Penderecki… jazz

20.04.2002 Kraków – Centrum Manggha
21.04.2002 Warszawa – Teatr Polski

Skład zespołu

Mark Taylor – rożek angielski
Rudi Mahall – klarnet
Mircea Tiberian – fortepian
Marcin Oleś – kontrabas
Bartłomiej Oleś – perkusja

Mimo licznych skojarzeń z tzw. awangardą i produkcjami trzecionurtowymi, całość zabrzmiała bardzo swojsko: zarówno stały puls rytmiczny , jak i wyraźna forma ze wstępem, ekspozycja tematu i kolejnymi improwizacjami sprawiały, iż słuchacz mógł się czuć naprawdę komfortowo…
JAZZ FORUM, Bogdan Chmura
W projekcie Ery Jazzu muzycy sięgnęli nie tylko po moje tematy. A wiadomo, że dobry muzyk jazzowy może z tematem zrobić wszystko. Przecież to jazz, swoboda, improwizacja.
ŻYCIE, Krzysztof Penderecki

Galeria z koncertu


Penderecki… jazz

Po entuzjastycznie przez publiczność ERY JAZZU przyjętych projektach specjalnych ( Jan Garbarek & The Hilliard Ensemble, The Kronos Quartet & Jazz, Al Di Meola & Amadeus Chamber Orchestra ) przygotowywany jest – pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego – ekskluzywny koncert Penderecki … jazz . Blisko trzydzieści lat temu na Donaueschingen Music Festival, doszło do przełomowego w dziejach muzyki spotkania dwóch światów: skrajnej awangardy jazzu ( Dona Cherry’ego, Tomasza Stańko, Terje Rypdala, Kenny’ego Wheelera, Alberta Mangelsdorffa…) oraz ultranowoczesnej muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Awangardowość tamtego koncertu i nagrania stała się z czasem probierzem i wyzwaniem dla wielu twórców, którzy – często z różnym skutkiem artystycznym – łączyli jazzową synkopę z kompozycjami muzyki współczesnej.

Przygotowywany międzynarodowy projekt Penderecki … jazz jest nawiązaniem do najlepszych prób mariażu muzyki współczesnej z jazzem. Zaprosiłem wybitnych muzyków :amerykańskiego waltornistę Marka Taylora, rumuńskiego pianistę Mircea Tiberiana, niemieckiego klarnecistę Rudiego Mahalla oraz znamienitych polskich muzyków Marcina i Bartłomieja Olesiów. Znamienita część projektu obejmuje jazzowe transkrypcje kompozycji Krzysztofa Pendereckiego przygotowane przez Olesiów. W jazzowej aranżacji usłyszymy m.in. ” Prelude for Clarinet solo”, ” Per Slava for Cello solo” oraz ” Sonata for Violin and Piano” ale także autorskie kompozycje zaproszonych jazzmanów.

Mark Taylor – amerykański waltornista i kompozytor jest dzisiaj jednym z najbardziej poszukiwanych solistów w projektach wybitnych innowatorów współczesnego jazzu. W ciągu ostatnich sezonów koncertował i nagrywał wraz z zespołami Maxa Roacha, McCoy Tynera, Abdullaha Ibrahima, Muhala Richarda Abramsa. Jest solistą w słynnej Lifetime Visions Orchestra – Josepha Jarmana oraz big bandach George’a Schullera. Poza nagraniami i koncertami ( także z awangardzistami AACM – Henrym Threadgillem i Lesterem Bowiem) artysta realizuje swoje autorskie projekty, do których zaprasza m.in. Myrę Melford, Matta Wilsona, Freda Hopkinsa. Solowe albumy „Stretch”, „Circle Squared” oraz  Quietland” zyskały entuzjastyczne recenzje w prestiżowej prasie amerykańskiej i europejskiej.

Rudi Mahall – niemiecki klarinecista oraz wirtuoz uchodzi za jednego z najciekawszych improwizatorów jazzu oraz muzyki współczesnej. Z równą gracją interpretuje wybitnych kompozytorów XX wieku , jak i klasykę jazzu. Nie stroniąc od koncertów z najważniejszymi orkiestrami europejskimi, coraz częściej Mahall wiąże się z awangardową sceną jazzową. Jego duet z japońską pianistką Aki Takase oraz zrealizowany wspólnie „Duet For Eric Dolphy” okrzyknięto albumem roku i doskonała przepustką klarnecisty w świat wielkiego jazzu.

Mircea Tiberian – rumuński pianista związany od ponad dwudziestu lat z najważniejszymi formacjami jazzowymi (Opus 4 Group, Labyrinth Trio, Romanian All Stars) oraz lider autorskich zespołów. Wykładowca europejskich i amerykańskich uczelni muzycznych oraz pianista w zespołach Larry’ego Coryella, Eda Schullera, Tomasza Stańko, Adama Pierończyka, Marty Cook. Uznawany za najwybitniejszą postać rumuńskiego jazzu oraz autorytet w dziedzinie awangardy jazzu oraz muzyki współczesnej.

Marcin Oleś – kontrabasista i kompozytor związany z nowoczesną sceną polskiego jazzu.Laureat nagrody indywidualnej dla kontrabasisty na festiwalu Jazz nad Odrą’ 99 oraz na Jazz Juniors’99. Współtwórca Custom Trio ( wraz z bratem Bartłomiejem), z którym zrealizował autorskie albumy ( w tym okrzyknięty mianem Jazzowego Albumu Roku 2000). Wraz z trębaczem Andrzejem Przybielskim oraz saksofonistą Adamem Pierończykiem zrealizował jedne z najciekawszych projektów polskiego jazzu. Doskonałe recenzje zebrały albumy „r.Nobody”, „Free Bop”. „Gray Days” oraz najnowszy „Back Point”

Bartłomiej Brat Oleś – perkusista i kompozytor zaliczany do ścisłej czołówki nowego,polskiego jazzu. Najznamienitszym zespołem jest sztandarowe Custom Trio ( z bratem Marcinem i A. Przybielskim), ale współpracuje także z elitą polskiego jazzu: Adamem Pierończykiem, Mikołajem Trzaską, Maciejem Sikałą, Piotrem Wojtasikiem. Jest autorem aranżacji i wyboru kompozycji oraz przygotował -od strony muzycznej – cały projekt Penderecki… jazz.

Dionizy Piątkowski

Wybrana dyskografia

Bartłomiej Brat Oleś:
Mr. Nobody (1999; z Custom Trio); Free Bop (2000; z Custom Trio i Andrzejem Przybielskim); Gray Days (2001; z Adamem Pierończykiem i Marcinem Olesiem); Back Point (2002; z Custom Trio); Mikro Muzik (2002; z Mikołajem Trzaską i M. Olesiem); Contemporary Quartet (2002; z Mirceą Tiberianem, z Rudi Mahallem i M. Olesiem); Miniatures (2003; z Theo Jörgensmannem i z M. Olesiem);la SKETCH up (2003; z M. Trzaską i z M. Olesiem);
Circles – Live in Cracow (2003; z Davidem Murrayem i M. Olesiem); Danziger Strassenmusik (2004; z Mikołajem Trzaską i M. Olesiem);
FreeDrum Suite (2004); Abstract (2005; z A. Przybielskim i z M. Olesiem); Suite For Trio + (2005; z Jean-Lukiem Cappozzo, Mikołajem Trzaską i z M. Olesiem); Ideas (2005; z Kenem Vandermarkiem i z M. Olesiem);
Directions (2005; z T. Jörgensmannem i z M. Olesiem);
Chamber Quintet (2005; z Emmanuelle Somer, Erikiem Friedlanderem, Michaelem Rabinowitzem i z M. Olesiem);
Walk Songs (2006; z M. Olesiem, Simonem Nabatovem i Chrisem Speedem); Shadows (2006; z Kennym Wernerem i M. Olesiem)

Marcin Oleś:
Mr. Nobody (1999; z Custom Trio);
Free Bop (2000; z Custom Trio i Andrzejem Przybielskim) ;
Gray Days (2001; z Adamem Pierończykiem i Bartłomiejem Olesiem);
Andrzej Przybielski & Custom Trio – Live (2001);
Back Point (2002; z Custom Trio);
Mikro Muzik (2002; z Mikołajem Trzaską i B. Olesiem) ;
Contemporary Quartet (2002; z Mirceą Tiberianem, z Rudi Mahallem i B. Olesiem) ;
Ornette On Bass (2003; solo);
Miniatures (2003; z Theo Jörgensmannem i z B. Olesiem);
Circles – Live in Cracow (2003; z Davidem Murrayem i B. Olesiem);
la SKETCH up (2003; z M. Trzaską i z B. Olesiem) ;
Ornette On Bass (2003);
Danziger Strassenmusik (2004; z Mikołajem Trzaską i B. Olesiem);
Abstract (2005; z Andrzejem Przybielskim i z B. Olesiem);
Suite For Trio + (2005; z Jean-Lukiem Cappozzo, Mikołajem Trzaską i z B. Olesiem);
Ideas (2005; z Kenem Vandermarkiem i z B. Olesiem);
Directions (2005; z T. Jörgensmannem i z B. Olesiem);
Chamber Quintet (2005; z Emmanuelle Somer, Erikiem Friedlanderem, Michaelem Rabinowitzem i z B. Olesiem);
Walk Songs (2006; z B. Olesiem, Simonem Nabatovem i Chrisem Speedem);
Shadows (2006, z B. Olesiem i Kennym Wernerem)

2020-03-29T13:33:43+02:00
Przejdź do góry