE – niezwykle ciekawy projekt muzyczny z pogranicza jazzu, hip-hopu i tanecznego acid-jazzu.
The Golem Shuffle (1996; feat. Gary Thomas, Dennis Chambers)
Christmas Time Is Here (2002; feat Miriam Kaul)