Na początku lat dziewięćdziesiątych przygotowałem „ Czas Komedy ” – jedną z pierwszych,zwartych publikacji na temat Krzysztofa Komedy – Trzcińskiego oraz polskiego jazzu. Wdawało mi się wtedy, że tą zamykam książką pewien ważny etap historiografii jazzu w Poznaniu a zwłaszcza biograficznych wątków jednego z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych. W publikacji sprzed ćwierćwiecza znalazły się fotografie dokumentujące historię jazzu, jej nieznane epizody. Wiele z tych fotograficznych impresji pochodziło z dokumentacji, Marka A. Karewicza, legendarnego dokumentalisty-fotografika jazzu. Te unikalne i (w znamienitej części) nigdy wcześniej nie publikowane fotografie były motywem kolejnej edycji „Czasu Komedy” w 2013 roku.

W ostatnich latach ukazało się wiele publikacji o Komedzie, artysta stał się „modnym” kompozytorem i dzisiaj dyskografia nagrań Komedy jest imponująco. I to nie tylko poprzez wznawiane i odnajdywane archiwalne nagrania artysty, ale przede wszystkim przez włączanie kompozycji Trzcińskiego do kanonu jazzowych standardów i realizację albumów przez innych artystów. To rozległa biblioteka nagrań Komedy ( jako wykonawczy i jako kompozytora) pozwala uszeregować dyskografie płyt, jakie autorsko nagrał pianista- kompozytor Krzysztof Komeda-Trzciński oraz ukazać ogrom komedowskich nagrań, jakie powstały w projektach innych artystów.

Kolekcjonerskie wydawnictwo „Komeda on records” jest pierwszą, ważną próbą usystematyzowania rozleglej twórczości Krzysztofa Komedy – Trzcińskiego. To kompleksowe kompendium obejmuje życie, muzykę i czas Komedy, kompletną dyskografię (oryginalne okładki, składy i kompozycje), prawie trzysta płyt komedowskich oraz filmografię i bibliografię Komedy. Nagrania, filmy oraz publikacje przedstawiono chronologicznie uwzględniając (znaną lub domniemaną) datę edycji. W ostatnich latach ukazało się wiele publikacji o Komedzie, artysta stał się „modnym” kompozytorem a dzisiaj dyskografia nagrań Komedy jest imponująca. To nie tylko wznawiane i odnajdywane archiwalne nagrania artysty, ale przede wszystkim poprzez włączanie kompozycji Komedy do kanonu jazzowych standardów i realizacja albumów przez innych artystów. Rozległa biblioteka nagrań Komedy (jako wykonawcy i jako kompozytora) pozwoliła uszeregować dyskografię płyt, jakie autorsko nagrał pianista-kompozytor Krzysztof Komeda-Trzciński oraz ukazać ogrom komedowskich nagrań, jakie powstały w projektach innych artystów.

Oficjalna, autorska dyskografia Krzysztofa Komedy obejmuje zaledwie kilkanaście płyt, które ukazały się za życia artysty i które są dokumentem koncertowych prezentacji zespołów Komedy, zapisem nagrań radiowych oraz zwartymi koncepcjami kompozytora lub rejestracją muzyki filmowej do zaledwie kilku filmów. W opracowaniu i komentarzach ująłem także nagrania i wydawnictwa skrywane dotąd w prywatnych archiwach oraz w studiach nagraniowych i taśmotekach radia. To właśnie te płyty stworzyły sporą dyskografię wydawnictw oraz kompilacji. Nieograniczoną jest ogromna płytoteka uwzględniającą wydawnictwa, które powstały z inspiracji muzyką oraz kompozycjami Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego. Szczególnie ważny stał się wybór płyt zrealizowanych (i wydanych) w Polsce oraz nagranych przez polskich artystów. Przedstawiono także zestaw ważnych i charakterystycznych nagrań komedowskich zrealizowanych przez wybitnych uzyków jazzu i muzyki rozrywkowej. Wydawnictwa uszeregowałem według daty edycji, co pozwoliło uchwycić chronologię premier płyt, filmów i książek oraz pominąć wiele wznowień i reedycji, wydań „pirackich” czy formalnie nie odnotowanych publikacji. Informacje faktograficzne o płytach opatrzyłem autorskim komentarzem, który jest jedynie subiektywną opinią entuzjasty i kolekcjonera muzyki Krzysztofa Komedy a filmografia oraz bibliografia związana z kompozytorem jest dopełnieniem mojej osobistej fascynacji twórczością artysty z Poznania.

Dionizy Piątkowski