W połowie lat 80-tych do gwiazd amerykańskiej oficyny GRP Records dołączyła brytyjska formacja Acoustic Alchemy, stając się nieoczekiwanie gwiazdą wytwórni, która skupiała swoimi albumami takie tuzy jazz-rocka i fusion, jak Yellowjackets czy formacje Chicka Corei i Dave’a Grusina. Acoustic Alchemy założyli gitarzyści George Carmichael oraz Nick Webb i to oni wyznaczyli brzmienie formacji. Ekspozycja gitarowej wirtuozerii ( gitary ze strunami nylonowymi i metalowymi) stała się rozpoznawalnym nastrojem i brzmieniem formacji, która choć przez dekady zmieniała składy personalne, to zawsze odnajdywała sie w swojej, autorskiej stylistyce. Początkowo muzyka formacji  łączyła elementy jazzu, popu, flamenco, folku a nawet  reggae i urzekała świeżością, spontanicznością i pop-jazzowym wigorem. Gitarzyści nie stronili od  muzycznego pastiszu i humoru: na ich debiutanckiej płycie znalazł się utwór „Mr Chow„, w którym zabawiają się chińską wersją jamajskiego reggae. Nick Webb czerpał swoje pierwsze inspiracje od Johna Martyna i  zespołu Pentangle, na początku lat 80-tych nagrał płytę z Simonem Jamesem, a w 1986 r. spotkał się po raz pierwszy w studiu z George’m Carmichaelem. Nagrany wówczas materiał wyszedł na płycie „Early Alchemy”. Sfrustrowani brakiem sukcesu muzycy, przyjęli propozycję występów na pokładzie samolotu lecącego do Stanów. Występując (jako duet) w tak niekonwencjonalnym miejscu zwrócili na siebie uwagę amerykańskiego producenta. Po podpisaniu kontraktu z wytwórnią MCA Records nagrali świetny debiutancki album „Red Dust And Spanish Lace”. Kolejny album był „Blue Chip” był prologiem i argumentem wejścia do katalogu GRP Records. Dla popularnej i modnej wtedy nagrali album „Reference Point” i zrealizowali, kolejne (przygotowywane już pod artystyczne sugestie Dave’a Grusina i Larry’ego Rosena – producentów GRP) bestsellerowe i popularne pop-jazowe albumy „ Back On The Case”, „American/ English”, „The New Edge  oraz „Against The Grain”. Po wielu zmianach personalnych muzycy Acoustic Alchemy pojawiali się na ważnych festiwalach oraz klubach całego świata realizując szereg ciekawych sesji dla nowej oficyny Higher Octave Music ( np. „Aart”, „The Beateful Game” czy „Roseland”).

Dionizy Piątkowski