Skład zespołu
Paula Morelenbaum – śpiew
Joo Kraus – trąbka
Ralph Schmid – fortepian
Paula Morelenbaum – śpiew
Joo Kraus – trąbka
Ralph Schmid – fortepian
Koncert był świetnym przykładem na to, jak minimalizm środków przełożyć na maksymalny efekt. Troje artystów proponowało muzykę, która była jednocześnie roztańczona i refleksyjna, w której uroda brazylijskiej tradycji przeglądała się w jazzowym zwierciadle. Ale też każdy z artystów to prawdziwa osobowość. Najpierw Paula Morelenbaum, uśmiechnięta i pięknie śpiewająca: latynosko, a zarazem swingująco, do tego wdzięcznie towarzysząca sobie na skromniutkim zestawie perkusyjnym. U jej boku Joo Kraus, a więc znacząca postać acid jazzu czy tzw. nowych brzmień nawiązujących do jazzowej estetyki, członek słynnego Tab Two czy De-Phazz. Trafne, wyraziste, zachwycające partie trąbki subtelnie wspierał elektronicznym instrumentarium. I wreszcie pianista Ralf Schmid – muzyk, który także współpracował z Tab Two, ale i znaczącymi postaciami światowego jazzu.
Paula Morelenbaum udowodniła, iż na szlakach odkrytych przed laty przez Astrud i Joao Gilberto oraz Stana Getza pozostało jeszcze wiele do odkrycia. Samby i bossa novy w wykonaniu Bossarenova Trio otrzymały wyjątkową oprawę, za którą w dużej części odpowiedzialny był Joo Kraus, nie tylko doskonale i stylowo grający na trąbce, ale również generujący rozmaite efekty przy pomocy całej baterii różnorodnych przystawek…Podczas koncertu okazało się, iż w rytmie bossa novy doskonale brzmią nie tylko specjalnie dedykowane temu stylowi kompozycje, ale również muzyka The Beatles („Blackbird”) i Fryderyka Chopina (wykonane w finale „Preludium op. 28 nr 4”).
Paula Morelenbaum to dzisiaj jedno z najważniejszych nazwisk na współczesnej scenie bossa novy, brazylijskiego stylu muzycznego który przebojem podbił cały świat. Niezwykle utalentowana, obdarzona cudownym głosem wokalistka wraz z trębaczem Joo Krausem i pianistą Ralfem Schmidem w autorskim trio Bossarenova prezentują fenomenalną syntezę samby, bossa-novy, jazzu, muzyki klasycznej i nowych brzmień. Paula Morelenbaum określana jest „nową Astrud Gilberto” i to dzisiaj jej muzyka jest synonimem klasycznej bossa novy, wokalnego jazzu latynoskiego w nowoczesnych aranżacjach i brzmieniu naszej dekady.
„Słuchając trio Bossarenova – zachwyca się Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu – odnoszę wrażenie, że słynna, rozkołysana brazylijska samba i bossa-nowa stają się na nowo klasyką. Teraz w połączeniu z europejską narracją muzyczną stają się inspiracją samą w sobie. Czy mogą być ciekawsze konfiguracje brzmień, gdy bossa-nova rozśpiewywany jest subtelnym głosem Pauli, gdy pobrzmiewają nastroje brane wprost z kompozycji europejskich mistrzów muzyki klasycznej jak Chopin, Schubert, Schumann czy Claudio Monteverdi? Do tego standardy brazylijskiego kompozytora Heitora Villa-Lobosa przepięknie rozbrzmiewające nowoczesnymi aranżacjami i wirtuozerią trębacza i pianisty. Trio Bossarenova stało się klasykiem samym w sobie”.
Urocza, brazylijska wokalistka Paula Morelenbaum przez wiele lat związana była z kultowa formacją Nova Banda legendarnego Antonio Carlosa Jobima. Nagrala kilka znamienitych płyt, by na początku lat 90-tych rozpocząć wielka karierę wraz z Quarteto Jobim – Morelenbaum realizując nagrania i koncerty z Jaquesem Morelenbaum oraz Ryuichi Sakamoto. Jej pierwszy solowy album wydany w 1993 roku zdobył Nagrodę Premio Sharp (brazylijski odpowiednik Grammy), ale przełomowym okazała się płyta „Berimbaum” – muzyczny hołd dla „poety bossa novy”, Viniciusa de Moraesa. Nagrania te stały się prologiem wielkiej międzynarodowej solowej kariery wokalistki. Dziś należy ona do elity brazylijskich artystek, wydaje kolejne wspaniałe płyty i koncertuje na całym świecie. Zrealizowane w Europie nagrania (np. wraz z niemieckim SWR Big Band, albumy z Ryuichi Sakamoto) oraz zbierający rekomendujące recenzje i nagrody najnowszy „Samba Preludio” stanowią o niezwykłej ekspansji nowoczesnej bossa-novy w dzisiejszej muzyce.
Do takiej koncepcji, subtelnego trio Bossarenova wokalistka pozyskała dwóch doskonałych muzyków. Joo Kraus to jeden z najpopularniejszych artystów młodego pokolenia, związany z nu & electric-jazzem, hip-jazzem, drum’n’bass i acid-jazzem ostatnich dekad. Trębacz współtworzył brzmienie i jest autorem sukcesów takich formacji jak Kraan, Tab Two, Soulounge, Jazzkantine oraz De Phazz. Jego muzyczne pomysły, brawurową grę na trąbce oraz charakterystyczne brzmienie usłyszeć można w nagraniach zarówno jazzowego Pee Wee Ellisa i Passport Klausa Doldingera, jak i w rockowych formacjach BAP a nawet w nagraniach Nany Mouskouri i Tiny Turner oraz multi-kulturowego pianisty Omara Sosy. Pianista Ralf Schmid to uznany kompozytor I aranżer, współpracujący z gigantami współczesnej muzyki jak Herbie Hancock, Michael Brecker, Randy Brecker, Natalie Cole, Dionne Warwick, Nana Mouskouri, Pee Wee Ellis, Eliane Elias.
Trio Bossarenova zadebiutowało w 2009 roku, w 50-tą rocznicę narodzin jazzowej bossa nowy. Nawiązując do tradycji Stana Getza, Astrud Gilberto, Antoniu Carlosa Jobima, Joao Gilberta i Charliego Byrda stali się wspaniałymi ambasadorami brzmienia, które zbudowało przed laty dzisiejszą modę na latynoską sambę i bossa-novę.
Céu da Boca – Céu da Boca (1981);
Show Habia – With A.C. Jobim (1987),
Céu da Boca – Baratotal (1982),
Nova Banda – Amazonas Família Jobim (1991),
Paula Morelenbaum (1992),
Quarteto Jobim – Morelenbaum (1999),
Céu da Boca – Millennium (2000),
Morelenbaum2 / Sakamoto – Casa (2001),
Morelenbaum2 / Sakamoto – Live in Tokyo (2001),
Morelenbaum2 / Sakamoto – A Day in New York (2003),
Paula Morelenbaum – Berimbaum (2004),
Telecoteco (2008),
SWR Bigband & Paula Morelenbaum – Bossarenova (2009),
Paula & Donato – Água (2010),
Bossarenova Trio (2011)