Nic tak nie uspokaja i relaksuje w upalne dni, jak fortepianowa pianistyka. I to zarówno ta budowana jazzową improwizacją, jak i ta z klasycznym brzmieniem. Ciekawy i ważny zestaw przygotowała DUX Recordings proponując nagrania „klasyki” fortepianowej w wirtuozerskich interpretacjach. Koncepcja artystyczna „Momentum” – nowej płyty francuskiej pianistki Blandine Waldmann opiera się o swoisty dialog tradycji z nowoczesnością. Dialog prowadzony jest w przestrzeni rozpościerającej się pomiędzy muzyką słynnych „ Obrazków z Wystawy” Modesta Musorgskiego, klasyczną formą brahmsowskich wariacji i miniatur, a muzyką absolutną „9. Sonaty Fortepianowej” Alexandra Skriabina, której zagęszczony język chromatyczny śmiało zmierza już ku granicom tonalności. Blandine Waldmann jest absolwentka belgijskiej Koninklijk Conservatorium Brusse, laureatką licznych międzynarodowych konkursów i uczestniczką wielu kursów mistrzowskich; koncertuje występując w najsłynniejszych salach koncertowych świata, i zachwyca słuchaczy znakomitą techniką i świetną, emocjonalną, muzykalnością.
Bronisława Kawalla to wybitna pianistka i pedagog, mistrzyni interpretacji bachowskich (laureatka I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Waszyngtonie w 1975 roku). Jej album „Chopin” jest reedycją płyty z 2001 roku i zawiera interpretacje „Mazurków”, „Nokturnów” , „Wariacje B-dur na temat „Je vends des Scapulaires” oraz „Andante spianato” i „ Wielki Polonez Es‑dur”. op. 22. Natomiast wybitnie uzdolniona pianistka Aleksandra Hortensja Dąbek to laureatka licznych konkursów muzycznych na całym świecie. Teraz albumem „Chopin/Schumann” przedstawia swoje interpretacje muzyki romantycznej; jedno z największych dzieł w literaturze pianistycznej – „Karnawał“ Roberta Schumanna oraz wybór chopinowskich nokturnów i polonezów. Równie interesujący jest album „Selected Works” prezentujący kompozycje wiedeńskiego kompozytora Hugo Reinholda – absolwenta klasy fortepianu u Juliusa Epsteina oraz kompozycji pod kierunkiem samego Antona Brucknera. Jeszcze w czasie studiów uzyskał prestiżową Nagrodę im. Beethovena za swoją „Suitę” na fortepian i orkiestrę smyczkową. Wiele lat był profesorem w wiedeńskiej Staatsakademie für Musik und Darstellende Kunst, gdzie wykształcił wielu wybitnych pianistów. Jego twórczość kompozytorska, dziś w dużej mierze zapomniana, obejmuje kilkanaście cykli utworów fortepianowych, pojedyncze dzieła na orkiestrę smyczkową, muzykę kameralną z udziałem skrzypiec lub wiolonczeli oraz kilka zbiorów pieśni solowych i chóralnych. Na tej płycie prezentujemy wybór najciekawszych utworów przeznaczonych na duet – skrzypce i fortepian w brawurowej interpretacji Aleksandry Milcarz ( fortepian) i Tomasza Bolsewicza (skrzypce).