Skład zespołu
Joseph Jarman – saksofony, flety
Rob Garcia – perkusja
Joseph Jarman – saksofony, flety
Rob Garcia – perkusja
Wybitny saksofonista i flecista Joseph Jarman zagrał jazz doprawiony klimatami etnicznymi, muzykę pełną radości, prostą tak jak proste są ludowe frazy Afryki czy hymny negro spirituals…
Przez kilka ostatnich dekad konsekwentną, jazzową „politykę” artystyczną uprawiają twórcy skupieni wokół chicagowskiej instytucji AACM (Association for the Advancement of Creative Musicians). Wielkie nazwiska tej sceny to Lester Bowie, Joseph Jarman, Roscoe Mitchell, Ernst Dawkins, Leo Smith, Kahil El Zabar, Chico Freeman, Henry Threadgill, Steve McCall, Famoudou Don Moye, Anthony Braxton, Malachi Favours oraz sztandarowe dla tej „artystycznej ideologii” zespoły Art Ensemble Of Chicago, The Brass Fantasy, New Horizon Ensemble, trio Air czy – prezentowany już w cyklu ERA JAZZU – Ethnic Heritage Ensemble. Tym razem ERA JAZZU zaproponowała – w ramach współpracy z Chicago Jazz Institute – ekskluzyne recitale legendarnego saksofonisty Josepha Jarmana.
Jarman jest czołowym muzykiem chicagowskiej awangardy spod znaku New Black Music. Jest współzałożycielem legendarnego AACM (Association For Advencement of Creative Musicians) , prowadząc – w ramach przyjetej przez AACM konwencji – różne własne zespoły lub uczestnicząc w projektach innych jazzowych awangardzistów (np.grał w kultowym Experimental Band -Richarda Muhala Abramsa ). W przełomowym dla New Black Music roku 1965 współpracował – w ramach multimedialnego projektu – z kontrowersyjnym wtedy i dziś uwielbianym – kompozytorem muzyki awangardowej Johnem Cage’m.
Będąc również poetą, włączał do swych koncertów popisy tancerzy i recytacje własnych wierszy . Swe parateatralne zainteresowania zawdzięcza studiom w Second City Theatre School i Art Institute of Chicago School. W 1969 r. poruszony śmierią dwóch członków swego zespołu – Charlesa Clarka i Chrisa Gaddy’ego, rozwiązał grupę i dołączył do Art Ensemble Of Chicago.Odtąd stał się znaczącym solistą oraz głównym kompozytorem zespołu.
Tak jak inni muzycy Art Ensemble Of Chicago (Lester Bowie, Roscoe Mitchell, Malachi Favors i Don Moye) Jarman jest wirtuozem gry na na wielu instrumentach : faworyzuje zawsze całą gamę saksofonów , fletów, klarnetów, fagotów, jak też szereg instrumentów perkusyjnych. W zespole tym Jarman stał się dramaturgiem jazzowego misterium oraz „nadwornym ” kompozytorem. Dzisiaj postrzegany jest jako charyzmatyczny i legendarny lider nurtu Great Black Music.
Rob Garcia – jeden z najznamienitszych nowojorskich perkusistów zdobywający swe jazzowe doświadczenia w zespołach najwybitniejszych gwiazd jazzu: od słynnego New Orleans Band – Woody’ego Allena po grupy Lynne Arriale, Boba Berga, Howarda Johnsona, Sonny’ego Fortune, Teda Nasha, Dave’a Kikoskiego i Chrisa Pottera. Ostatnią dekadę Garcia przyporządkował muzyce tworzonej wraz z awangardową pianistą Myrą Melford oraz Josephem Jarmanem.
Song For (1966), Numbers 1 & 2 (1967;z Lesterem Bowiem),As If It Were The Seasons (1968), Atlantic Jazz: The Avant-Garde (1968;z Art Ensemble Of Chicago), A Jackson In Your House (1969;z AEC), The Spiritual (1969;z AEC), Tutankhamun (1969;z AEC), People In Sorrow (1969;z AEC), Message To Our Folks (1969;z AEC), Rees And The Smooth Ones (1969;z AEC), Certain Blacks (1970;z AEC), Go Home (1970;z AEC), Chi Congo (1970;z AEC), Les Stances A Sophie (1970;z AEC), With Fontella Bass (1970;z AEC), Live Part I (1970;z AEC), Live Part 2 (1970;z AEC),Together Alone (1971;z Anthonym Braxtonem), ), Phase One (1971;z AEC), Live At Mandel Hall (1972;z AEC), Bap Tizum (1973;z AEC), Fanfare For The Warriors (1974;z AEC), Kabalaba (1974;z AEC), Sunbound (1976), Egwu-Anwu (1978; z Donem Moye), Nice Guys (1978;z AEC), The Magic Triangle (1979), Black Paladins (1980), Full force ( 1980;z AEC), Live In Berlin (1980;z AEC), Urban Bushmen (1980;z AEC), Among The People (1981;z AEC), Earth Passage – Density (1981),The Third Decade (1985), Live In Japan (1985;z AEC), Ancient To The Future (1987;z AEC), Complete Live In Japan (1988;z AEC), The Alternate Express (1989;z AEC), Naked (1989;z AEC), Amabutho Male Chorus Art Ensemble Of Soweto (1990;z AEC), Poem Song ( 1990);Eda Wobu (1991;z AEC), America/South Africa (1991; jako Art Ensemble Of Soweto),As If It were The Seasons (1996),Connecting Spirits ( 1997;z Marilyn Crispell);
Of The Mist ( 1997; z Leroy Jenkinsem);As If It Were The Seasons (1998);Bright Moments ( 1998);Equal Interest ( 1999); Lifetime Visions For The Magnificient Humans (2000; z Robem Garcia)