Skład zespołu
Steven Bernstein – trumpet
Briggan Krauss – saxophones
Tony Scherr – bass
Kenny Wollesen – drums
Steven Bernstein – trumpet
Briggan Krauss – saxophones
Tony Scherr – bass
Kenny Wollesen – drums
Elegancki kwartet pod wodzą wirtuoza trąbki suwakowej Steven’a Bernstein’a dostarczył słuchaczom nie tylko muzycznej wędrówki przez długie filmowe kolaże, ale także flirtu z pogodnym, improwizatorskim free jazzem czy nawet post rockiem. Przyznać trzeba, że wychodząca poza wszelkie konwenanse muzyka Sex Mob do łatwych nie należy, ale poczucie humoru lidera grupy z pewnością pozwoliło mi bardziej się na nią otworzyć. Dałam się nawet wciągnąć we wspólną zabawę widowni.
Na jedynym koncercie w Polsce przedstawi się amerykańska grupa SEX MOB, jedna z najważniejszych formacji nowojorskiego jazzu. Sex Mob to zwycięzcy corocznego, prestiżowego plebiscytu magazynu „Down Beat”: w kategoriach Best Beyond Group oraz Najlepsza Płyta. To grupa ponadczasowa: elegancki kwartet w starym stylu, złożony ze światowej sławy muzyków. SEX MOB to także grupa silnie osadzona w dzisiejszej kulturze: w ich muzyce postmodernistyczne walce zgrabnie przechodzą w efektowny free jazz i pogodne filmowe przeboje. Może właśnie dlatego koncerty SEX MOB są widowiskowe, zachęcające publiczność do wspólnej zabawy.
Liderem kwartetu jest STEVEN BERNSTEIN – wirtuoz trąbki suwakowej, kompozytor, aranżer, lider wielu zespołów i artystycznych projektów daleko wykraczających poza muzyczne konwencje. Związany z wydawnictwem Johna Zorna (Tzadik Records), w którym opublikował kilka płyt w cyklu Semitic Diaspora („Diaspora Blues”, „Diaspora Soul”, „Diaspora Hollywood” oraz „Diaspora Suite”). W tym projekcie Bernstein włączył muzykę klezmerską w szerszy kontekst jazzu i muzyki innych kultur. „Diaspora Hollywood” zawiera np. autentyczne śpiewy synagogalne oraz muzykę filmową Franza Waxmana i Alfreda Newmana. W swoich aranżacjach Bernstein stara się połączyć posępne, rzewne melodie z energią filmowego Hollywood. „Diaspora Hollywood” to także swoiste nawiązanie do improwizowanych elementów słyszanych w nagranej z Samem Riversem „Diaspora Blues” i wielogłosowych partii z „Diaspora Soul” – poprzednich albumów Bernsteina. Producentem innych jego nagrań był także legendarny Teo Macero – wieloletni wydawca i producent albumów Milesa Davisa. Na początku w lata dziewięćdziesiątych trębacz związany był z zespołem Lounge Lizards – legendarną, nieistniejącą już formacją nowojorskiej awangardy – wielkiej kuźni artystycznych osobowości, które w znaczący sposób wpłynęły na brzmienie współczesnej muzyki improwizowanej i jazzu. Plejada artystycznych indywidualistów, którzy wywarli wielki wpływ na rozwój jazzu ostatnich dekad (od lidera – Johna Lourie po Arto Lindsaya, Roya Nathansona, Curtisa Fowlkesa, Marca Ribota, Calvina Westona, Michaela Blake’a, Billy’ego Martina, Davida Tronzo, Bena Perowsky’ego, Tony’ego Scherra, Johna Medeski’ego, Kenny’ego Wollesena i oczywiście Stevena Bernsteina). To w ramach współpracy z Lounge Lizards skomponował muzykę do filmów: „Get Shorty”, „Clay Pigeons”, „Fishing With John” oraz wielu produkcji telewizyjnych Johna Lourie’go.
Grupę SEX MOB założył dopiero w 1995 roku. Brzmienie zespołu, niemal od razu, przypadło do gustu wielu dawnym fanom Lounge Lizard, spodobało się też poszukiwaczom nowych muzycznych form, jak i fanom bardziej tradycyjnych odniesień. To wtedy reżyser Robert Altman – zachwycony brzmieniem zespołu – powierzył Bernsteinowi opracowanie ścieżki dźwiękowej do filmu „Kansas City” portretującego to miasto w czasach Wielkiego Kryzysu i prawdziwej eksplozji jazzu. Steven Bernstein był także dyrektorem muzycznym dla koncertowego projektu „The Kansas City band” – w skład grupy weszli min.: Don Byron, James Carter, Christian McBride i Nicholas Payton. Sex Mob koncertuje na całym świecie zdobywając wiele prestiżowych nagród. Muzyka zespołu pojawia się w programach telewizyjnych MTV, Saturday Night Live oraz NPR. Bernstein również zaaranżował oraz współprodukował Baby Loves Jazz, w którym wzięli udział popularni wokaliści: Sharon Jones i Babi Floyd oraz pianista Johnem Medeski. Był również reżyserem muzycznym filmu dokumentalnego o Leonardzie Cohenie „I’m Your Man”. Prowadzi (od 1999 roku) Millennial Territory Orchestra; od listopada 2004 roku jest także muzykiem grupy Levon Helm. Trębacz jest niezwykle aktywnym kompozytorem i producentem: zaaranżował partię instrumentów dętych na płytę „Unspeakable” Billa Frisella, która zdobyła (w 2004 roku) Grammy Award. Pisał również dla wybitnych artystów, takich jak Lou Reed, Rufus Wainwright, Darlene Love, Elton John, oraz Marvin Pontiac. Bernstein był reżyserem muzycznym wielu projektów Hala Willnera, Doca Pomusa oraz Harolda Arlena. Grał na trąbce w zespołach Marianne Faithfull, Lindy Ronstadt, Davida Murray’a, Davida Bergera, Digable Planets, Stinga, trio Medeski – Martin and Wood, Courtney Love, Ryuichi Sakamoto, Dona Byrona oraz Moceana Workera. Po wydaniu sześciu płyt czerpiących głównie z repertuaru innych artystów (włączając w to Duke ?a Ellingtona i Johna Barry’ego autora muzyki do „Jamesa Bonda”), SEX MOB zrealizował album „Sexotica”, z oryginalnym, autorskim repertuarem. W 2006 roku płyta była nominowana do Grammy Award jako Najlepszy Album Współczesnego Jazzu. Najnowszy album zespołu to ” Circus, Cinema and Spaghetti – SEX MOB plays Fellini: The Music of Nino Rota”. Materiał zawarty na płycie to motywy przewodnie pochodzące m.in. z takich filmów Felliniego, jak „Amarcord”, „La Dolce Vita”, „I Vitelloni” czy „La Strada”. Album ten to wspaniały przegląd muzycznych ilustracji Nino Roty do filmów sławnego włoskiego reżysera Federico Felliniego w interpretacjach formacji SEX MOB. Płyta nie jest jedynym przypadkiem, kiedy Sex Mob sięga po muzykę filmową. W 2001 roku ukazała się przecież „SEX MOB Does Bond” dedykowana kompozycjom Johna Barry’ego do filmów o słynnym agencie. „Circus, Cinema and Spaghetti – SEX MOB plays Fellini: The Music of Nino Rota” – jest natomiast pierwszym (od 2005 roku) studyjnym albumem kwartetu, nagranym wyłącznie w podstawowym składzie z liderem na trąbce, saksofonistą Brigganem Kraussem, basistą Tonym Scherr’em i perkusistą Kenny Wollesenem.
Perkusista KENNY WOLLSEN wystąpił na ponad 30 albumach. Koncertował i nagrywał wraz Tomem Waitsem,Seanem Lennonem, Ronem Sexsmith’em, Billem Frisellem, Myrą Melford. Pojawia się w zespołach Johna Zorna. Jego autorskie New Klezmer Trio jest jednym z ważniejszych zespołów dzisiejszego, nowojorskiego jazzu. Basista TONY SCHERR jest od lat osiemdziesiątych jednym z najciekawszych muzyków studyjnych Nowego Jorku. Koncertuje i nagrywa z Billem Frisellem, Johnem Lurie (Lounge Lizards), Stevem Bernsteinem ale także z Norah Jones, Jesse Harris and the Ferdinandos, The Wollesens, Ursa Minor oraz Slowpoke.
Saksofonista, muzyk elektroniczny oraz kompozytor BRIGGAN KRAUSS zaczął grę na saksofonie altowym oraz studia muzyczne w wieku lat dwunastu (na Cornish College of the Arts w Seattle w stanie Washington), gdzie otrzymał stopień licencjacki sztuk pięknych w wykonywaniu muzyki w roku 1992. Krauss występował i nagrywał z takimi muzykami jak: John Zorn, Wayne Horvitz, Bill Frisell, Eyvind Kang, Robin Holcomb, Anthony Coleman, Sex Mob, Medeski Martin and Wood, Bobby Previte, Jim Black, Hal Willner, Joey Baron, The New York Composer’s Orchestra i wieloma innymi. Nagrał trzy płyty jako lider Knitting Factory Records oraz pojawił się na trzydziestu innych płytach jako sideman. Good Kitty, pierwszy zespół z Brigganem Kraussem jako liderem, to niezwykłe trio alcisty z saksofonistą tenorowym Chrisem Speedem oraz perkusistą Mike’m Sarinem. Zespół wydał swą pierwszą płytę w 1995 roku. Kolejny projekt B. Kraussa zespół i album „300” to kolejne trio, które połączyło Briggana z liderem Pig Pen – pianistą Waynem Horvitzem oraz perkusistę Sex Mob – Kenny’ego Wollesena. W roku 1999 solowy projekt studyjny Briggana „Descending to End” otrzymał świetne recenzje prasy muzycznej. Jako kompozytor Briggan Krauss otrzymał dotację z Jerome Foundation, by zaprezentować program nowej muzyki. Premiera skomponowanego utworu kameralnego „Lensing”, na ośmiu muzyków i dyrygenta, odbyła się w Roulette w kwietniu 2002 roku. Od tej pory Briggan Krauss kontynuuje pracę z muzyką elektroniczną. Wydał albumy „Object #1” oraz „Object #2” będące pierwszymi z serii wydawnictw, z których każde jest dedykowane i inspirowane przez pracę odrębnego artysty wizualnego. Zaczął również pracę z elektroniką na żywo z takimi muzykami jak: Wayne Horvitz, Jim Black, Skuli Sverrisson.
„Circus, Cinema and Spaghetti – SEX MOB plays Fellini: The Music of Nino Rota” – to koncertowa premiera najnowszego albumu amerykańskiej formacji SEX MOB i jedyny koncert kwartetu w Polsce!
Sex Mob:
Sex Mob Does Bond (2001); Dime Grind Palaca (2003); Din of Inequity (1998); Solid Sender
(1999); Theater & Dancer (2000); Sexotica (2006); Sex Mob Meets Medeski – Live in Willisau (2006);Circus, Cinema and Spagetti – SEX MOB plays Fellini: The Music of Nino Rota (2013)
Steven Bernstein:
Kamikaze Ground Crew (1985); Not For Rollo – The Walter Thompson Big Band (1986);
To be Immoral (1989); Turn Your Lights Off (1990); Maggie’s Dream (1990): Live At the Knitting Factory (1990); Very Big Carla Bley Band (1991); Lounge Lizards – Live in Berlin (1991); Brian Woodbury and his Popular Music Group (1992);John Zorn’s Cobra (1992); Kamikaze Ground Crew (1992); Makigami Koichi (1992); New York Composers Orchestra (1992);Ryuichi Sakamoto -Heartbeat (1992);Aztec Camera – Dreamland (1993); Medeski Martin Wood- It’s a Jungle In Here (1993); Kamikaze Ground Crew (1993); Spanish Fly (1994);Karen Mantler- My Cat Arnold (1993); John Henry – They Might Be Giants (1994); Rebecca Moore (1995); Medeski Martin Wood-Notes From the Underground (1995); John Lurie – Get Shortly (1995); New York Composers Orchestra (1996); Don Byron – Bug Music (1996); The Walter Thompson Orchestra (1996); Feotus Symphony Orchestra (1997);Rebo Flordigan (1997); Lori Carlson (1997); John Lurie – Excess Baggage (1997); Tricky (1998);Lounge Lizards – Queen of All Ears (1998); Phillip Johnson-Music For Films (1998); Evan Laurie (1998); Diaspora Soul (1999);DJ Logic (1999); David Berger & the Sultans of Swing (1999);John Lurie -Two Film Scories (1999);Satoko Fujii Orchestra (2000);Medeski Martin Wood – Dropper (2000); Lou Reed- Extasy (2000); Karen Mantler’s Pet Project (2000);Michael Blake- Drift (2001);Maxwell-Now (2001);Cowboy Bebop (2001); Mario Pavone- Mythos (2002); Diaspora Blues (2002);Lifetime Visions Orchestra (2002);Big Four (2002);John Zorn- Voices in the Wilderness (2003);Paul Shapiro-Midnight Minyan (2003);Marc Ribot-Soundtracks (2003);Lou Reed-Raven (2003);Mario Pavone – Orange (2003); Masada 10th Anniversary (2003);Maryla Roase -The Blue Guitar (2004); David Berger & the Sultans of Swing-Marlowe (2004); Diaspora Hollywood (2004);Jesse Harris & the Ferdinandos (2004); Ricky Fante (2004):Satoko Fujii Orchestra (2004);Bill Frisell – Unspeakable (2004); Robin Stine – Daydream (2005);Anthony & the Johnsons- I Am a Bird Now (2005); Peter Apfelbaum & The New York Hieroglyphics (2005);Mario Pavone Sextet (2006); Aki Onda (2006); Crash Test Dummies (2006); Paul Shapiro-It’s In the Twilight (2006); Millennial Terrtory Orchestra- One (2006); The Baby Loves Jazz Band (2006);Jamie Leonhardt (2006);the Harlem Experiment (2007); Rufus Wainwright -Release the Stars (2007);Marco Benevento – Live at Tonic (2007); Linda Thompson – Versatile Heart (2007);Big Four Live (2007); Diaspora Suite (2008); Paul Shapiro- Essen (2008); Millennial Territory Orchestra – We Are MTO (2008); Mario Pavone – Ancestors (2008):Lou Reed – Berlin/Live (2008); Catherine Russel -Sentimental Streak (2008); Brazilian Girls -NYC (2008);Bobby Previtte & the New Bump (2008);Jessie Harris – Watching the Sky (2008); Michael Blake – Hellbent (2008); The Venture Brothers (2009); Tattoos & Mushrooms (2009);Ruswell Rudds -Trombone Tribe (2009); Levon Helm-Electric Dirt (2009); Foetus -Limb (2009);Swell Season (2009); Todd Clouser – A Love Electric (2010);The Junior leage Band (2010); Peter Salett (2010);Mario Pavone – Arc Suite (2010); Gigi With Material (2010); Doug Wamble (2010); Anthony & the Johnsons- Swanlights (2010); Rebecca Evertt (2011); Lisy Walker (2011); Levon Helm (2011); Jacob Fred Jazz Odyssey (2011);Foetyus -Hide (2011); Millennial Territory Orchestra – Plays Sly (2011)