Loreena McKennitt to harfa, dźwięczny głos, kwintesencja irlandzkiego folku i celtyckich brzmień ubranych w eklektyczną muzykę elektroniczną i orkiestrową. Naprawdę nazywa się Loreena Isabel Irene McKennitt i jest kanadyjską harfistką, kompozytorką, akordeonistką, pianistką i wokalistką o charakterystycznym sopranowym tonie. Jej celtycka muzyka zdobyła  uznanie  światowej krytyki  a sukces mierzony jest prestiżowymi nagrodami, kilkunastoma milionami sprzedanych  płyt, nagradzanych (w piętnastu krajach na czterech kontynentach) platynowych i multi-platynowych albumów .

Urodziła się na kanadyjskiej prowincji, w Morden (prowincja Manitoba). Jest potomkiem szkockich oraz irlandzkich emigrantów, których losy zaprowadziły w mroźne rejony Ameryki Północnej. To tam urzekła ją muzyka celtycka i zaczęła uczyć się gry na harfie. Dopiero w 1981 roku przeprowadziła się do Ontario, w którym zrealizowała  ( w 1985 roku) debiutancki album „Elemental”, prolog kolejnych znakomicie przyjętych płyt („To Drive the Cold Winter Away” – 1987, „Parallel Dreams” -1989 oraz „The Visit”  z 1991 roku). W 1993 roku odbyła wspólną trasę koncertową z Mike’m Oldfieldem, rok później zrealizowała bestsellerowy abum  „The Mask and Mirror” a w 1995 roku tradycyjna irlandzka pieśń „Bonny Portmore” w jej interpretacji stała się motywem muzycznym  popularnej telewizyjnej serii „Highlander”.
Popurarnymi nagraniami staly się także „A Winter Garden: Five Songs For The Season”, „Live In San FranciscoAt The Palace Of Fine Arts” oraz albumy „The Book of Secrets”, „The Best of Loreena McKennitt” i mini album „Words and Music”. Bestsellerowym okazał się koncertowy album „Live In Paris And Toronto”, który zarobił ponad 3 miliony dolarów, które artystka przekazała na konto fundacji, zapewniając pomoc finansową grupom kulturalnym, ekologicznym, historycznym i społecznym wspierającym  edukację w zakresie bezpieczeństwa w  działaniach ratowniczych. W tym samym roku ( 1999) Loreena  McKennitt podjęła decyzję o drastycznym ograniczeniu publicznych występów i praktycznie wycofała się z czynnej działalności artystycznej.

Na kolejny album charyzmatycznej wokalistki, przyszło czekać fanom aż do 2006 roku, kiedy to swoją premierę miała płyta „An Ancient Muse” (nominowana nagrody Grammy).  Artystka ruszyła w  europejską i amerykańska trasę koncertową oraz zrealizowala szerego sesji znaczonych doskonałymi wydawnictwami („Nights from the Alhambra”, „A Midwinter Night’s Dream”, „A Moveable Musical Feast” oraz „A Moveable Musical Feast” – będący zapisem trasy koncertowej z 2007 roku). Wydarzeniem artystycznym była edycja podwójnej płyty „A Mediterranean Odyssey”: pierwszy krążek, „From Istanbul to Athens”zawierał nagrania z trasy  Mediterranean Tour, drugi „The Olive And The Cedar” prezentował muzykę  basenu Morza Śródziemnego, specjalnie zaaranżowaną przez wokalistkę. Zaniepokojeni zmianą stylistyczną muzyki Lorrene fani otrzymali wkrótce klasyczną kompilacją „A Mummers’ Dance Through Ireland”.

Na swoim najnowszym albumie „The Wind That Shakes The Barley”  Loreena McKennitt powraca do tradycji celtyckiej i angielskiej muzyki ludowej.  Sesja, zrealizowana w Toronto w zabytkowej świątyni Sharon, jest najbardziej osobistym albumem w karierze kanadyjskiej artystki. Wypełniają go przede wszystkim nastrojowe ballady ( „On A Bright May Morning„, „The Parting Glass„) i tradycyjne irlandzkie pieśni. Loreena McKennitt łączy także ze sobą różnorodne style i tradycje sięgając do muzyki Basków  i  wpływów Bliskiego Wschodu. To oryginalne podejście do tradycji zaowocowało nagrodą Grammy. „Gdy po latach zdobywania różnorodnych doświadczeń wracamy do własnych muzycznych doświadczeń” – komentuje swoje nowe nagrania Loreena McKennitt – często okazuje się, że nadal kochamy to, od czego zaczynaliśmy, że doskonale się w tym znajdujemy”.