Album „Piano Works” prezentuje zbiór utworów napisanych przez Sebastiana Anthony’ego Bircha w celu wprowadzenia zaawansowanych młodych pianistów do muzyki współczesnej. Teraz z koncepcją kompozytora muzyki współczesnej brawurowo zmierzyła się pianistka  Yuka Nakayama-Lewicki. Podczas gdy repertuar fortepianowy obejmuje wieki i jest dostosowany do uczniów na wszystkich poziomach, to istnieje wyraźna potrzeba kompozycji zaprojektowanych w celu wprowadzenia pianistów w skomplikowaną tkaninę współczesnego słownictwa muzycznego. Chociaż dla młodych muzyków nadal kluczowe jest studiowanie całego rozwoju muzyki klawiszowej w okresie baroku, klasycyzmu, romantyzmu i impresjonizmu, równie istotne miejsce zajmuje muzyka współczesna. Odpowiadając na wezwanie organizacji zaangażowanych w wzbogacanie współczesnego repertuaru muzycznego dla młodych muzyków, kompozycje Sebastiana Anthony’ego Bircha  zostały starannie opracowane, aby stopniowo wprowadzać młodych pianistów w ewoluujący język muzyki współczesnej. To rozbudowane słownictwo obejmuje nie tylko modernistyczne eksploracje w ramach muzyki „klasycznej” XX wieku, ale także elementy jazzu, rocka i popu. Każda kompozycja dąży do wzbogacenia tradycyjnego słownictwa muzyki fortepianowej poprzez delikatne przesuwanie granic znanych elementów muzycznych. Paleta harmoniczna rozszerza się o skale modalne i syntetyczne, zapuszcza się w nietradycyjne progresje akordów, obejmuje rozszerzone akordy tercjowe, eksploruje harmonię kwintalową i kwartalną oraz zaskakuje klasterami tonów. Język rytmiczny obejmuje synkopy, rytmy krzyżowe oraz asymetryczne i złożone metrum.

Dionizy Piątkowski