Nagroda jest częścią ogólnopolskiego projektu Era Jazzu. W 2015 roku, gdy koncertowa Era Jazzu powróciła do Poznania, naturalnym wydawało się stworzenie prestiżowego wyróżnienia honorującego najbardziej obiecującego poznańskiego muzyka jazzowego. Nagroda Ery Jazzu stała się odtąd niezwykle ważnym i prestiżowym wyróżnieniem środowiska jazzowego oraz laurem dla wybitnych wielkopolskich muzyków i twórców jazzu. Laureatami Nagrody Ery Jazzu zostali znakomici młodzi muzycy tworzący nowy powiew polskiego jazzu: Dawid Kostka, Kacper Smoliński, Adam Zagórski, Kuba Skowroński, Dawid Tokłowicz, Piotr Scholz, Damian Kostka oraz Izabella Effenberg. Nowe nagrania laureatów zawarto w drugiej części serii „Antologia Nagrań Poznańskiego Jazzu”.
Nagrodę Ery Jazzu po raz pierwszy przyznano podczas festiwalowej edycji Ery Jazzu w 2015 roku. Laureatem został kwartet Zagórski/Skowroński ( Jakub Skowroński – saksofony, Adam Zagórski – perkusja, Max Mucha – kontrabas, Artur Tuźnik – fortepian). Poznański kwartet to przykład doskonałej współpracy młodych muzyków, którzy dysponują imponującymi osiągnieciami i współpracą z wybitnymi muzykami oraz katalogiem znamienitych nagród i nagrań. Brzmienie kwartetu dość konsekwentnie ewoluuje i jest doskonałym przykładem wzajemnej relacji między ortodoksyjnym jazzem a nurtem muzyki nowoczesnej lansującej przede wszystkim intelektualną kontrolę niż instynktowne emocje. Mocne bopowe frazy ścigają się z precyzyjnie wypracowanymi improwizacjami i melodyką jazzowego standardu.
Laureatem Era Jazzu Prize 2016 został gitarzysta Dawid Kostka – wirtuoz gitary, osadzony w brzmieniu Johna Scofielda oraz zauroczony techniką Pata Metheny’ego i Johna McLaughlina, muzyk który szuka artystycznych skojarzeń także u jazzowych klasyków. Jest znakomitym instrumentalistą, który płynnie porusza się zarówno w klimatach jazzowych standardów, jak i ekspresyjnej improwizacji. Dowiódł tego koncertując, w ramach Ery Jazzu, wspólnie z zespołem Reginy Carter – najwybitniejszej skrzypaczki jazzu, kwartetem legendarnego saksofonisty Chico Freemana oraz trio australijskiej wokalistki i pianistki Sarah McKenzie.
W 2017 roku Nagrodę Ery Jazzu otrzymał Piotr Scholz – poznański gitarzysta, kompozytor, aranżer i dyrygent. To jego pomysłem było zaproszenie czołówki młodego, poznańskiego jazzu i stworzenie Poznań Jazz Philharmonic Orchestra i Blue Jazz Orchestra. Koncertowe premiery, jakie gitarzysta przygotował z gościnnym udziałem światowych gwiazd jazzu (skrzypka Jean Luc Ponty’ego oraz gitarzysty Stanley’a Jordana) okazały się niepowtarzalnymi wydarzeniami artystycznymi Ery Jazzu. Muzycy perfekcyjnie wykonują jego zadania: big bandowe brzmienie sekcji saksofonów oraz solowe improwizacje, ciekawe powiązanie kameralistyki , „swingujące improwizacje” oraz popisy solistów – to główne atrybuty muzyki Piotra Scholza. To już nie tylko poznański „progressive jazz”, ale określona synteza tego, co jest najciekawsze w dzisiejszym jazzie orkiestrowym. Piotr Scholz, zarówno w kompozycjach, jak i w wirtuozerii gitary jest niezwykle autentyczny, precyzyjnie rozgrywający każdy niuans autorskiej koncepcji.
W 2018 roku Nagrodę Ery Jazzu otrzymał harmonijkarz i kompozytor Kacper Smoliński –wirtuoz gry na jazzowej harmonijce chromatycznej. Choć jest przed wszystkim instrumentalistą jazzowym, to nieustannie poszukuje nowych sposobów na pogłębianie swoich umiejętności wykraczając poza granice jazzu (podjął się wykonywania muzyki klasycznej z wykorzystaniem harmonijki chromatycznej w muzyce barokowej). Kacper Smoliński jest ewenementem w dzisiejszym jazzie. To znamienne, że najważniejszymi muzykami jazzu, którzy zdecydowali się na kreacje oraz ekspozycję swojej sztuki poprzez grę na harmonijce wirtuozami okazali się muzycy europejscy: belgijski jazzman Toots Thielemens czy szwajcarski instrumentalista Grégoire Maret. Teraz do tego znamienitego, wąskiego grona wirtuozów tego wspaniałego instrumentu dołączył muzyk z Poznania, który dla Ery Jazzu zrealizował nie tylko autorski recital, ale także koncert wraz norweskim Espen Eriksen Trio, amerykańskim wokalistą Vinx’em, francuskim skrzypkiem Jean – Luc Ponty’m oraz projekty z Poznań Jazz Philharmonic Orchestra.
W 2022 roku Nagrodą Ery Jazzu uhonorowano saksofonistę Dawida Tokłowicza, który wraz z trio argentyńskiego gitarzysty Dani Pereza zrealizował arcyciekawy projekt komedowski. Saksofonista jest otwarty na nowe pomysły, zarówno te wpisujące się w koloryt nowoczesnego jazzu, jak i te łączące różne nurty i nastroje nowoczesnej muzyki rozrywkowej i klasycznej. Motywem jego pracy jest nieustanny rozwój, chęć ciągłego doskonalenia swoich umiejętności. Poprzez nabyte doświadczenie pragnie w sposób profesjonalny inspirować adeptów sztuki i dzielić się zamiłowaniem do muzyki. Bawiąc się dźwiękiem, dopracowaną techniką oraz elokwencją impresji doskonale odnajduje się w modern-jazzowej, balladowej strukturze. Jest w muzyce Dawida Tokłowicza spójna jakość nowoczesnego, aksamitnego jazzu i ultranowoczesnych faktura „third stream music”, ale jest także odniesienie do lat 60-tych, gdy w jego grze pobrzmiewa liryka saksofonu Stana Getza.
Laureatem Nagrody Ery Jazzu w 2024 roku został kontrabasista Damian Kostka – jeden z nielicznych polskich basistów, który budując swój, niezwykle subtelny świat jazzu, brawurowo odnajduje się w stylistyce jazzowej tradycji. Bliski jest grze Rona Cartera i Dave’a Hollanda, ale równie wirtuozersko tworzy nowoczesne brzmienie nie wyzbywając się przy tym swej artystycznej charyzmy. Poprawność i precyzja dźwięków umiejscawia sztukę Damiana Kostki na najwyższym poziomie i jest zawsze gwarancją niekwestionowanego artyzmu. W ramach projektów Ery Jazzu koncertował z takimi gwiazdami jazzu, jak saksofonista Chico Freeman, gitarzysta Stanley Jordan, wokalistka Sarah McKenzie, wokalista Vinx de Jon Parette, skrzypek Jean-Luc Ponty. Poprawność i precyzja dźwięków umiejscawia jego sztukę na najwyższym poziomie i jest zawsze gwarancją niekwestionowanego artyzmu.
Jedyną dotąd laureatką Nagrody Ery Jazzu 2025 jest Izabella Effenberg – wirtuoz gry na instrumentach płytkowych oraz perkusyjnych: od kalimby, marimbuli i egzotycznej array mbiray po szklaną harfę oraz paletę instrumentów perkusyjnych, w tym unikatowy Trinidad Steeldrum oraz tradycyjny niemiecki instrument strunowy Bayerisches Hackbrett czyli bawarskie cymbały. Pochodząca z Poznania (a mieszkająca w Niemczech) artystka w perfekcyjny sposób opanowała skomplikowane techniki gry na tych instrumentach oraz poddała je urokowi własnej muzyki. Izabella Effenberg uwielbia czarować dźwiękami i jest eksperymentatorką poszukującą nowych brzmień. Powstają zupełnie nowe światy dźwiękowe, oferujące magiczną, niezapomnianą podróż muzyczną. W większości bardzo wyciszone i nastrojowe kompozycje otwarte są na ciekawe oraz przemyślane improwizacje odwołujące się do jazzu, muzyki latynoskiej, ludowej i klasycznej lub kompozycji Krzysztofa Komedy.
Statuetka Nagrody Ery Jazzu, której autorką jest wrocławska artystka Marta Szmyd, jest prestiżowym wyróżnieniem, które promuje nie tylko młodego muzyka w elicie polskiego jazzu, ale także pretekstem do realizowanych – pod auspicjami Ery Jazzu – niepowtarzalnych i jedynych Poznań Jazz Projects. To właśnie laureaci Nagrody Ery Jazzu pojawiali się w specjalnie dla nich przygotowanych projektach muzycznych : gitarzysta Dawid Kostka grał wraz z Reginą Carter, Sarah McKenzie i Chico Freemanem, Kacper Smoliński z trio Espena Eriksena, Dawid Tokłowicz z trio Dani Pereza, Piotr Scholz ze Stanley’em Jordanem i Jean-Luc Ponty’m, Damian Kostka z Chico Freemanem. Nagroda Ery Jazzu ma wymiar symboliczny i nagradza młodych oraz zdolnych muzyków z Wielkopolski, którzy rokują nadzieje na krajowe i zagraniczne kariery. Przygotowany album jest argumentem, że pokładane nadzieje zostały spełnione. Laureaci Nagrody Ery Jazzu realizują doskonale przyjmowane przez krytyków i publiczność autorskie nagrania, pojawiają się na ważnych estradach i festiwalach, przedstawiają swoje projekty zapraszając do współpracy innych, cenionych artystów oraz są muzykami w zespołach wielkich gwiazd.