Regina Carter – najlepsza skrzypaczka jazzowa ostatnich lat i genialna instrumentalistka, jako pierwsza wykonawczyni jazzowa, zagrała przed laty na bezcennych, ponad dwuwiekowych Il Cannone Guarnei del Gesu, skrzypcach należących niegdyś do Niccolo Paganiniego. Album „Paganini: After A Dream ” to jazzowe interpretacje kompozycji mistrza.

Album „Reverse Thread”  Regina Carter zrealizowała wraz z muzykami afrykańskimi, w tak kulturowo zagmatwanym tyglu, że trudno dopatrywać się w pomyśle znamion „mody na ludowość”. Kompozycje „Hiwumbe Awumba” oraz „Mwana Talitambula” to np. brawurowo rozegrane ludowe piosenki Żydów z Ugandy, a nagranie „Un Aguinaldo” to kompozycja oparta o hinduskie i portorykańskie melodie ludowe. Regina Carter – nim zrodził się pomysł na tę płytę – dokładnie zapoznała się z ogromnym archiwum etnograficznym słynnego nowojorskiego World Music Institute. Tam znalazła inspiracje, by już pod kątem jazzowej improwizacji oraz folkowej zabawy zaangażować najwłaściwszych muzyków: Yacouba Sissoko – wirtuoza gry na afrykańskiej „kora” oraz wprawnych jazzowych instrumentalistów (akordeonistów Gary’ego Versace i Willa Holshousera – z zespołu Davida Krakauera), basistę Mamadou Ba, gitarzystę Adama Rogersa i perkusistę Alvestera Garnetta). Słuchając albumu ma się wrażenie, że Regina Carter i jej grupa mają niekończące się zasoby energii i muzycznych skojarzeń. Album, którego amerykańska premiera odbyła się latem 2010 roku zyskał rekomendujące recenzje prestiżowych mediów i nominowany był do Grammy Awards.

Dionizy Piątkowski