W specjalnym projekcie „Komeda Ahead” trio improwizatorów, wirtuozów i kompozytorów (Bartosz Pieszka – wibrafon, Marcin Oleś – kontrabas i Bartłomiej Oleś – perkusja) interpretują muzykę legendy polskiego jazzu – Krzysztofa Komedy. Bazując zarówno na tradycji jazzu, jak i zdobyczach muzyki współczesnej nadają muzyce Komedy nowy, oryginalny wymiar, pełen emocjonalności, żywiołowości i finezji. „Komeda Ahead” pierwotnie został zrealizowany wspólnie z niemieckim wibrafonistą Christopherem Dellem, teraz  „polskie trio” duet Oleś Brothers tworzy  wraz z wibrafonistą Bartoszem Pieszką.

Bartosz Pieszka to  zdolny polski wibrafonista i kompozytor jazzowy oraz absolwent Akademii Muzyczną (na wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu w Instytucie Jazzu w klasie wibrafonu Bernarda Maseli). W 2006 roku  założył Bartek Pieszka Quartet, autorski, nagradzany i wyróżniany na międzynarodowych oraz krajowych konkursach jazzowych projekt jazzowy. Na International Jazz Festival w Kijowie w 2009 roku zdobył II nagrodę i w tym samym roku grupa wibrafonisty nagrała swoją debiutancką płytę „Slow Motion”. W 2010 roku powstał Bura Pieszka – duet z pianistą Tomaszem Burą, w 2011 roku wibrafonista tworzy trio wokalne CDN – wraz z Anną Pieszką i Gabrielą Blachą. Projekty z Oleś Brothers stanowią nowy, ciekawy rozdział w karierze polskiego wibrafonisty. Marcin Oleś (kontrabasista) i Bartłomiej Oleś (perkusista) to jedni z cenionych artystów dzisiejszej  sceny muyzki improwizowanej. Ogromny katalog nagrań i projektów dokumentowany jest współpracą z wybitnymi artystami, takimi, jak David Murray, Kenny Werner, Tomasz Stańko, Jorgos Skolias, Antoni Gralak, Erik Friedlander, Chris Speed, Herb Robertson, Rob Brown czy Theo Jörgensmann.

Album ”Komeda Ahead” jest konsekwencją trasy koncertowej Oleś Brothers & Bartek Pieszka zrealizowanej w 2021 roku. Album wydany został w limitowanym nakładzie 100, kolekcjonerskich egzemplarzy. To nowe odczytanie słynnych kompozycji Krzysztofa Komedy: trio wibrafon, kontrabas i perkusja kreują nowe brzmienie bez tak charakterystycznych dla Komedy  barw instrumentów dętych i fortepianu. Zmiana instrumentów, a tym samym zmiana proporcji poszczególnych elementów kompozycji Komedy, wraz z improwizatorską energią tria wnosi do tej muzyki nowe jakości. Dominujący dźwięk wibrafonu tworzy w kompozycjach polskiego jazzmana nastrój niesamowitości i nostalgicznej tajemniczości. Ale to nie tylko zasługa  brzmienia   i barwa dźwięków wibrafonu, bowiem każdy z muzyków wnosi swój muzyczny charakter i kreatywny pazur. Taka interpretacja muzyki Komedy tria to nie kolejny hołd złożony twórczości kompozytora, ale odważny, pełny inwencji projekt, który  należy traktować jako ożywczą alternatywę dla kompozytorskich projekcji  Komedy. Bracia Oleś i wibrafonista Bartosz  Pieszka nie stronią od nostalgicznej rzewności, nie wahają się używać efektów wywodzących się z tradycji muzyki współczesnej. Ich muzyka pochłania uwagę słuchacza w całości, czyni go czułym na subtelne rozwiązania instrumentacyjne czy harmoniczne, jednocześnie zaś przynosi wytchnienie swoim kojącym brzmieniem. Program zarejestrowany na płycie w 2021 roku składa się z sześciu utworów ( „Kattorna”, „Nighttime Daytime Requiem”, „Astigmatic”, ”After the Catastrophe” ,”Ballad for Bernt” i „Svantetic”)   Każdy z nich w różnej proporcji eksponuje partie poszczególnych instrumentów, w każdym artyści dryfują w nieco innym kierunku, wszystkie jednak są na równi pociągające – lekko niepokojące, pełne trudnego do zdefiniowania czaru, w nieoczywisty sposób piękne – czyli prawdopodobnie takie, jakich chciał Krzysztof Komeda.

Dionizy Piątkowski