E.J. STRICKLAND Quintet – New York, New Jazz

13.04.2018, godz. 20.00 – Blue Note – Poznań

//E.J. STRICKLAND Quintet – New York, New Jazz

Skład zespołu

E.J. Strickland – perkusja
Jure Pukl – tenor/soprano sax
Godwin Louis – saksofon altowy
Taber Gable – fortepian
Josh Ginsburg – kontrabas

Amerykański perkusista E.J. Strickland w ujawnił dwie twarze – twórczą elitarność i wirtuozerską precyzyjność. Kompozycje wykonane przez jego grupę były niekonwencjonalne i koncepcyjne. Forma nie dominowała jednak nad treścią. Była z nią tożsama, głównie w uzupełnianiu się saksofonów Jure Pukta i Godwina Louis’a. Kontrabas Josha Ginsburg’a miękko osadzał się w wyobraźni dźwięków fortepianu Tabera Gable’a. Całość brzmiała charyzmatycznie a tajemnicę brzmienia, głównie w chwilach solówek, obnażały emocje utożsamiane z pragnieniem wyznaczania standardów nowoczesnego jazzu. Dla publiczności Ery Jazzu to pragnienie okazało się spełnieniem…
Dominik Górny, Nasz Głos Poznański
Klubowy wieczór należał do jednego z czołowych perkusistów amerykańskich E.J. Stricklanda. Otrzymaliśmy sporą dawkę niezwykle energetycznej muzyki. Jak się okazało sporo do powiedzenia w nim mieli saksofoniści: grający na alcie Godwin Lewis oraz grający na tenorze i sopranie Jure Pukt. Zachwycały zarówno ich partie solowe jak i współbrzmienie. Podobać mogły się jednak również pełne ekspresji solówki lidera, jak i gra pianisty Tabera Gable i basisty Josha Ginsberga. Widać było, że granie sprawia im ogromną radość. Największą niespodzianką wieczoru było zaproszenie do wspólnej gry laureata tegorocznej Nagrody Ery Jazzu, Kacpra Smolińskiego (grającego na harmonijce chromatycznej). Poznański muzyk, dla którego taka propozycja była formą nobilitacji okazał się równorzędnym partnerem dla doświadczonych, amerykańskich instrumentalistów.
Marek Zaradniak, Głos Wielkopolski

Galeria z koncertu


E.J. STRICKLAND Quintet – New York, New Jazz

Amerykański perkusista E.J. Strickland należy do elity dzisiejszego jazzu. czołówki. Wraz z bratem bliźniakiem, znakomitym saksofonistą Marcusem Stricklandem szybko wdarli się na szczyt amerykańskiego jazzu prezentując własne, dojrzałe projekty oraz zgrabnie dołączyli do nowej generacji muzyków skupionych wokół słynnej oficyny Blue Note Records. Nowe pokolenie muzyków jazzowych promowane przez prestiżową wytwórnie znaczone jest teraz doskonale funkcjonującymi nazwiskami, które stają się autentycznym drogowskazem dla jazzu najbliższych dekad. Gitarzysta Lionel Louke, perkusiści E.J. Strickland i Kendrick Scott, pianista Robert Glasper, trębacz Ambrose Akinmusire, saksofoniści Ravi Coltrane, Greg Osby i Marcus Strickland wyznaczają dzisiaj standardy nowoczesnego jazzu.

Enoch Jamal Strickland kształcił się w New World School of the Arts w Miami, gdzie studiował muzykę klasyczną i jazz będąc pod wpływem takich jazzowych perkusistów jak Elvin Jones, Philly Joe Jones, Roy Haynes, Tony Williams, Jeff “Tain” Watts. W 1997 roku E.J. Strickland podjął także studia w klasie fortepianu i kompozycji w The New School for Social Research chłonąc wiedzę od takich gigantów jazzowej perkusji jak Joe Chambers, Michael Carvin, Carl Allen, Ralph Peterson, Lewis Nash i Jimmy Cobb. Wraz z bratem, saksofonistą Marcusem, dokonał w 2001 roku wspólnych nagrań, których efektem było wydanie dwóch płyt “At Last” i “Brotherhood” z udziałem m.in. pianisty Roberta Glaspera. Albumy te otworzyły jazzowe estrady oraz zainicjowały szereg nagrań i koncertów, które plasowały muzykę braci Strickland w amerykańskiej czołówce. Miarodajny magazyn Down Beat uznał “At Last” oraz “Brotherhood” za jedne z najciekawszych albumów ostatniego dziesięciolecia. Perkusista E.J. Strickland zaistniał także jako ciekawy kompozytor, lider autorskiego kwintetu oraz muzyk koncertujący i nagrywający z takimi gwiazdami dzisiejszego jazzu, jak Cassandra Wilson, Terence Blanchard, Lizz Wright, Wynton Marsalis, George Colligan, David Gilmore, Vincent Herring czy Nnenna Freelon. Nazwisko muzyka figuruje na ponad 60 albumach a jego autorska dyskografia jest równie imponująca, bo obejmuje blisko tuzin albumów.

Saksofonistą w zespole E.J. Stricklanda jest alcista z nowojorskiego Harlemu, Godwin Louis. Absolwent prestiżowej Berklee School Of Music nagrywa i koncertuje także z Terri Lynn Carrington, Cindy Blackman, Ralphem Petersonem Jr., Delfeayo Marsalisem, Phillipem Bailey’em, Glorią Estefan, Billy’m Prestonem, Joe Lovano. Pianistą w kwintecie jest jeden z najważniejszych “młodych lwów amerykańskiego jazzu” Taber Gable. Absolwent Jazz Studies University of Hartford i muzyk zespołów Andy’ego LaVerne, Steve’a Davisa,  Rene McLeana, Javona Jacksona, Nata Reevesa. Podczas studiów w słynnej nowojorskiej Juilliard School of Music współpracował z najwybitniejszymi jazzu (od grup pianisty Kenny’ego Barrona po formacje Wyntona Marsalisa), nagrywał i koncertował wraz z  Jeremy’m Peltem, Donaldem Brownem, Eric’em McPhersonen, Nicholasen Paytonen, Peterem Bernsteinem i wieloma innymi, wybitnymi muzykami amerykańskiego jazzu. Również basista Josh Ginsburg ma za sobą współpracę z tak znamienitymi muzykami, jak Kurt Rosenwinkel, Greg Osby, Jeremy Pelt, George Colligan, Logan Richardson, Aruán Ortiz and Helen Sung,Tom Harrell, Mulgrew Miller, Mark Turner, Robert Glasper, Jeff “Tain” Watts, Gregory Hutchinson, Ambrose Akinmusire czy Aaron Parks.

Album “The Undying Spirit” oraz europejska trasa koncertowa jest najlepszą wizytówka kwintetu E.J. Stricklanda. Płyta zyskała doskonale recenzje w jazzowej prasie amerykańskiej i jest doskonale (także koncertami kwintetu) przyjmowana w Europie. Niezwykle kreatywny koncert, perfekcyjne brzmienie i koncepcja artystyczna zespołu oraz subtelna gra perkusisty oczarowują wszystkich.

Dionizy Piątkowski

Wybrana dyskografia

At Last (2001), The Snake Charmer (2001), Brotherhood (2003), Twi-Life (2005), Open Real Deck (2007), In This Day (2008), Idiosyncrasies (2009), Of Song (2009), Triumph of the Heavy (2011), The Undying Spirit (2015), Nihil Novi (2016)

2018-04-24T06:47:14+00:00