ANTHONY BRAXTON & Sextet

7.04.2005 – godz.20.30 – Warszawa – Filharmonia Narodowa

Skład zespołu

Anthony Braxton – saxophones
Taylor Ho Bynum – trumpet
Jessica Pavone – violin
Jay Rozen – tuba
Chris Dahlgren – bass
Satoshi Takeishi – percussion

W związku ze śmiercią Papieża Jana Pawła II mając na uwadze powagę chwili oraz tragedię narodu informujemy, że koncert zespołu Anthony’ego Braxtona zostaje odwołany
Dionizy Piątkowski

ANTHONY BRAXTON & Sextet

Anthony Braxton – artysta zaliczany do najwybitniejszych twórców współczesnego jazzu i szeroko rozumianej muzyki awangardowej – wystąpi na jedynym koncercie w warszawskiej Filharmonii Narodowej. Przedstawi swój nowy Sextet – z legendarnym saksofonistą zagrają: trębacz Taylor Ho Bynum, skrzypaczka Jessica Pavone, tubista Jay Rozen, basista Chris Dahlgren oraz japoński perkusista Satoshi Takeishi

Braxton rozpoczął naukę muzyki na klarnecie, zaliczył jeden semestr w Wilson Junior College i wstąpił do wojska, gdzie kontynuował naukę gry na klarnecie i doskonale opanował także grę na saksofonie altowym. W 1966 r. dołączył do Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM), chicagowskiego stowarzyszenia czarnych muzyków kierowanego przez Muhala Richarda Abramsa i Roscoe Mitchella. Niebawem założył własny zespół (później znany jako Creative Construction Company), do którego zaprosił Leroya Jenkinsa i Leo Smitha, by w 1968 r. zrealizować płytę „Three Compositions Of New Jazz”. Zawarta na niej muzyka była swego rodzaju ilustracją eksperymentalizmu muzyków chicagowskich, kładących nacisk na barwę, fakturę i przestrzeń – jako przeciwwagę do skrajnie ekspresyjnej i intensywnej muzyki Johna Coltrane’a (dominującej na scenie nowojorskiej). Braxton lansował wtedy także rewolucyjną artystycznie koncepcję AACM polegającą na wzbogacaniu brzmienia stosowaniem najdziwniejszych instrumentów. Wkrótce opanował grę na wszelkich saksofonach, klarnetach i fletach.

Podstawowym instrumentem Braxtona pozostawał saksofon altowy, czego dał znamienity dowód nagrywając (1969) podwójny album „For Alto” – pierwsze w historii jazzu całkowicie solowe nagranie saksofonowe. W 1969 r. grupa Creative Construction Company wyjechała do Paryża, by tam -nie zjednując sobie entuzjastów – nieoczekiwanie się rozpadła. Braxton powrócił do USA, zamieszkał u legendarnego awangardzisty jazzu – Ornette’a Colemana. Zauroczony filozofią artystyczna Colemana i przytłoczony jego wielkością odsunął się od muzyki i zarabiał na życie grą… w szachy. W 1970 r. połączył wraz z Chickiem Coreą, Dave’em Hollandem i Barrym Altshulem stworzył zespół Circle, jeden z ważniejszych, choć enigmatycznych zespołów awangardowego jazzu lat siedemdziesiątych. Kontrowersyjne filozofia scientologiczna Chicka Corea doprowadziła do rozpadnięcia się zespołu. Braxton wrócił do Paryża, gdzie stał się liderem rodzącej się europejskiej awangardy. Kontrowersyjne koncerty z udziałem gwiazd europej