Warszawska Opera Kameralna w swym flagowym wydawnictwie “Jazz z MACV” przedstawia znakomity, muzyczny portret pianisty Marcina Maseckiego. Artysta jest niezwykle aktywnym i kreatywnym twórcą poruszającym się po szerokim spektrum stylistycznym, a wirtuozowskie łączenie gatunków oraz łamanie granic między sztuką wysoką a rozrywkową to znaki rozpoznawcze Marcina Maseckiego. Seria „Jazz z MACV” łączy w sobie elementy jazzu i muzyki dawnej, dając świeże spojrzenie na muzykę klasyczną. Przedstawia także wybitnych artystów ( Krzysztof Herdzin, Marcin Masecki) wraz z Orkiestrą Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.
Marcin Masecki – pianista, kompozytor i aranżer jest jednym z najbardziej oryginalnych muzyków, dla których muzyka klasyczna, jazz i szeroko rozumiana muzyka rozrywkowa stanowią jedynie zaczątek kreatywnego tworzenia. Takie podejście do kompozycji powoduję z pewnością klasyczna i jazzowa edukacja artysty ( jest absolwentem słynnego Berklee College of Music w Bostonie). Po powrocie do Polski związał się ze sceną muzyki alternatywnej, a jednocześnie wciąż rozwijał się jako jazzman. W 2005 roku otrzymał pierwszą nagrodę Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych w Moskwie, nagrywał albumy solowe, płyty z formacją Paristetris, grywał koncerty z repertuarem klasycznym i jazzowym. Główny projekt to Jazz Band Młynarski-Masecki, orkiestra grająca przedwojenny polski jazz w autorskich opracowaniach. Jan Młynarski śpiewa i gra na mandolinie, Marcin Masecki aranżuje i prowadzi orkiestrę oraz gra na fortepianie. Formacja zrealizowała dwie, doskonale przyjęte przez krytyków i publiczność płyty ( “Noc w wielkim mieście” oraz “Płyta z zadrą w sercu”) i stała się modnym projektem koncertowym. Pianista prowadzi także Trio Jazzowe (z perkusistą Jerzym Rogiewiczem i basistą Piotrem Domagalskim) oraz Duet ( z Jerzym Rogiewiczem) prezentując styl pianistyczny początku XX wieku z nowoczesnym brzmieniem. Duet z wokalistką Barbarą Kingą Majewską pianista zrealizował nagrywając polskie kolędy, przetłumaczone na język arabski, spowolnione i realizowane w tonacjach molowych z nostalgiczno-refleksyjnym wydźwiękiem znanych, świątecznych melodii.
Dumą Marcina Maseckiego są jego autorskie wersje polonezów, grane przez 10-osobowy zespół dęty. Za album „Polonezy” kompozytor otrzymał Paszport Polityki. Równie entuzjastycznie przyjęto sekstet jazzowy Maseckiego a płyta “Chopin Chopin Chopin” zyskała entuzjastyczne recenzje. Dwa autorskie albumy “Bob” oraz “John” to nagrania w pełni improwizowane a dla pianisty pierwsze wydawnictwa nagrywane na małym pianinie, które stało się później wizytówką jego gry i brzmienia. Marcin Masecki komponuje także muzykę filmową oraz teatralną; jest laureatem Orła za muzykę do filmu „Powrót do tamtych dni„, jest aranżerem, kompozytorem i konsultantem muzycznym filmu „Zimna Wojna” Pawła Pawlikowskiego, przygotował ścieżkę dźwiękową do filmu „O zwierzętach i ludziach” Łukasza Czajki, „Fuck For Forrest” Michała Marczaka oraz „Obce Niebo” Dariusza Gajewskiego. Pianista koncertuje również z repertuarem klasycznym – w formacie solowym, kameralnym lub z orkiestrami i jest kuratorem warszawskiego życia muzycznego, organizując festiwale i projekty łączące muzyków z różnych środowisk, współpracuje z Polskim Radiem, Teatrem Studio oraz Barem Studio i Capellą Cracoviensis (m.in jako dyrygent gościnny w monumentalnym cyklu “Haydn: wszystkie symfonie”). Prowadzi własne cykle koncertowe w ramach których prezentuje kameralistykę klasyczną w atmosferze nieformalnego salonu muzycznego.
Marcin Masecki – grający i tworzący jazz, muzykę klasyczną, eksperymentalną koncertuje i nagrywa wraz z Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. W reperturze znajdują się Kompozycje Jana Sebastiana Bacha, Carla Philippa Emanuela Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta. Pianista chętnie eksperymentuję z kompozycjami klasycznymi: zrealizował „Sonaty” Beethovena nagrywając je na legendarnym, nienastrojonym pianinie, w specjalnych słuchawkach wygłuszających, by poznać perspektywę dźwięku całkowicie głuchego kompozytora. „Portrety Kompozytorów” to cykl koncertów online prezentowanych przez Marcina Maseckiego i Marcina Markowicza: prezenterzy podróżują od rodziny Bachów, przez Mozarta, Beethovena i Glassa do swoich własnych, współczesnych kompozycji. Towarzyszą im Roksana Kwaśnikowska, Maciej Młodawski, Artur Rozmysłowicz i Sebastian Aleksandrowicz, eksplorując wspólnie kameralistykę ostatnich 300 lat. Marcin Masecki nauczył się także interpretacji nokturnów Chopina bez użycia nut – ze słuchu. Na płycie „Chopin-Nokkturny” , w kontekście tradycji wykonawczej daje to inny rodzaj odbioru, uniezależniony od obsesyjnie czczonej wierności tekstowi. Pominięcie partytur dodatkowo przybliża projekt do tradycji ustnych, typowych dla muzyki ludowej i jazzu. Pianista także swobodne interpretuje sonaty barokowego kompozytora Domenico Scarlattiego. Gra je na fortepianie i pianinie równocześnie, podkreślając różnice między tymi instrumentami. Równie ultranowoczesny jest projekt „Bach Re:write” – album z drugim pianistą, Piotrem Orzechowskim i barokową orkiestrą Capellą Cracoviensis, pod batutą Jana Tomasza Adamusa. Pianiści zagrali koncerty klawesynowe J.S Bacha na Wurlitzerze i Rhodesie, instrumentach elektro-akustycznych z lat 70-tych. Natomiast brzmienie Orkiestry Instrumentów Dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense połączono się z wyjątkowymi interpretacjami Marcina Maseckiego w projekcie „Jazz z MAC”. Tym razem program sesji objął wybitnie kompozycje Johanna Sebastiana Bacha „ Koncert E-dur BWV 1053”, Carla Philippa Emanuela Bacha „ Koncert c-moll Wq 43/4” oraz „Koncert C-dur nr 13 K.415” Wolfganga Amadeusa Mozarta. Jazz i muzykę dawną łączy idea twórczego podejścia do materiału muzycznego. Improwizacja jest oczywistą faktura jazzmanów, tak samo była nią dla kompozytorów tworzących w pzreszłych wiekach ( G.F. Händel improwizował swoje koncerty organowe, pozostawiając orkiestrze jedynie szkic utworu !). Podczas koncertów z cyklu „Jazz z MACV” improwizacja często opiera się na materiale muzycznym Bacha czy Mozarta, ale bardzo twórczo go rozwija, nadając utworowi nowy kształt. Dla muzyków orkiestrowych to otwarcie na niestandardowy język jazzowy i bardzo elastyczne podejście do zapisu jest doświadczeniem niezwykle ubogacającym i inspirującym. Połączenie jazzu z muzyką dawną może stanowić także pomost, przez który współczesny słuchacz wejdzie do świata muzyki wykonywanej na instrumentach historycznych.