Wraz z nostalgią za starymi, dobrymi czasami oraz specyficzną modą na winylowe płyty gramofonowe powstał karygodny proceder edycji nagrań, które od dawna istnieją na rynku w formatach CD lub oryginalnych albumów, teraz są wznawiane przez nieznane (i trudne do identyfikacji) firmy. Oferowane są zatem nowe i nieznane LP-albumy popularnych artystów oraz ich nie wznawiane od dekad płyty. Tak jest nie tylko w muzyce popularnej, ale – co dziwi szczególnie, bo temat nie jest zbyt komercyjny – także w jazzie.

Szukając na całym świecie  nagrań Krzysztofa Komedy trafiam na takie wydawnictwa, które nie zważając na prawa autorskie i producenckie wydają swoją wersje zapomnianego albumu. Jeszcze gorzej jest, gdy powstaje taki album z nagrań branych przypadkowo z wydanych wcześniej CD-albumów lub oryginalnych analogowych wersji.  Taką kliniczną układanką jest winylowa płyta „Jazz Jamboree’63” wydana przez enigmatyczną oficynę Honey Pie Records.  Wydany w maju 2024 roku album przedstawia zapis koncertów legendarnego kwintetu Krzysztofa Komedy zrealizowanych 25-28 października 1963 roku w warszawskiej Filharmonii Narodowej w ramach festiwalu Jazz Jamboree. To historyczny i unikalny zapois koncertów z udziałem największych muzyków polskiego jazzu: trębacza Tomasza Stańko, saksofonisty tenorowego Michała Urbaniaka, kontrabasisty Macieja Suzina i perkusisty  Czesława „Małego” Bartkowskiego.  To także spotkanie pionierów nowoczesnego jazzu w Polsce: Komeda, Stańko i Urbaniak przedstawili współczesną koncepcję jazzu, która przez kolejne dekady stała się syntezą amerykańskich wpływów i słowiańskiego liryzmu. Album wytwórnii Honey Pie Records zawiera trzy kompozycje:  na stronie A jest „What’s Up Mr. Basie” oraz „Roman Two”, zaś strona B przedstawia „Knife In The Water” – koncertową wersję tytułowej kompozycji Krzysztofa Komedy do filmu Romana Polańskiego z 1962 roku.

Dokładnie ta same wersja oraz układ utworów ukazał się wcześniej na long-play’u „Komeda – Jazz Jamboree 1963” wydanym w 2019 roku przez londyńską firmę Naked Lunch Records. Ale oryginalnym źródłem jest przecież album „Jazz Jamboree’63 – Jazz Archives vol.3/nr 14”, jaki udostępniła Agencja Wydawnicza Polskiego Radia w 2014 roku publikując dwa nagrania („II” oraz „Ballada z filmu „Nóż w wodzie”). W ramach archiwalnej serii Polskiego Radio przypomniano nagrania artystów, którzy koncertowali podczas festiwalu Jazz Jamboree w 1963 roku. Choć w kronice „Polish Radio Jazz Archives”  bohaterem jest  Pim Jacobs Trio (ze śpiewającą standardy wokalistką Ritą Reys), to kronikarzom nie umknął ważny koncert dwóch formacji Krzysztofa Komedy: autorskiego kwintetu oraz muzyka kwartetu Jerzego Miliana.  Z tej sesji na płycie Honey Pie Records wykorzystano nagranie “What’s Up Mr.Basie”. Z pewnością nagrania wykorzystane na winylowej płycie Honey Pie Records pochodzą z zestawu „Zofia Komeda presents: Krzysztof Komeda – What’s Up Mr. Basie”  wydanej w 1998 roku przez Power Bros lub reedycji pierwszej część albumu „The Complete Recordings of Krzysztof Komeda – Live at Jazz Jamboree” wydanej w 1995 roku przez oficynę Polonia Records, która obejmuje trzy kompozycje Komedy („Cóż panem Basie”, „Dwójka rzymska” i „Ballada z filmu „Nóż w wodzie”). 

Dionizy Piątkowski