„Karłowicz Recomposed ” to odważna oraz znakimita interpretacja klasycznych pieśni wybitnego kompozytora Mieczysława Karłowicza, które dzięki jazzowym improwizacjom zyskały całkiem nowe oblicze. Sesja zrealizowana wspólnie przez Atom String Quartet oraz Szczecin Philharmonic Wind Quartet z gościnnym udziałem solistów Orkiestry Filharmonii Szczecińskiej: flecistą Fitippo Det Noce, oboistą Mateuszem Żurawskim, klarnecistą Piotrem Wybrańcem i fagocistką Edytą Moroz. Na program albumu złożyły się pieśni Mieczysława Kartowicza w aranżacjach muzyków Atom String Quartet. „ Pieśni Mieczysława Kartowicza to bardzo nietypowy album w naszej dyskografii – mówią o sesji muzycy Atom String Quartet. Kiedy zastanawialiśmy się nad jego brzmieniem pomyśleliśmy, że warto postawić na kontrast. Uznaliśmy, że jazzowy kwartet smyczkowy ciekawie zabrzmi w połączeniu z klasycznym kwartetem stroikowym. Pomyśleliśmy, że z jednej strony osiągniemy barwę miejscami bardzo zbliżoną do symfonicznej, z drugiej – nie zrezygnujemy z kameralnego charakteru, gdzie każdy głos jest równoważny. Możliwości brzmieniowe, jakie zaoferował nam ten oktet, okazały się bardzo inspirujące.”
Pieśni Mieczysława Kartowicza to jeden z tych zbiorów, które pomimo swoich niewielkich rozmiarów mają olbrzymie znaczenie nie tylko dla historii muzyki, ale także dla licznych interpretacji. Napisane na głos z towarzyszeniem fortepianu stanowią pomost między romantyzmem a Młodą Polską – jednym z najpiękniejszych okresów polskiej kultury w XX wieku. „Muzyka wokalna i instrumentalna to nie dwa przeciwlegle bieguny, ale dwie strony tego samego medalu, a nierzadko – doskonała jedność, nadająca uniwersalności utworom, które je zawierają” – mówi pomysłodawczyni sesji Dorota Serwa, dyrektor Filharmonii im. M. Kartowicza w Szczecinie. Karłowicz nawet w dziełach na glos i fortepian posługuje się muzycznymi środkami wyrazu charakterystycznymi dla instrumentalnych form kameralnych. Warto zatem pozwolić sobie na nazwanie go kompozytorem równoległym, w ten sam sposób myślącym o glosie ludzkim i grze instrumentu muzycznego. W aranżacjach stworzonych przez Atom String Quartet znajdujemy potwierdzenie tego faktu”
Atom String Quartet (Dawid Lubowicz – skrzypce, Mateusz Smoczyński – skrzypce, Michał Zaborski – altówka i Krzysztof Lenczowski – wiolonczela) przygotowali nowatorskie odczytanie Karłowicza. Mimo przeniesienia „Pieśni” w formę instrumentalną, nie zatracono eterycznego sensu tekstu, który oddany jest teraz innymi, muzycznymi środkami wyrazu. Oczywistą rolę odgrywają tutaj znakomite interpretacje Edyty Moroz, Filippo Del Noce, Mateusza Żurawskiego i Piotra Wybranieca czyli Szczecin Philharmonic Wind Quartet, drugiego kwartetu tej perfekcyjnej sesji.