Legendarny szwedzki kontrabasista Palle Danielsson powraca kultowym albumem “Contra Post”, który – w ramach  modnych edycji winylowych – przedstawia oficyna Caprice Records. Pomysł wznowień wybitnych nagrań realizuje saksofonista i miłośnik jazzu Jonas Kullhammar, który z ogromnego katalogu Caprice Records ponownie do obiegu wprowadza znakomite sesje. Tak jest i  w przypadku legendy skandynawskiego jazzu, kontrabasisty Palle Danielssona i jego debiutanckiej płyty z 1994 roku. To był znakomity debiut Palle  Danielssona jako lidera autorskiego kwartetu (Palle Danielsson, saksofonista Joakim Milder, Rita Marcotulli – fortepian i perkusista  Anders Kjellberg oraz gościnnie gitarzyst Göran Klinghagen). Wcześniej sesja „Contra Post” wydana była tylko na CD  oraz eksponowana w serwisach streamingowych.

Palle Danielsson (ur.15.10.1946 w Sztokholmie) po studiach w Konserwatorium Sztokholmskim rozpoczął współpracę z uznanymi jazzmanami szwedzkimi: puzonistą Eje Thelinem oraz pianistą i kompozytorem Staffanem Abeleenem ( z którym w latach 1965-66 zrealizował kilka ciekawych płyt). Już jako osiemnastolatek grał w Sztokholmie z pianistą Billem Evansem i jego trio a w drugiej połowie lat 60-tych współpracował z George’em Russellem, Stevem Kuhnem oraz był członkiem kilku znanych szwedzkich grup, w tym Eje Thelin Group. Zafascynowany koncepcją jazzu George’a Russella założył w 1971 roku  ( wraz z pianistą Bobo Stensonem) grupę Rena Rama, która koncertowała i nagrywała do połowy lat 80-tych. Na początku lat 70-tych koncertował z europejskimi zespołami Jana Garbarka (w tym ze słynnym kwartetem z pianistą Keithem Jarrett’em). Współpraca ta przyniosła ogromną popularność i uznanie dla szwedzkiego kontrabasisty a nagranie albumu „Belonging” okazało się wybitnym dokumentem jazzu lat 70-tych. Na początku lat 80-tych Palle Danielsson podjął współpracę z saksofonistą Charlesem Lloydem, by w połowie lat 80-tych związać się z  francuskim pianistą Michelem Petruccianim. Ogromna dyskografia szwedzkiego kontrabasisty obejmuje wybitne albumy, takie jak „Belonging” ( z Janem Garbarkiem), „The Wide Point” (z Albertem Mangelsdorfem), „A Night In Copenhagen” (z Charlesem Lloydem), „Live At The Village Vanguard” (z Michelem Petruccianim), „Far North” (1994),”Contra Post” (1994), „Litania” (z Tomaszem Stańko).

Palle Danielsson jest jednym z najwybitniejszych europejskich kontrabasistów jazzowych, chętnie zapraszanym przez innych jazzmanów (od Tomasza Stańko po Charlesa Lloyda), nie stroni od własnych, autorskich pomysłów i zespołów. Gra Palle Danielssona daleko wykracza poza granice jazzu, gra często np. w różnych zespołach muzyki ludowej. Dla niego jazz nie jest określonym, odrębnym stylem  ale punktem wyjścia dla wolnej wyobraźni, do ekscytujących spotkań i najrozmaitszych, stylistycznych mieszanek. „Contra Post to tak naprawdę jedyny pełnometrażowy album Palle jako lidera – mówi producent wydania winylowego Jonas Kullhammar. Ci, którzy słyszeli już tę płytę, wiedzą już, że nagranie zrealizowane w latach 90-tych przez Jana Erika Kongshauga jest wybitne. Niektórym może wydawać się szaleństwem wydanie tego na winylu, ponieważ nie jest to tak czyste brzmienie jak CD czy cyfrowe wydania tego albumu, ale dla mnie i innych maniaków winylu okazjonalne trzaski i winylowe ciepło dają  opcjonalny, piękny sposób na cieszenie się muzyką  Palle i wspaniałym zespołem”.

Dionizy Piątkowski