Omar Sosa zrealizował 15 nietuzinkowych albumów , z których znamienita większość stała się ważnymi epizodami w historii muzyki ( nie tylko jazzowej). Rekomendujące recenzje w najważniejszych opiniotwórczych magazynach świata pozwalają mniemać, że artysta jest faworyzowanym idolem dzisiejszego jazzu, world – music, a przede wszystkim mentorem współczesnego afro – cuban jazzu. Dwie nominacje do prestiżowej Grammy Awards ( za album ”Sentir” ) spowodowały, że pianista stał się gwiazdą i poszukiwanym artystą wielkich estrad i najważniejszych festiwalu. Album ” Mulatos” spowodował jeszcze większe zawirowanie: nie dość, że wprowadzał pianistę do grona laureatów nobliwej Lifetime Achievement Award słynnego Smithsonian Institute, to płyta honorowana była jeszcze nagrodą BBC Radio Award 2004, nominacją Grammy Award ( najlepszy album latin – jazzu. Najnowsza płyta Afreecanos”, jest bodaj najbardziej dojrzała i charakterystyczna dla całej twórczości pianisty. Omar Sosa buduje własny afro-cuban świat z karkołomnej relacji między brzmieniem kubańskiej „ buena vista”, afrykańskiej tradycji, jazzowego idiomu i doskonałej aranżacji. Do swego projektu zaprosił paletę gwiazd m.in. kubańskiego perkusistę Julio Barretto, basistę z Mozambiku – Childo Tomasa, senegalskiego wokalistę Mola Sylla. Album zbiera entuzjastyczne recenzje, jest faworyzowany przy nominacjach do kolejnych nagród . Omar Sosa i jego „Afreecanos dociera także do Polski. Na jedynym koncercie Ery Jazzu  w zagrał program z „Afreecanos”  w warszawskiej Filharmonii Narodowej.

Dionizy Piątkowski