CARMEN SOUZA

14.10.2015, godz.20.00 – Poznań – Blue Note

Skład zespołu

Carmez Souza – gitara, śpiew
Theo Pascal – kontrabas
Shane Forbes – perkusja
Nat Facey – saksofony

Ze sceny płynęły do nas zarówno własne piosenki Carmen, jak i jazzowe standardy w rodzaju “Moonlight Serenade”  czy “My Favourite Things”. Sposób interpretacji Carmen Souzy niejednokrotnie wskazuje na fascynacje artystki takimi divami jazzu jak Billie Holiday czy Nina Simone, co w połączeniu z jej egzotycznym temperamentem okazuje się być kluczem do własnego i niepowtarzalnego stylu. Carmen Souza i jej doskonale improwizujący muzycy potrafili z jednej strony zaspokoić gusta miłośników prawdziwego jazzu, jak i sprowokować publiczność do beztroskiej zabawy i wspólnego odśpiewywania chwytliwych refrenów.
Robert Ratajczak, Jazz Forum
Tego nigdy w Blue Note… nie było! Carmen Souza poprosiła widownię o zaśpiewanie z nią utworu na… stojąco. Udało się znakomicie. Polecam “Erę Jazzu”, właśnie trwa…
Wojciech Polonus, Facebook
Era Jazzu przynosi sporą dawkę egzotyki. Goszcząca pierwszy raz w Polsce artystka o głosie zbliżonym do głosu Billie Holiday okazała się nie tylko pełną ekspresji wokalistką i sprawną instrumentalistką, ale i showmanką potrafiącą wciągnąć do wspólnej zabawy publiczność. Tak było podczas mówiącej o pociągu piosenki “CV Railways” czy podczas pełnego dynamiki przeboju “Afrika”. Zaskoczyła swoją pełną ekspresji interpretacją przeboju “Nad dachami Paryża”. Podobała się Carmen Souza, ale duże brawa należą się też towarzyszącemu jej saksofoniście Nat Facey’wi, który niemal każdy z wykonywanych utworów ubogacał wirtuozerskimi solówkami.
Marek Zaradniak, Głos Wielkopolski

Galeria z koncertu


CARMEN SOUZA

Carmen Souza kulturę i muzykę wyniosła z rodzinnego domu w Lizbonie, gdzie rodzice-emigranci z Wysp Zielonego Przylądka pielęgnowali tradycję “sodade”, porozumiewali się specyficznym dialektem portugalskich Kreoli i mieszkańców Cape Verde. Wychowana w takiej tradycji Carmen Souza włączyła się także w muzyczny rytm i już jako dziecko śpiewała nie tylko w tradycyjnym chórze Lusophone Gospel Choir, ale także próbowała sił interpretując piosenki Elli Fitzgerald, Billie Holiday czy charyzmatycznej Niny Simone.

“Jest coś magicznego w śpiewie tej egzotycznej wokalistki – rekomenduje Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu. W jednej chwili słyszymy i etniczny zaśpiew jaki do muzyki wniosła Cesaria Evora, w drugiej jawi się brzmienie aksamitnego głosu jazzowej legendy Billie Holiday. To specyficzne połączenie obu stylistyk zbudowało sztukę wokalną pochodzącej z Cape Verde charyzmatycznej i wybitnej artystki”.

W świat jazzu wprowadził młoda wokalistkę Theo Pascal – jeden z najlepszych basistów Półwyspu Iberyjskiego. To dzięki niemu jej śpiew Carmen nabrał jazzowej frazy, subtelnej improwizacji i swingu. Coraz częściej sięgała też po standardy wielkich jazzmanów: Joe Zawinula, Herbiego Hancocka, Billa Evansa, Milesa Davisa, Horace Silver. Pierwszym efektem muzycznej i artystycznej metamorfozy był zrealizowany wraz z zespołem Theo Pascala album ‘Ess nha Cabo Verde”, nagrany w ojczystym dialekcie wraz z afrykańskimi naleciałościami rytmu i melodii oraz zdecydowanym jazzowym brzmieniem. Debiutancki album okazał się dla wokalistki „kluczem do kariery” bowiem nagrania uhonorowano prestiżowym wyróżnieniem WOMAD Reading Festival. Kolejny album „Verdade” utwierdzał wszystkich, że wspaniale,impresyjne i niezwykle melodyjne piosenki oraz kreolski repertuar stanową dla Carmen Souza jedynie pretekst by budować doskonałe jazzowe nastroje. Stąd nie zaskoczył nikogo kolejny projekt Theo Pascala i Carmen Souza, gdy zaprezentowali „Protiged” z niezwykle ciekawymi kompozycjami liderów, rozbudowanym brzmieniem afro-jazzu i latynoskiej rytmiki. Carmen skomponowała większość piosenek oraz brawurowo zagrała na gitarze. Album ukazywał jednocześnie silne związki wokalistki z wielkimi artystkami jazzu, takimi jak Billie Holiday, Nina Simone, Cleo Laine, Eartha Kitt czy Marie Daulne. Jednoznacznie ukazywał jej inspirację sztuką wokalną Cesarii Evora. Na listach popularności Jazz/World Music nagrania Carmen Souza okupowały czołowe miejsca a krytycy nie szczędzili komplementów i rekomendacji dla sztuki egzotycznej artystki. „Protiged” nominowano do najważniejszych nagród (od German Record Critic’s Award i World Music Charts Europe po nominacje do Grammy Award for Best Contemporary World Music Album), aż ostatecznie “Protiged” uznano za „Best World Music Album “w 2010 roku. Artystka stała się także gwiazdą wielkich festiwali (od North Sea Jazz Festival i London African Music Festival po słynny Leverkusener Jazztage) a jej amerykańską trasę festiwalową (od San Francisco Jazz Festival i Monterey Jazz Festival po słynny Montreal Jazz Festival) okrzyknięto wielkim sukcesem.

Zrealizowane kolejne albumy potwierdziły już tylko talent wokalistki oraz jej charyzmatyczną sztukę. „London Acoustic Set” jest zapisem koncertów duetu (Carmez oraz Theo) i akcją pomocy dzieciom w ramach SOS Children Villages in Cape Verde oraz Unicef Brazil.  Natomiast najnowszy „Kachupada” jest najdojrzalszym nagraniem kwartetu i stał się bestsellerem w niemal całej Europie (album roku Chart For Word Music, Best Radio Jazz/World Album,RFI Award, Cape Verdean ‘Grammys’- Cabo Verde Music Awards 2013, Best Vocal at the 2013 NPR Jazz Critics). Z takimi rekomendacjami Carmen Souza nieoczekiwanie stała się spadkobierczynią popularności swojej wielkiej mentorki i jest przedstawiana jako następczyni Cesarii Evora- legendarnej piosenkarki z Cape Verde.

Na jedynym koncercie Ery Jazzu Carmen Souza zaprezentuje zespół w składzie: Theo Pascal – kontrabas, Shane Forbes – perkusja, saksofonista Nat Facey oraz grającą na gitarze, wokalistka Carmez Souza.

Dionizy Piątkowski

Wybrana dyskografia

Ess e Nha Cabo Verde (2005);
Ethnoland(2006);
Two For One World (2007);
Verdade (2008);
Jazzdelic (2009);
Protegid (2010);
Beginner’s Guide To Africa (2010);
Carmen Souza Duo feat Theo Pas’cal – “London Acoustic set” (2011);
Kachupada (2012);
Live at Lagny Jazz Festival (2014)

 

 

2015-12-20T19:43:11+00:00