Joachim Kühn – niemiecki wirtuoz fortepianu jest legendą jazzu europejskiego i twórcą podobnym do Krzysztofa Komedy. Niemiecki pianista i kompozytor przeszedł w jazzie całą ewolucję stylistyczną, od dixielandu przez hard bop, free, fusion i art rock by dojść do punktu, gdzie rozróżnienia te nie mają już żadnego znaczenia, a liczy się tylko jego osobisty język artystycznej wypowiedzi, który charakteryzuje mistrzowska technika, wyobraźnia, wrażliwość, a ponad wszystko wolność, która stała się najsilniejszym imperatywem jego twórczości. W hołdzie dla Komedy nie mogło być lepszego przewodnika niż Joachim Kühn. Prologiem komedowskiej sesji był album „Beauty & Truth” nagrany dla ACT Music przez Joachim Kühn New Trio w 2016 roku. W październiku 2022 roku trio pianisty wraz z Atom String Quartet dokonują prezentacji muzyki Krzysztofa Komedy w ramach prestiżowego Jazz at Berlin Philharmonic. Entuzjazm publiczności doskonale oddaje koncertowe nagranie z prestiżowej Kammermusiksaal berlińskiej filharmonii.
Niemiecki, legendarny pianista poznał Krzysztofa Komedą w połowie lat 60 -tych. Joachim Kühn był nawet w studiu, jako słuchacz, podczas nagrywania kultowego albumu „Astigmatic” w grudniu 1965. Wcześniej, wraz ze swoimi zespołami, zagrali podczas Jazz Jamboree’65 w warszawskiej Filharmonii Narodowej: „ Był dla mnie był jednym z wielkich wizjonerów europejskiego jazzu” – wspomina po latach Joachim Kühn. Krzysztof Komeda ma w polskiej muzyce status legendy i jest także pionierem europejskiego, nowoczesnego jazzu. Choć uznanie i sławę przyniosła mu twórczość kompozytora muzyki ilustracyjnej i filmowej to jego „songbook” jest jedną z najważniejszych inspiracji dla innych artystów. Łącząc polską muzykę i jej melizmatyczną, słowiańską tradycję z elementami nowoczesnego jazzu, stał się Komeda kreatywnym kompozytorem znakomitych tematów muzycznych i kreatorem nowych, jazzowych brzmień. Płyta „Astigmatic” – uznana w ankiecie Jazz Forum za polski album wszechczasów – pozostaje także jednym z przełomowych nagrań europejskiego jazzu.
Nie dziwi zatem, iż motywem głównym koncertu Jazz at Berlin Philharmonic były trzy kompozycje Komedy z legendarnej płyty ( „Astigmatic”, „Kattorna” i „Svantetic”). Joachim Kühn zdecydowanie lideruje koncertowi, ale jest w tym niezwykle subtelny i powściągliwy wplatając w tworzenie muzyki swoje New Trio ( kontrabasista Chris Jennings i perkusista Eric Schaefer) oraz doskonale odnajdujący się w muzyce Komedy, polski Atom String Kwartet (Dawid Lubowicz – skrzypce, Mateusz Smoczyński – skrzypce, Michał Zaborski – altówka i wiolonczelista Krzysztof Lenczowski). To jest indywidualne tworzenie muzyki na najwyższym poziomie ! Efekt artystyczny jest niezwykle przekonujący, nowoczesny i ponadczasowo osadzony w „koncepcji Komedy”. To zasluga perfekcyjnie dopracowanych aranżacji słynnych kompozycji Krzysztofa Komedy. Subtelność i emocje improwizacji, solówek i zgrabnych komedowskich tematów są niepowtarzalne: Joachim Kühn jest z jednej strony niezwykle romantyczny i subtelny (solo „After the Catastrophe”) ale tworzy także emocjonujący duet z Mateuszem Smoczyńskiego w kompozycji z 1961 roku „Moja Ballada”. „Crazy Girl” (z filmu „Nóż w wodzie” Romana Polańskiego) jest w interpretacji Atom String Quartet równie przekonywująca, co perfekcyjnie i nowocześnie odczytana. Przebojowa ballada z filmu „Rosemary’s Baby”, teraz jako aranżacyjnie spójna jazzowa melodyjka, ukazuje niezwykłe piękno kołysanki „Sleep Safe and Warm”, by – angażując cały zespół – zderzyć się z energetyczną wersją „Roman II”. Na uwagę zasługuje także – utrzymana w komedowskim nastroju – kompozycja Joachima Kühna „My Brother Rolf” – dedykowana zmarłemu kilka miesięcy wcześniej bratu, saksofoniście Roffowie Kühnowi. Koncertowe nagranie „Komeda”, przedstawione w ramach czternastej już edycji Jazz at Berlin Philharmonic, ukazuje nie tylko kunszt trio Joachima Kühna oraz kameralistów Atom String Quartet, ale także ponadczasowość i uniwersalność kompozycji Krzysztofa Komedy –Trzcińskiego.