Mnogość nagrań i sesji, jakie realizuje trębacz Piotr Schmidt jest imponująca i świadczy o ogromnym, kreatywnym potencjale muzyka i kompozytora.  Piotr Schmidt jest dzisiaj bezsprzecznie jednym z najważniejszych trębaczy młodego pokolenia, z rozległą dyskografią oraz ogromnym szacunkiem w europejskim środowisku jazzowym. Jego dotychczasowe projekty, zwłaszcza te związane z Krzysztofem Komedą, Tomaszem Stańko czy warsztatowym Saxesful – obejmującym plejadę legend polskiego jazzu – są nie tylko imponujące, ale także artystycznie niezwykle ważne.

Hearsay” – przewrotny tytuł oznacza rodzaj niepotwierdzonej pogłoski i plotki, zasłyszanych informacji bez potwierdzenia, które często prowadzą do nieporozumień i zafałszowanego postrzegania rzeczywistości. Nowy album trębacza staje się dla niego przestrzenią do starcia się z tymi pogłoskami za pośrednictwem swojej muzyki, by finalnie spróbować dostrzec prawdę, wolną od subiektywizmu. Każda kompozycja na albumie nawiązuje do innej hearsay/pogłoski. Trębacz wykorzystuje w tym celu różne nastroje jazzowe: od przestrzennych melancholii po energetyczne, skondensowane improwizacje. „ Motyw przewodni sesji  oraz tytuł albumu wiążą się z ideą, że nie ma obiektywnej prawdy, a istnieje tylko subiektywne postrzeganie rzeczywistości – wyjaśnia genezę albumu Piotr Schmidt. Koncepcja ta jest jednym z fundamentalnych stanowisk filozoficznych i epistemologicznych. Sugeruje, że nasze postrzeganie i interpretacja świata są zależne od naszych indywidualnych doświadczeń, przekonań, wartości, emocji i kontekstu społecznego. Nawet jeśli wszyscy patrzymy na ten sam obiekt lub zdarzenie, każda osoba może dostrzegać różne aspekty, skupiać się na innych szczegółach i wyciągać indywidualne wnioski. Nasza percepcja jest ukształtowana przez nasze pojęcia, przekonania i emocje, które wpływają na sposób, w jaki odbieramy i interpretujemy świat. Ponadto, perspektywa kulturowa i społeczna odgrywa istotną rolę w naszej percepcji świata. Nasze wartości, normy społeczne, tradycje i kontekst kulturowy wpływają na to, jak interpretujemy i rozumiemy sens życia. To, co może być prawdziwe w jednej kulturze lub społeczności, może być całkowicie odmienne od tego, co uznaje się za prawdę w drugiej. Jednakże, warto zauważyć, że nieuznawanie obiektywnej prawdy nie oznacza, że nie ma prawd uniwersalnych lub pewnych obiektywnych kryteriów oceny. Istnieją takie cechy rzeczywistości, które można zweryfikować i potwierdzić za pomocą naukowych metod badawczych, matematyki czy logiki. Chociaż nawet w tych dziedzinach, nasze subiektywne postrzeganie i interpretacje mogą wpływać na sposób, w jaki odbieramy i rozumiemy te obiektywne fakty”.

Hearsay” to szesnasty, autorski albumu Piotra Schmidta, zrealizowany z perfekcyjnym, międzynarodowym sekstetem ( Piotr Schmidt – trąbka, Kęstutis Vaiginis – saksofon tenorowy i saksofon sopranowy, David Dorużka – gitara elektryczna, Paweł Tomaszewski – fortepian,  Michał Barański – kontrabas, Sebastian Kuchczyński – perkusja oraz gościnnym udziałem  Harisha Raghavana – kontrabas i perkusisty Jonathana Barbera). Po znakomitej płycie „Komeda Unknown 1967”, która  ukazała Piotra Schmidta jako znakomitego aranżera, album „Hearsay jest dopełnieniem wcześniejszych koncepcji trębacza oraz zaproszeniem do świata jego autorskiej muzyki. To emocjonalna podróż pełna tajemnic, która zachęca do zanurzenia się w tajemniczym świecie jazzowych opowieści, pełnych niezwykłych historii, ale też towarzyszącej im niepewności. Piotr Schmidt wierzy, że jego muzyka przede wszystkim pobudzi wyobraźnię słuchaczy i stanie się nowym pryzmatem w postrzeganiu rzeczywistości.

Dionizy Piątkowski