NATHAN WILLIAMS & Zydeco Band

3.11.2010 Szczecin – Free Blues Klub
4.11 Toruń – Lizard King – 5.11 Poznań – Blue Note
6.11 Warszawa – Palladium – 7.11 Kraków – Lizard King

Strona główna/Era Jazzu/NATHAN WILLIAMS & Zydeco Band

Skład zespołu

Nathan Williams – accordion, voc
Mark Williams – rubboard
Dennis Williams – guitar
Herman Brown Jr. – drums
Frederick Wiltz – keyboard

Nathan Williams i towarzyszący mu Zydeco Cha-Chas to rzadkie zjawisko, jak sama muzyka zydeco zresztą. Mogliby z powodzeniem zagrać na poznańskim Ethno Porcie, ale i na openerowej World Stage, równie doskonale poradziliby sobie z wielotysięczną publicznością Przystanku Woodstock, co z gośćmi wiejskiego wesela. Z tymi ostatnimi zresztą najłatwiej, bo jak słusznie zauważył zapowiadający ich występ Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu, zydeco to po prostu muzyka taneczna, służąca dobrej zabawie, odsuwająca w niepamięć codzienne troski. Owszem, mieliśmy do czynienia z wirtuozami, z mistrzami swojej sztuki, ale nie w głowie im było efekciarstwo czy solowe popisy, bo liczyło się tylko to, by poderwać z krzeseł i rozruszać jak największą ilość leniwych tyłków. Jazz? Nawet jeśli Zydeco Cha-Chas grają jazz, to pewnie o tym nie wiedzą. To była muzyka bez założeń, bez teorii, czysta, naturalna praktyka.
Jarek Szubrycht, Era Music Garden

Galeria z koncertu


NATHAN WILLIAMS & Zydeco Band

Tej jesieni Era Jazzu wraca do prezentacji swoich projektów oraz artystów także w innych miastach Polski.Ta specyficzna, festiwalowa edycja Ery Jazzu będzie miała miejsce na początku listopada gdy naszej publiczności przedstawiony zostanie nie tylko egzotyczny zespół, ale także muzyka, jakiej do tej pory nie prezentowano na polskich estradach. Premierowa, festiwalowa trasa koncertowa „Cajun & Zydeco Tour” przedstawi bowiem muzykę amerykańskiej Louisiany oraz zespół Nathan Williams & Zydeco Band, czołowego reprezentanta nowoorleańskiej muzyki cajun i zydeco. Ten specyficzny rodzaj muzyki, kultury i obyczaju tworzy brzmienie, które jest konglomeratem wielu stylistyk. Najczęściej cajun i zydeco określa się mianem muzyki kreolskiej, gdzie pobrzmiewa zarówno jazz Nowego Orleanu, jak i folkowa muzyka Południa USA, elementy muzyki francuskiej, elżbietańskich ballad i tanecznych rytmów nowoorleańskich Kreoli. Najpopularniejszych przebojem tego stylu jest słynna „Jambolaya”, która rozsławiła cajun na cały świat.

Jednym z najpopularniejszych oraz poważanych przez krytyków i publiczność artystów zydeco & cajun jest multiinstrumentalista Nathan Williams. Dzisiaj, obok Cliftona Cheniera oraz Buckwheata Zydeco, nowoorleański „naturczyk” z pasją przekazujący, na licznych festiwalach Południa Stanów, jak i na europejskich estradach i festiwalach, brzmienie, kulturę i muzykę amerykańskich Kreoli.

Nathan Williams pochodzi z niezwykle muzykalnej rodziny z St.Martinville w Louisianie. Sam wychowany w muzycznej tradycji jazzu, bluesa, funky i zydeco wraz z całą rodziną pieczołowicie pielęgnuje tradycję i kulturę swojego regionu. Już jako kilkulatek towarzyszył wraz ze swoim wujem, Harrym Hipolitem, gitarzystą z zespołu Cliftona Cheniera w koncertach tego legendarnego akordeonisty i wokalisty i pioniera „komercyjnego zydeco”. Po przeprowadzce do słynnej Lafayette District rozpoczął samodzielną naukę gry na akordeonie przygrywając, wraz zespołami Buckwheat Zydeco, na klubowych, ulicznych i parafialnych festynach To wtedy muzyka zawładnęła sercem i umysłem młodego artysty a życie estradowca stało się atrakcyjnym wabikiem dla młodego muzyka. Pierwsze nagranie, singiel nagrany w prowizorycznym radiowym studio, przygotował wraz z bratem El Sidem. Nagranie zginęło wraz z tysiącami podobnych, amatorskich produkcji, ale ułatwiło Nathanowi nawiązanie współpracy ze słynną wytwórnią Rounder Records. Nadworny artysta tej wytwórni, Buckwheat Zydeco został kupiony przez komercyjną, nowojorską Island Records: miejsce zasłużonego muzyka w studio zaproponowano Nathanowi Williamowi. Dla tej oficyny zrealizował wkrótce kilka swoich autorskich albumów promujących zarówno muzykę zydeco i cajun, jak i własny zespół Zydeco Cha Chas. Wokół własnej grupy skupił także najważniejszych muzyków z Lafayette: brata, gitarzystę Dennisa Williamsa, saksofonistę jazzowego Allena Broussarda, basistę Wayne’a Burnsa, perkusistę Gerarda St.Juliena, saksofonistę Dereka Houstona, harmonijkarza Scotta Billingtona oraz kuzyna Marka A. Williamsa – grającego na nowoorleańskiej tarce.

Rodzinna formacje Zydeco Cha Chas stała się z czasem niezwykle popularną i charakterystyczną kapelą Południa USA a sam lider uchodzi dzisiaj za jednego z najważniejszych artystów zanikającego gatunku muzycznego.

Zydeco to rodzaj bluesa stworzony w latach latach trzydziestych ubiegłego stulecia w amerykańskiej Luizjanie. Stworzyli ją przedstawiciele wielu ras mieszkający tam od czasów kolonizacji francuskiej, zwani Kreolami, których językiem była specyficzna odmiana języka francuskiego. Samo słowo zydeco pochodzi od francuskiego les haricots – fasolka szparagowa. To pierwsze słowo z kreolskiego wyrażenia „Les haricots sont pas sales” – fasolka nie ma soli, czyli ciężkie czasy. Fasolka bez soli oznaczała, że brakowało do niej solonego mięsa, a to było oznaka totalnej biedy. W tamtych czasach mianem Kreola określano wszystkich osadników o hiszpańskich lub francuskich korzeniach. Pod koniec stulecia, gdy kwitł handel ludźmi, Kreolami zaczęto nazywać już tylko niewolników urodzonych w Luizjanie. Francuskojęzyczni biali Amerykanie zwali się odtąd cajun. Ich muzyka i kultura szybko zasymilowała się z kulturą zydeco i dziś tylko nieliczni rozpoznają różnice dzielące cajun od zydeco. Jeśli do tego dodamy wpływ jakim poddawana była muzyka zydeco przez jazz, gospel i blues to jawi nam się niezwykle „multi-kulti” obraz kultury i obyczaju Południa USA i jednoznaczna odpowiedź o korzenie dzisiejszej muzyki rozrywkowej.

Zespół Nathana Williamsa pokaże cajun oraz zydeco po raz pierwszy w Polsce, na klubowych koncertach Ery Jazzu w Szczecinie, Toruniu, Poznaniu, Warszawie i Krakowie.

Dionizy Piątkowski

Wybrana dyskografia

Zydeco live!-Direct from Richard’s Club, Lawtell, Louisiana (1989), Steady Rock (1989), Nathan And The Zydeco Cha Chas (1991), Your Mama Don’t Know (1992), Follow Me Chicken (1993), Creole Crossroads (1995),Live At The Rock’n’Bowl New Orleans (1997), I’m a Zydeco Hog (1997),Let?s Go (2000), Zydeco Live (2007), Hang It High, Hang It Low (2006)

2015-08-03T11:03:30+02:00