Joachim Kühn – niemiecki wirtuoz fortepianu jest legendą jazzu europejskiego i twórcą  podobnym  do Krzysztofa Komedy. Niemiecki pianista i kompozytor przeszedł w jazzie  całą ewolucję stylistyczną, od dixielandu przez hard bop, free, fusion i art rock by dojść do punktu, gdzie rozróżnienia te nie mają już żadnego znaczenia, a liczy się tylko jego osobisty język  artystycznej wypowiedzi, który charakteryzuje mistrzowska technika, wyobraźnia, wrażliwość, a ponad wszystko wolność, która stała się najsilniejszym imperatywem jego twórczości. W hołdzie dla Komedy nie mogło być lepszego przewodnika niż Joachim Kühn. Prologiem komedowskiej sesji był album „Beauty & Truth” nagrany dla ACT Music przez Joachim Kühn New Trio w 2016 roku. W październiku 2022 roku  trio pianisty wraz z Atom String Quartet dokonują prezentacji muzyki Krzysztofa Komedy w ramach prestiżowego  Jazz at Berlin Philharmonic. Entuzjazm publiczności doskonale oddaje koncertowe nagranie z prestiżowej Kammermusiksaal berlińskiej filharmonii.

Niemiecki, legendarny pianista poznał Krzysztofa Komedą w połowie lat 60 -tych. Joachim Kühn był  nawet w studiu, jako słuchacz, podczas nagrywania  kultowego albumu „Astigmatic” w grudniu 1965. Wcześniej, wraz ze swoimi zespołami, zagrali  podczas Jazz Jamboree’65 w warszawskiej  Filharmonii Narodowej: „ Był dla  mnie był jednym z wielkich wizjonerów europejskiego jazzu” – wspomina po latach Joachim Kühn. Krzysztof Komeda ma w polskiej muzyce status legendy i jest także  pionierem europejskiego, nowoczesnego jazzu. Choć uznanie i sławę przyniosła mu twórczość kompozytora muzyki ilustracyjnej i  filmowej to jego „songbook”  jest jedną z najważniejszych inspiracji dla innych artystów. Łącząc polską muzykę i jej melizmatyczną, słowiańską tradycję  z elementami nowoczesnego  jazzu, stał się Komeda kreatywnym kompozytorem znakomitych tematów muzycznych i kreatorem nowych, jazzowych brzmień. Płyta „Astigmatic” – uznana  w ankiecie Jazz Forum za polski album wszechczasów – pozostaje także jednym z przełomowych nagrań europejskiego jazzu.

Nie dziwi zatem, iż motywem głównym koncertu Jazz at Berlin Philharmonic były trzy  kompozycje Komedy z legendarnej płyty ( „Astigmatic”, „Kattorna” i „Svantetic”). Joachim Kühn zdecydowanie lideruje koncertowi, ale jest w tym niezwykle subtelny i powściągliwy wplatając w tworzenie muzyki swoje New Trio ( kontrabasista Chris Jennings  i perkusista Eric Schaefer) oraz doskonale odnajdujący się w muzyce Komedy, polski Atom String Kwartet (Dawid Lubowicz – skrzypce, Mateusz Smoczyński – skrzypce, Michał Zaborski – altówka i wiolonczelista Krzysztof Lenczowski). To jest indywidualne tworzenie muzyki na najwyższym poziomie ! Efekt artystyczny jest niezwykle przekonujący, nowoczesny i ponadczasowo osadzony w „koncepcji Komedy”. To zasluga perfekcyjnie dopracowanych aranżacji słynnych kompozycji Krzysztofa Komedy. Subtelność i emocje improwizacji, solówek i zgrabnych komedowskich tematów są niepowtarzalne: Joachim Kühn jest z jednej strony niezwykle romantyczny i subtelny (solo „After the Catastrophe”) ale tworzy także emocjonujący duet  z Mateuszem Smoczyńskiego w  kompozycji z 1961 roku „Moja Ballada”. „Crazy Girl”  (z filmu  „Nóż w wodzie” Romana Polańskiego) jest w interpretacji  Atom String Quartet równie przekonywująca, co perfekcyjnie i nowocześnie odczytana. Przebojowa ballada z filmu „Rosemary’s Baby”, teraz jako aranżacyjnie spójna jazzowa melodyjka, ukazuje niezwykłe piękno  kołysanki „Sleep Safe and Warm”, by – angażując cały zespół –  zderzyć się z energetyczną wersją „Roman II”. Na uwagę zasługuje także – utrzymana w komedowskim nastroju – kompozycja Joachima  Kühna „My Brother Rolf” – dedykowana zmarłemu kilka miesięcy wcześniej bratu, saksofoniście Roffowie Kühnowi. Koncertowe nagranie „Komeda”, przedstawione w ramach czternastej już edycji Jazz at Berlin Philharmonic, ukazuje nie tylko kunszt trio Joachima Kühna oraz kameralistów Atom String Quartet,  ale także ponadczasowość  i uniwersalność kompozycji Krzysztofa Komedy –Trzcińskiego.

Dionizy Piątkowski