Kolejny, ciekawy zestaw nagrań przygotowała prężna oficyna JazzHausMusic, która od kilka dekad dokumentuje współczesną, niemiecką scenę jazzową. Jeśli należałoby szukać regionalnej inicjatywy jazzowej, która swoją konsekwencją wyrosła na jedną z najciekawszych w całej Europie to jest nią z pewnością JazzHausMusik z niemieckiej Kolonii. To już nie tylko blisko 300 niekonwencjonalnych albumów, ale kilka tysięcy muzycznych projektów budujących ponad 40 lat reputację niemieckiej szkoły jazzowej awangardy oraz konsekwentnej repertuarowo oficyny. Wytwórnia istnieje od 1980 roku i początkowo była serią rejestrującą improwizowane koncerty „Stadtgarten”. Pomysłodawcą cyklu ( nagrań i koncertów) jest niemiecki pianista i kompozytor Georg Ruby, który nie tylko wykreował specyfikę koncertów, ale także zgromadził wokół siebie spore grono muzyków, dla których improwizacja jazzowa jest ważnym elementem własnej, artystycznej kreacji. W ciągu dekad ukształtowano mocne, lokalne środowisko jazzowych awangardzistów, wśród których mamy dzisiaj elitę tej muzyki ( m.in. Sebastian Gramss, Georg Ruby, Hans Lüdemann, Stefan Bauer, Franz Bauer, Carl Ludwig Hübsch, Frank Gratkowski, Robert Landfermann, Henning Berg, Günter Baby Sommer, Rudi Mahal, Hazel Leach, Christina Fuchs) i znane formacje ( np. Kölner Saxophon Mafia, Niels Klein Tentett, Extempore, NoNett ( Norberta Steina i Joachima Gellerta).
Najnowszy katalog JazzHausMusic przynosi sporo ciekawych albumów, z których ważnym jest “ Innenstadtjazz” – debiut kwartetu basisty Floriana Werthera. Do sesji koloński muzyk zaprosił trębacza Heiko Hubmanna, gitarzystę Stefana Kowolika oraz perkusistę
Jensa Biehla. Autorskie kompozycje Floriana Werthera poddane zostały ciekawej, elokwentnej stylistyce, gdzie mieści się zarówno jazzowa improwizacja, pogodne i melodyjne tematy ale także odniesienia do stylistyki rocka i nowoczesnego jazzu.
Zgrabna suitę baletową oparta na greckiej mitologii oraz symbolice Minotaura przygotował Fine Arts Big Band. Album „Die Flucht aus dem Labyrinth” jest ilustracyjną, jazzową suitą przygotowaną przez berlińskiego kompozytora Ferdinanda von Seebacha perfekcyjnie odczytana przez znakomity, berliński big band (Jonas Schoen, James Scannell, Patrick Braun, David Beecroft, Karola Elßner – saksofony, Jotham Bleiberg, Christian Meyers, Christoph Titz, Aki Sebastian Ruhl – trąbki, Friedrich Milz, Ferdinand von Seebach, Jörg Bücheler, Otwin Zipp – puzony oraz sekcje rytmiczną: Rolf Zielke – fortepian, Johannes Gehlmann – gitara, Luca Genze – kontrabas i perkusista Stephan Genze. Fine Arts Big Band precyzyjnie prowadzi sam kompozytor Ferdinand von Seebach.
Multiinstrumentalista i wirtuoz gitary Andreas Willers zrealizował solowy album “Search & Rescue” obejmujący zarówno autorskie kompozycje gitarzysty, jak standard Johna Coltrane’a “Big Nick”. Studyjna sesja jest swego rodzaju wizytówką Andreasa Willersa, w której spontaniczne pomysły i wysoce rozwinięta, wieloetapowa metoda produkcji przeplatają się poprzez swobodne skojarzenia i improwizację. Andreas Willers gra nie tylko na gitarach, banjo, elektrycznym basie ale także wzbogaca nagranie wokalnie i perkusyjnie ( kompozytora wspomaga perkusista Boris Bell, we wspólnej kompozycji „May D”.
Natomiast gitarzysta Jonas Hemmersbach w autorskim kwintecie nagrywa „Stillsturm” – ciekawy album z elementami rockowo-zorientowanymi fakturami oraz rozbudowanymi jazzowymi improwizacjami. Kwintet (Felix Fritsche – saksofon altowy, Moritz Götzen – bas, Karl-Friedrich Degenhardt – perkusja i pianista Ludwig Hornung) precyzyjnie rozgrywa kompozycje lidera dając popis wszechstronności oraz kreatywnej elokwencji. Inną koncepcję przyjął koloński puzonista Andreas Schickendanz, który do sekstetu i realizacji albumu „Episodes” zaprosił wytrawnych instrumentalistów (Matthew Halpin- saksofon i flet, Johannes Behr – gitara, Lars Duppler –fortepian, basistę Volkera Heinze oraz perkusistę Silvio Morgera). Znakomity popis jazzowej inicjatywy, kreatywności oraz poprawności z autorskimi kompozycjami lidera ( w tym swojską brzmiącym „Lolek & Bolek”).