Nieczęsto docierają do Europy projekty z dalekiej Australii. Informacje o jazzowych przedsięwzięciach są zazwyczaj odbierane jako autentyczne peryferia, chociaż wiele z nagrań jest doskonale pozycjonowana w europejskiej przestrzeni medialnej. Spore zainteresowanie wywołał niegdyś projekt „Zatoczka” australijskiego saksofonisty Adama Simmonsa i jego Creative Music Ensemble, który doskonale odczytał kompozycje Krzysztofa Komedy. Album „Zatoczka” stał się ważnym dokumentem nie tylko inspiracji Komedą, ale przede wszystkim kreatywności, nieznanych w Europie, artystów z Australii.

Ciekawym zatem jest „Disruption! The Voice of Drums”, projekt, jaki przygotowali trzej wybitni muzycy związani z australijską sceną improwizowaną. Saksofonista  Jeremy Rose jest niezwykłą osobowością australijskiego jazzu i producentem Earshift Music. Jest inicjatorem wielu ważnych festiwali oraz imprez oraz częstym gościem koncertów w Europie. Pojawia się także w zespołach amerykańskich gitarzystów (takich, jak Kurt Rosenwinkel czy Lionel Louke). Perkusista Simon Barker jest uczestnikiem wielu międzynarodowych projektów, w tym słynnego Japan Australia Jazz Orchestra oraz wielu zespołów, z którymi nie tylko współpracuje, ale także którym często lideruje ( od  japońskich Makoto Kuria Trio i Hoe Jin Oh Trio po liczne formacje australijskie, takie jak The Australian Art Orchestra, Scott Tinkler Trio, The Phil Slater Quartet, Marylin McMahon Trio). Koncertuje także z muzykami pojawiającymi się gościnnie w Australii i Nowej Zealandii ( Hamid Drake, Tim Berne, Marilun Crispell, Joe Lovano, Sheila Jordan, John Hick czy Carlos Ward). Trzecim liderem projektu “Disruption” jest australijsko-koreańska perkusistka I kompozytorka Chloe Kim, absolwentka Sydney Conservatorium of Music  oraz muzyk formacji o przeróżnych stylistykach ( od minimalistycznych oraz swobodnej improwizacji po zespoły jazzowe i rockowe). Sporym uznaniem cieszy się jej zespół Rainpatterns oraz perkusyjne trio To Go Lak.

Album “Disruption! The Voice of Drums” dokumentuje kompozytorskie projekty trzech liderów, którzy do realizacji  własnej muzyki pozyskali doskonałych instrumentalistów  tworząc  warsztatową The Earshift Orchestra. Propozycja muzyczna wybiega nie tylko poza nowoczesny, improwizowany jazz, ale jest także doskonałym dokumentem składnej aranżacji. Dla australijskiego odbiorcy orkiestra i jej soliści brzmią niezwykle wiarygodnie stając się uniwersalnym podmiotem jazzowym z ciekawym odniesieniem zarówno do tradycji amerykańskiego, nowoczesnego jazzu ( JCOA Orchestra, Sun Ra), jak i pieczołowicie eksponowanych akademickich faktur.

Dionizy Piątkowski