Zebranie czołówki młodego, poznańskiego jazzu i zaproponowanie realizacji wspólnego projektu jest pomysłem chwalebnym, ale i karkołomnym. Powołanie do tego jeszcze warsztatowej orkiestry wyrasta na heroizm artystyczny i twórczy oraz – godną wychwalania- ambicję. Już w tym miejscu komplementów powinno starczyć, ale po wysłuchaniu nagrania dopiero serce ( jazzmana i Poznaniaka) się raduje. Proszę Państwa przed wami wspaniała „ Suite The Road ” Piotra Scholtza i Poznań Jazz Philharmonic Orchestra .
Piotr Scholz – kompozytor i dyrygent tak mówi o projekcie: “ Tytułowa droga może być interpretowana na wiele sposobów, zarówno dosłownie, jak i w przenośni. W końcu każdy z nas podąża w wyznaczonym kierunku, po określonej przez los ścieżce… Do mojego projektu zaprosiłem wspaniałych artystów, moich przyjaciół, koleżanki i kolegów, a nawet nauczycieli i wykładowców, którzy zgodzili się uświetnić moją muzykę swoją wirtuozerską grą”.Tak powstała warsztatowa (?) Poznań Jazz Philharmonic Orchestra (PJPO), którą tworzą trębacz Tomasz Orłowski, saksofoniści Maciej Kociński, Kuba Marciniak, Jakub Skowroński, puzonista Piotr Banyś, harmonijkarz Kacper Smoliński , wokalistka Agata Rożankowska, Aleksandra Machaj (skrzypce), Martyna Kowzan ( altówka) i wiolonczelistka Anna Papierz oraz brawurowa sekcja rytmiczna : Krzysztof Dys – fortepian, Damian Kostka – kontrabas, Adam Zagórski – perkusja. Nad całością panuje Mistrz Ceremonii – Piotr Scholz.
Piotr Scholz jest uznanym i honorowanym wieloma nagrodami gitarzystą, ciekawym kompozytorem i zdolnym dyrygentem. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród m.in. Grand Prix Bielskiej Zadymki Jazzowej, Grand Prix konkursu Jazz Fruit na Mladi Ladi Jazz Festival w Pradze, nagród Ogólnopolskiego Przeglądu Zespołów Jazzowych i Bluesowych, Międzynarodowego Konkursu na Kompozycję Jazzową w ramach Silesian Jazz Festival, festiwalu Jazz Wolności. Pojawia się zarówno w autorskich zespołach ( np. Weezdob Collective, Piotr Scholz Sextet oraz PJPOrchestra), ale jest także muzykiem grup towarzysząc gwiazdom muzyki jazzowej i rozrywkowej ( od Z. Wodeckiego i Ewę Bem po Włodka Pawlika i Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej).
„Suite The Road” jest zgrabnym, przemyślanym projektem skomponowanym z pietyzmem dla strukturalnej kompozycji oraz precyzyjnie skonstruowanej aranżacji. Pięć – wydawać by się mogło – niezależnych kompozycji układa się w logiczną całość. Kompozycje są wyważone, nie szukają udziwnień, starają się być pokornym dysponentem artystycznego pomysłu i komfortowego, precyzyjnego wykonania. Piotr Scholz pozostawia dużą swobodę interpretacyjną w skupionych, nostalgicznych improwizacjach. Całość sprawia jednak wrażenie doskonale przemyślanej i dopracowanej w szczegółach struktury. Może właśnie dlatego koncepcja suity, określonego stylistycznie ( i pomysłem) projektu jest tutaj najwłaściwsza. Muzycy perfekcyjnie wykonują swoje zadania: big bandowe wręcz brzmienie sekcji saksofonów oraz solowe improwizacja, ciekawe powiązanie kameralistyki ,swingujące improwizacje ( harmonijkarz Kacper Smoliński, subtelny wokalny zaśpiew Agaty Rożankowskiej, zgrabne „ozdobniki” pianisty ale i ekscytujące solo Jakuba Skowrońskiego, trębacza Tomasza Orłowskiego, puzonisty Piotra Banysia ), matematyczno-logiczna gra sekcji ( Dys-Kostka-Zagórski). Słucham płyty jako najciekawszej i najpełniejszej „ reinkarnacji” brzmień wypracowanych kiedyś przez Gila Evansa i Stana Kentona. To już nie tylko „progressive jazz”, ale określona synteza tego, co najciekawsze w dzisiejszym jazzie „orkiestrowym”. Jeśli dodamy , że jest to projekt „made in Poznań” i że każdy z muzyków jest tutaj bohaterem nagrania zachwytom nie powinno być końca.
Warto także zaznaczyć, że album “Suite The Road” zrealizowało poznańskie wydawnictwo RecArt. Powstało w roku 2010 w Poznaniu z inicjatywy entuzjasty dobrej muzyki i doskonałego dźwięku, Łukasza Kurzawskiego. W katalogu RecArt znajduje się kilkanaście pozycji z muzyką poważną (dawną i współczesną) oraz jazzem. Wydawnictwo RecArt dokumentuje ciekawe, niekomercyjne projekty z nieszablonowymi pomysłąmi muzycznymi. Wspólnym mianownikiem wszystkich płyt ze znaczkiem RecArt jest doskonała jakości dźwięku i wysokie standardy produkcji muzycznej. Doskonałym przykładem takiego właśnie postrzegania sztuki jest album z kompozycją Piotra Scholz’a “Suite The Road” – specyficzna podróż