Kolejna odsłona nieznanych nagrań Tomasza Stańko. Po wydanej wiosną sensacyjnej sesji „The Copenhagen Session Vol. 1” duńska oficyna April Records przedstawią drugi i ostatni rozdział z kopenhaskiej sesji legendarnego trębacza oraz warsztatowego Scandinavian Art Ensemble. Dekadę po sesji i siedem lat po śmierci Tomasza Stańki, te długo oczekiwane nagrania pojawiły się jako dwa, samodzielne albumy „The Copenhagen Session”. Projekt narodził się w Vallekilde Højskole w Danii, gdzie Tomasz Stańko został zaproszony do prowadzenie zajęć na corocznej Letniej Sesji Jazz Danmark. Ta legendarna szkoła letnia stała się miejscem narodzin warsztatowego zespołu polskiego trębacza, w którym znaleźli się: polski trębacz Tomasz Dąbrowski, wokalistka Johanna Elina Sulkunen, pianistaArtur Tuźnik, trębacz Snorri Sigurðarson, saksofonista Thomas Hass, wibrafonista Martin Fabricius, kontrabasista Richard Andersson i perkusista Radek Wośko. Formacji przewodził Tomasz Stańko, który obok dynamicznego zespołu młodych muzyków odnalazł nową inspirację, obejmując ich kompozycje tak samo jak swoje własne, co stanowi zaskoczenie, dla charyzmatycznego artysty znanego przecież z przewodzenia własnymi zespołami.
Scandinavian Art Ensemble z Tomaszem Stańko to dzisiaj dwa wspaniałe dokumenty rozległej, głęboko ekspresyjnej muzyki, która łączy melancholijną głębię polskiego jazzu z przestrzennymi, nastrojowymi cechami skandynawskiego brzmienia. Wydanie pierwszego albumu na początku tego roku zebrało pochlebne recenzje z całego świata. Brytyjski Jazzwise chwalił to, jak „Stańko zachowuje swoją tożsamość brzmieniową i indywidualność podejścia”, amerykański All About Jazz zauważył, że zestaw „ilustruje jego charakterystyczną gotowość do stawiania sobie wyzwań poprzez znajdowanie znacznie młodszych muzyków, którzy mogliby wydobyć nowe niuanse jego gry” natomiast francuski Citizen Jazz podziwiał „precyzyjną sztukę tego, co istotne”, celebrując spójność muzyki pomimo jej różnorodności.
Nagrane w The Village Recordings w 2016 roku albumy ukazują pełnię artyzmu Stańki w dialogu z następnym pokoleniem. Choć jego charakterystyczny liryzm i przejmujący ton są niepodważalne, to „The Copenhagen Session” pokazuje, że równie chętnie odsuwa się od siebie, przyjmuje muzykę innych i pozwala, by nowy zespół kształtował brzmienie. Jak wspomina trębacz Tomasz Dąbrowski, Tomasz Stańko „chciał grać naszą muzykę, zawsze jej słuchał, zawsze poszukiwał”. Stąd tak zgrabnie ten nastrój jaśnieje podczas całej sesji, gdzie skandynawska przestrzeń, młodzieńcza energia i niepowtarzalny Tomasz Stańko łączą się w coś ponadczasowego. Także dla młodych muzyków Scandinavian Art Ensemble, uznanych już nazwisk na scenie nordyckiej i europejskiej, projekt ten pozostaje kluczowym spotkaniem. Richard Andersson – basista warsztatowej formacji ujął to najtrafniej: „łączył energie i sprawiał, że wszyscy graliśmy lepiej niż zwykle”.












