Amerykański gitarzysta Jonathan Kreisberg  jest artystą wymykającym się typowej, jazzowej estradzie. Niezwykle popularny w lokalnym środowisku jest typowym  artystycznym Nomadem, dla którego każda sytuacja jest artystycznym i kreatywnym wyzwaniem. Jest także dość symptomatyczną postacią amerykańskiego jazzu, w którym tysiące podobnych mu, doskonałych muzyków, niekoniecznie cumuje na szczytach sławy, zachwytu i komercyjnej kariery. Jonathan Kreisberg, nowojorski gitarzysta i kompozytor konsekwentnie buduje pozycję  jednego z fascynujących kompozytorów/wykonawców  dzisiejszego jazzu. Łącząc melodykę z nowoczesnymi liniami i fakturami tworzy dość charakterystyczny styl, zjednujący mu entuzjastów na niemal całym świecie. Gitarzysta sporo koncertuje, nagrywa z własnymi zespołami, ale także z artystami, którzy chętnie zapraszają go do współpracy. Legendarny  dr Lonnie Smith, nie szczędził gitarzyście komplementów i rekomendacji : „ Jest pasjonatem muzyki z wielką wizją i nieustannie goni za innowacjami”.

Urodzony w Nowym Jorku gitarzysta i kompozytor ma miłe, przesiąknięte muzyką, wspomnienia z dzieciństwa. „Miałem szczęście, bo dorastałem w domu, który miał wspaniałą i bogatą kolekcję płyt- wspomina Jonathan Kreisberg . Słuchałem z równym zachwytem „My Favorite Things” Coltrane’a, Johna Williamsa grającego „Concierto de Aranjuez”, jak  i „Disraeli Gears Cream”. Po przeprowadzce z rodziną do Miami, Jonathan Kreisberg , w wieku dziesięciu lat, zaczął grać na gitarze. Jako nastolatek  został przyjęty do New World School of the Arts, gdzie szczególną atencją darzył studia jazzowe. Jako młody i zdolny gitarzysta  komplementowany był w prestiżowym magazynie  Guitar Player  oraz słynnym Down Beat Magazine. Został stypendystą University of Miami, gdzie  w uznanym Concert Jazz Band pełnił rolę pierwszego solisty-gitarzysty, koncertował wraz z wybitnymi jazzmanami : Joe Hendersonem, Michaelem Breckerem i Red Rodneyem. Po ukończeniu studiów Jonathan Kreisberg sporo koncertował: grał zarówno koncerty jazzowe, autorskie recitale, ale także  klasykę z New World Symphonie pod batutą Michaela Tilsona Thomasa a nawet występował z progresywną grupą rockową Third.  Przełomowym dla kariery i muzyki gitarzysty okazało się  autorskie trio. Zespół nagrał debiutancki album „Jonathan Kreisberg Trio”, odbył szereg tras koncertowych po wschodnim wybrzeżu Stanów , w tym wraz z zespołami George’a Bensona i Steve’a Morse’a. Wraz z powrotem do Nowego Jorku, gitarzysta skupił się na akustycznym jazzie. „Moje Miami Trio miało na celu wymyślanie nowych brzmień i być muzycznie komunikatywnym – wspomina artysta decyzję o przeprowadzce z Florydy. Kiedy przeprowadziłem się do Nowego Jorku, wszedłem w bardziej introspekcyjną fazę, zagłębiając się w melodie i harmonie. Poznawałem inny, jazzowy świat i doskonałych muzyków. Bardzo interesowało mnie nawiązanie moją muzyką do tradycyjnych, jazzowych brzmień. Odkryłem, że im głębiej wchodzę w tradycję, tym więcej możliwości odkrywam w swojej muzyce”.  W Nowym Jorku gitarzysta pracował w zespołach wielu wielkich jazzmanów ( w tym takich gwiazd, jak  Dr Lonnie Smith, Lee Konitz, Joe Locke, Stefano Dibatista, Ari Hoenig, Joel Frahm, Don Friedman, Greg Tardy, Donald Edwards, Jane Monheit i Yosvany Terry). Prowadził także własne grupy, w skład których wchodzili m.in. Bill Stewart, Larry Grenadier, Gary Versace, Mark Ferber, Kevin Hays i Scott Wendholt.

Spora dyskografia gitarzysty obejmuje nie tylko sesje jakie zrealizował wraz z gigantami jazzu i  zespołami studyjnymi, ale przede wszystkim tuzin albumów, jakie nagrał pod własnym nazwiskiem. Najważniejsze z nich to solowy „One” z ofertą wielkich standardów (od „Summertime” i „Caravan” po „Tenderly”, coltrane’owskie „My Favourite Things” i hit Leonarda Cohena „Hallelujah”), „Wave Upon Wave”, koncertowy „Capturing Spirits – JQK Live”  oraz „Kreisberg Meets Veras” – dokument jego wielkiej muzycznej przyjaźni z geniuszem gry na gitarze ( nylonowych strun) Nelsonem Verasem. Jonathan Kreisberg jest również szanowanym pedagogiem z ponad 25-letnim doświadczeniem. W  swoją pierwszą książkę z kompozycjami i transkrypcjami („Oferting of Note”) a także serię filmów instruktażowych „Polyrthythmic Guitar”. Od kilku lat prowadzi swój  edukacyjny projekt „New For Now”.

Dionizy Piątkowski