Fryderyk Chopin stał się “dyżurnym  kompozytorem” polskich jazzmanów. Nigdy dotąd nie ukazało się tyle albumów jazzowych, gdzie inspiracją dla jazzmana byłyby mazurki i etiudy naszego wieszcza-kompozytora. „Chopiniana” proponowane przez  Leszka Możdżera, Krzysztofa Herdzina, Leszka Kułakowskiego, Andrzeja Jagodzińskiego  stały się niegdyś kanonem polskiego jazzu, a dla samych jazzmanów  często momentem zwrotnym w karierach. Album ” Chopin – Andrzej Jagodziński Trio” okazał się nie tylko bestsellerem polskiego jazzu  ale stał się także kartą przetargową pianisty i wizytówką  wrażliwego jazzmana na całym świecie. Przeboje mistrza Fryderyka stały się pretekstem nowej, muzycznej inspiracji a jazzowa wyobraźnia, ciekawy zamysł improwizacji, subtelność chopinowskich etiud i mazurków stworzyły nową barwę dla jazzowej kameralistyki fortepianowej.

Z pewna obawą sięgnąłem po album Adam Palma Meets Chopin”, który programowo wpisuje się w nasze, jazzujące „chopiniana”, ale pozycja i kunszt wybitnego gitarzysty był oczywistym symptomem, że może to być zupełnie nowa muzycznie „wartość dodana”. Adam Palma – dziś  światowej klasy wirtuoz gitary nie tylko zmierzył się z repertuarem jednego z najwybitniejszych kompozytorów wszech czasów, ale dokonał również czegoś wyjątkowego – dał utworom Fryderyka Chopina nowe życie. Tym samym utworom, które do tej pory kojarzyły się przede wszystkim z fortepianem. Palma wspiął się na wyżyny swojej wrażliwości muzycznej i stworzył płytę jedyną w swoim rodzaju. „Adam Palma Meets Chopin” z gościnnym udziałem Leszka Możdżera,  jest pierwszą na świecie płyta z utworami Fryderyka Chopina opracowanymi na gitarę akustyczną. Gitarzysta odrzucił te wszystkie „ jazzujące” tricki i  skojarzenia  a poprzez  nowatorskie podejściu do kompozycji dokonał ekscytującej interpretacji klasyki Chopina, gdzie  improwizacja, awangardowe skojarzenia  i jazzowe brzmienia trafiają w klimat, jaki do tej pory odległy był od tzw. Chopina na jazzowo. Adam Palma wykreował nową, stylistyczną jakość, w której pozbył się dość zgrabnie monumentu klasyki, dodając wirtuozerskim interpretacjom  znamion pogodnej lekkości oraz  zwiewność, jakiej poddano  zestaw chopinowskich  preludiów, mazurków, nokturnów, walców. Do tego perfekcyjna umiejętność i zabawa kompozycjami Fryderyka, by stworzyć rodzaj gitarowego „song book” i zgrabnie wpleść „chopinowski” romantyzm w karby  współczesnej, improwizowanej sztuki.

Gitarzysta Adam Palma to doktor sztuk muzycznych, absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowicach, który koncertował z najwybitniejszymi gitarzystami akustycznymi na świecie takimi jak: Al Di Meola, Tommy Emmanuel czy Bireli Lagrene, a w Polsce współpracował właściwie ze wszystkimi najważniejszymi artystami naszej rodzimej sceny muzycznej ( od Ewa Bem i Edyty Górniak po Krzesimira Dębskiego, Leszka Możdżera). Od wielu lat mieszka w Wielkiej Brytanii, gdzie jest wykładowcą w klasie gitary na Uniwersytecie w Manchesterze.

Adam Palma  zebrał doskonale recenzje muzycznej prasy; od amerykańskiego Acoustic Guitar ( “Świetlana przyszłość przed tym pełnym inwencji twórczej artystą“),niemieckiego Akustik Gitarre (“Przy użyciu niewiarygodnej techniki, Adam nadaje sens pięknym melodiom, ukazuje muzyczny feeling i humor, a wszystko to w perfekcyjnym rytmie”), brytyjskich Guitar Techniques („ Adamowi udaje się niecodzienna rzecz – łączy niebywałą muzykalność z przyjemnością słuchania. To zaraźliwa kombinacja”) i Guitarist Presents Acoustic Magazine („ Adam po raz kolejny pokazuje nam, jak to powinno być zagrane! Granie pełne uroku, znakomite kompozycje !”) po komplement z anteny Polskiego Radia (“Wirtuozeria, elegancja i wyrafinowana muzykalność”). Polskiemu gitarzyście rekomendacje wystawiają  inni gitarzyście (“Nowa płyta Adama jest pełna świeżych pomysłów, nowych groovów i błyskotliwej gry na gitarze. Musisz ją mieć !” –  twierdzi Tommy Emmanuel a   Jennifer Batten komplementuje : “Adam jest moim nowym zabójczym odkryciem”). Z zachwytem pisze polska i zagraniczna prasa : „Gitarzysta Chopina” ( Wprost), „ ‘Palma rewelacyjnie odczytał i po mistrzowsku zagrał perły chopinowskie” ( Gazeta Polska Codziennie), „Palma gra znane klasyki, a momentami miałem wrażenie, jakbym słyszał te utwory po raz pierwszy. Gitarowi spece są płytą zachwyceni, wielu ekspertów od Chopina chwali Palmę za polot. Zapewniam: takiego Preludium e-moll jeszcze nie słyszeliście”( Newsweek Polska), „Preludium c-moll w aranżacji i wykonaniu Adama Palmy sprawia wrażenie utworu napisanego oryginalnie na gitarę, co stanowi ostateczną afirmację artystycznej wizji gitarzysty z polskim sercem i duszą.’ 5 gwiazdek ! (Jazz Forum), „Posłuchajcie jak jeden mistrz interpretuje dzieło drugiego” ( Guitar Techniques, Wielka Brytania), „ Genialne aranżacje i improwizowane fragmenty z sukcesem przeniosły XIX-wieczną muzykę Chopina w dzisiejsze czasy” ( Guitarist, Wielka Brytania), „Na płycie “Adamem Palma Meets Chopin”, największy polski kompozytor, który zrewolucjonizował muzykę fortepianową (Chopin), znalazł idealnego tłumacza swojej muzyki na gitarę – Polaka – Adama Palmę. Poszerzając granice tych niesamowicie głębokich muzycznie utworów, Palma nie zapomina jednak o poszanowaniu dla ducha jednego z najodważniejszych innowatorów epoki romantycznej” (Acoustic Guitar, USA), „Wirtuozeria Palmy wraz z jego wrażliwością i oryginalnym podejściem do rytmiki sprawiają, że zapominamy o mistrzu Chopinie i zostajemy obezwładnieni przez gitarę” ( DoRzeczy), „Palma przybliża wszechstronność i geniusz Chopina. Robi to z pasją, więc tym bardziej chylę głowę” (Angora), „Słuchając doskonale znanych dźwięków Poloneza A czy Mazurka F, trudno nie docenić wysokiego kunsztu artysty” (Gazeta Polska Tygodnik), „Dzięki gitarze akustycznej Adama Palmy, Chopin staje się wspaniałym współczesnym kompozytorem” (Chitarra Acustica, Włochy) ,”Absolutnie warte posłuchania!” ( Akustik Gittare,Niemcy).

O talencie Adama Palmy w samych superlatywach pisze na płycie Al Di Meola : „Chopin, zagrany przez Adama Palmę na gitarze z nowoczesnym podejściem rytmicznym, jeszcze nigdy nie brzmiał tak oryginalnie. Muzyczna koncepcja Palmy jest niezwykła w najlepszym znaczeniu tego słowa, zarówno w warstwie dźwiękowej, jak w kategoriach czystego muzycznego piękna. Kto powiedział, że muzyka Chopina przypisana jest wyłącznie do fortepianu? Adam Palma śmiało przenosi ją na instrument nie kojarzony do tej pory z Chopinem. Oto dzieło prawdziwej twórczej pasji. Brawo !

Dionizy Piątkowski