Elvin Jones geniusz jazzowej perkusji. W 1960 roku został nadwornym perkusistą słynnego kwartetu Johna Coltrane’a. W zespole Trane’a pozostał przez pięć lat, zdobywając pozycję jednego z najwybitniejszych perkusistów w historii jazzu. Reprezentowany przez niego styl gry na bębnach odegrał ważną rolę w historii tego instrumentu. Jako twórca post-bopowy doprowadził do zasadniczego przewartościowania stylu gry w zespole, zintegrował perkusję z improwizacjami liderów; perkusja, z instrumentu akompaniującego i źródła pulsu rytmicznego – jak to było w poprzednich epokach – przemieniła się w zespole w pełnoprawnego element.
To najmłodszy wśród braci Jonesów (trębacza Thada Jonesa, pianisty Hanka Jonesa). Wzrastał w atmosferze przesiąkniętej muzyką. W miejscowych zespołach grał na bębnach a na początku lat 50-tych podjął stałą pracę w zespole Billy’ego Mitchella. W połowie dekady Jones przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie bardzo szybko stał się czołowym perkusistą nowoczesnego jazzu. Pracował z wieloma wybitnymi muzykami, w tym z J.J. Johnsonem, Donaldem Byrdem i Sonnym Rollinsem, a w 1960 roku zasilił kwartet Johna Coltrane’a. Po odejściu od Coltrane’a prowadził kilka małych zespołów, które realizowały w pełni jego wizję jazzu. W 1966 roku związał się na krótko z Duke’m Ellingtonem, potem przez ponad dwie dekady koncertował, występując w klubach, na estradach i festiwalach całego świata. W swych zespołach w charakterze sidemanów zatrudniał Joe Farrela, George’a Colemana i Wilbura Little’a. W 1979 roku nagrał z Artem Pepperem album „Very R.A.R.E.”. Ukazał się też dokumentalny film (‘ Different Drummer: Elvin Jones”). Jones poszerzył swą grą wachlarz środków techniczno-ekspresywnych wypracowany przez twórców be-bopowych struktur jazzu, Maxa Roacha i Arta Blakeya. Muzyka Jonesa i jego zespoły były mocno związane z awangardowymi nurtami jazzu. Przebogata dyskografia perkusisty obejmuje wybitne nagrania z kwartetem Johna Coltrane’a ( m.in. „Coltrane Plays the Blues”, “My Favourite Things”, „Olé Coltrane” , „Africa/Brass”, „Ballads”, z Milesem Davisem ( np.”Sketches of Spain” , „Blue Moods”), McCoy Tynerem ( „Inception”, “Today and Tomorrow”), Wayne Shorterem ( „JuJu”,” Speak No Evil”) ale także szereg znamienitych albumów firmowanych własnym nazwiskiem ( „Heavy Sounds”, ” Brother John” , „Youngblood”, „Remembrance”, „All or Nothing at All”, „Youngblood).