Zmiany brzmienia muzyki lat dziewięćdziesiątych spowodowały, że jazz ponownie znalazł się w centrum komercyjnego oddziaływania pop-music. Trębacz i kompozytor Miles Davis zaproponował w 1969 roku (album „Bitches Brew”) nową koncepcję „fusion”, to jest połączenia muzyki jazzowej z rockiem i elektroniką. Wielu muzyków zarzuciło wtedy konwencjonalną modern-jazzową manierę, by te same projekty realizować już w układach jazz-rocka. Joe Zawinul i Wayne Shorter założyli zespół Weather Report, John McLaughlin – formację Mahavishnu Orchestra, Chick Corea – Return To Forever. Zespoły te stały się gwiazdami jazzu, a nagrane płyty pojawiały się na listach przebojów i jazzu, i komercyjnego rocka. W większości tych przedsięwzięć brał udział perkusista Lenny White, który w swej muzycznej biografii posiada tak ważne epizody, jak koncerty z Jackie’m. McLeanem (w 1968 roku, gdy White miał zaledwie 14 lat), nagrania z Milesem Davisem (1969), Freddie’m. Hubbard’em (1970), Woody’m. Shaw (1970), Gato Barbierim (1971), Stanley’em Clarke’m. (1972), Joe Hendersonem (1970-71) i zespołami Gila Evansa (1971). Na początku lat 70-tych związał się z latin-rockową formacją Azteca oraz Stanem Getzem. Uznanie zyskał podejmując współpracę z grupą Return To Forever. Z zespołem tym nagrał kilka płyt oraz koncertował (w latach 1973-76) zjednując sobie popularność nie tylko wśród fanów jazzu. Lenny White dał się także poznać jako perfekcyjny instrumentalista jazzu nowoczesnego. Doskonałym przykładem są nagrania z Freddie’m Hubbardem, Joe Hendersonem a zwłaszcza z Chick’em Coreą (np. cykl nagrań i koncertów z zespołami Echoes Of An Era oraz The Griffith Park Band). Perkusista chętnie podejmował współpracę z wokalistkami jazzu (np.Chaką Khan, Nancy Wilson) nie stroniąc od nowoczesnych, hip-hopowych fascynacji. Takim ciekawym okazał się projekt Present Tense, gdzie muzycy z kręgu Milesa Davisa pod wodzą perkusisty realizują entuzjastycznie przyjmowane nagrania jazzu lat dziewięćdziesiątych…
Lenny White & Present Tense:
Lenny White – drums
Foley – guitar
Victor Bailey – bass
Tom Browne – trumpet
Jean Toussant – sax
Vince Evans – keyboards