Fryderyk Chopin stał się „dyżurnym kompozytorem” polskich jazzmanów. Nigdy dotąd nie ukazało się tyle albumów jazzowych, gdzie inspiracją dla jazzmana byłyby mazurki i etiudy naszego wieszcza-kompozytora. „Chopiniana” proponowane przez Leszka Możdżera, Krzysztofa Herdzina, Leszka Kułakowskiego, Andrzeja Jagodzińskiego stały się niegdyś kanonem polskiego jazzu, a dla samych jazzmanów często momentem zwrotnym w karierach. Album ” Chopin – Andrzej Jagodziński Trio” okazał się nie tylko bestsellerem polskiego jazzu ale stał się także kartą przetargową pianisty i wizytówką wrażliwego jazzmana na całym świecie. Przeboje mistrza Fryderyka stały się pretekstem nowej, muzycznej inspiracji a jazzowa wyobraźnia, ciekawy zamysł improwizacji, subtelność chopinowskich etiud i mazurków stworzyły nową barwę dla jazzowej kameralistyki fortepianowej.
Z pewna obawą sięgnąłem po album „Adam Palma Meets Chopin”, który programowo wpisuje się w nasze, jazzujące „chopiniana”, ale pozycja i kunszt wybitnego gitarzysty był oczywistym symptomem, że może to być zupełnie nowa muzycznie „wartość dodana”. Adam Palma – dziś światowej klasy wirtuoz gitary nie tylko zmierzył się z repertuarem jednego z najwybitniejszych kompozytorów wszech czasów, ale dokonał również czegoś wyjątkowego – dał utworom Fryderyka Chopina nowe życie. Tym samym utworom, które do tej pory kojarzyły się przede wszystkim z fortepianem. Palma wspiął się na wyżyny swojej wrażliwości muzycznej i stworzył płytę jedyną w swoim rodzaju. „Adam Palma Meets Chopin” z gościnnym udziałem Leszka Możdżera, jest pierwszą na świecie płyta z utworami Fryderyka Chopina opracowanymi na gitarę akustyczną. Gitarzysta odrzucił te wszystkie „ jazzujące” tricki i skojarzenia a poprzez nowatorskie podejściu do kompozycji dokonał ekscytującej interpretacji klasyki Chopina, gdzie improwizacja, awangardowe skojarzenia i jazzowe brzmienia trafiają w klimat, jaki do tej pory odległy był od tzw. Chopina na jazzowo. Adam Palma wykreował nową, stylistyczną jakość, w której pozbył się dość zgrabnie monumentu klasyki, dodając wirtuozerskim interpretacjom znamion pogodnej lekkości oraz zwiewność, jakiej poddano zestaw chopinowskich preludiów, mazurków, nokturnów, walców. Do tego perfekcyjna umiejętność i zabawa kompozycjami Fryderyka, by stworzyć rodzaj gitarowego „song book” i zgrabnie wpleść „chopinowski” romantyzm w karby współczesnej, improwizowanej sztuki.
Gitarzysta Adam Palma to doktor sztuk muzycznych, absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowicach, który koncertował z najwybitniejszymi gitarzystami akustycznymi na świecie takimi jak: Al Di Meola, Tommy Emmanuel czy Bireli Lagrene, a w Polsce współpracował właściwie ze wszystkimi najważniejszymi artystami naszej rodzimej sceny muzycznej ( od Ewa Bem i Edyty Górniak po Krzesimira Dębskiego, Leszka Możdżera). Od wielu lat mieszka w Wielkiej Brytanii, gdzie jest wykładowcą w klasie gitary na Uniwersytecie w Manchesterze.
Adam Palma zebrał doskonale recenzje muzycznej prasy; od amerykańskiego Acoustic Guitar ( „Świetlana przyszłość przed tym pełnym inwencji twórczej artystą„),niemieckiego Akustik Gitarre („Przy użyciu niewiarygodnej techniki, Adam nadaje sens pięknym melodiom, ukazuje muzyczny feeling i humor, a wszystko to w perfekcyjnym rytmie”), brytyjskich Guitar Techniques („ Adamowi udaje się niecodzienna rzecz – łączy niebywałą muzykalność z przyjemnością słuchania. To zaraźliwa kombinacja”) i Guitarist Presents Acoustic Magazine („ Adam po raz kolejny pokazuje nam, jak to powinno być zagrane! Granie pełne uroku, znakomite kompozycje !”) po komplement z anteny Polskiego Radia („Wirtuozeria, elegancja i wyrafinowana muzykalność”). Polskiemu gitarzyście rekomendacje wystawiają inni gitarzyście (“Nowa płyta Adama jest pełna świeżych pomysłów, nowych groovów i błyskotliwej gry na gitarze. Musisz ją mieć !” – twierdzi Tommy Emmanuel a Jennifer Batten komplementuje : “Adam jest moim nowym zabójczym odkryciem”). Z zachwytem pisze polska i zagraniczna prasa : „Gitarzysta Chopina” ( Wprost), „ ’Palma rewelacyjnie odczytał i po mistrzowsku zagrał perły chopinowskie” ( Gazeta Polska Codziennie), „Palma gra znane klasyki, a momentami miałem wrażenie, jakbym słyszał te utwory po raz pierwszy. Gitarowi spece są płytą zachwyceni, wielu ekspertów od Chopina chwali Palmę za polot. Zapewniam: takiego Preludium e-moll jeszcze nie słyszeliście”( Newsweek Polska), „Preludium c-moll w aranżacji i wykonaniu Adama Palmy sprawia wrażenie utworu napisanego oryginalnie na gitarę, co stanowi ostateczną afirmację artystycznej wizji gitarzysty z polskim sercem i duszą.’ 5 gwiazdek ! (Jazz Forum), „Posłuchajcie jak jeden mistrz interpretuje dzieło drugiego” ( Guitar Techniques, Wielka Brytania), „ Genialne aranżacje i improwizowane fragmenty z sukcesem przeniosły XIX-wieczną muzykę Chopina w dzisiejsze czasy” ( Guitarist, Wielka Brytania), „Na płycie „Adamem Palma Meets Chopin”, największy polski kompozytor, który zrewolucjonizował muzykę fortepianową (Chopin), znalazł idealnego tłumacza swojej muzyki na gitarę – Polaka – Adama Palmę. Poszerzając granice tych niesamowicie głębokich muzycznie utworów, Palma nie zapomina jednak o poszanowaniu dla ducha jednego z najodważniejszych innowatorów epoki romantycznej” (Acoustic Guitar