Meksykański perkusista Antonio Sanchez znany jest przede wszystkim jako kompozytor ścieżki dźwiękowej do kultowego filmu „Birdman” oraz roli nadwornego muzyka zespołów Pata Methenty’ego. Ale Antonio Sanchez  to przecież jeden z najwybitniejszych perkusistów światowego jazzu, kompozytor, band leader oraz czterokrotny zdobywca nagród Grammy.

Urodził się w Mexico City i już jako kilkulatek przejawiał ogromne zainteresowanie grą na perkusji, a jako nastolatek był profesjonalnie koncertującym muzykiem. Pieczę nad karierą sprawował dziadek Ignacio Lopez Tracio – słynny meksykański aktor. W 1993 roku Antonio Sanchez ukończył z wyróżnieniem ( klasyczny fortepian !)  w National Conservatory i po dwóch latach podjął naukę w „szkole jazzu” czyli bostońskiej Berklee College of Music ( którą także kończy z wyróżnieniem). Jako absolwent “Magna Cum Laude in Jazz Studies” Antonio Sánchez otrzymuje stypendium New England Conservatory of Music i studiuje jazzową improwizację. To wtedy – dzięki rekomendacji profesora ( i jazzmana) Danilo Pereza zaproszony zostaje do zespołu Paquito D’Rivery oraz Dizzy’ego Gillespie’go i jego United Nations Orchestra. W 1999 roku perkusista  przeprowadza się do Nowego Jorku, gdzie staje się muzykiem w grupach tak wybitnych  artystów jak: Chick Corea, Michael Brecker, Charlie Haden, Gary Burton, Toots Thielmans, Joshua Redman, Dee Dee Bridgewater i wielu innych. Zakłada–wraz z Danilo Perezem- autorskie trio, z którym nagrywa album „Motherland”,  nominowany później do Grammy Awards.

Przełomowym dla perkusisty okaże się jednak współpraca z gitarzystą Patem Metheny’m: od 2000 roku muzycy nagrali wspólnie osiem doskonałych płyt, a  trzy z nich zostały wyróżnione nagrodą Grammy. Z grupami P.Metheny’ego zrealizował kilkanaście tras koncertowych oraz nagrał bestsellerowe albumy „Speaking of Now”, „The Way Up”, „Day Trip”, „Tokyo Day Trip”, „Unity Band “, „Tap: Book of Angels Volume 20”,oraz “Kin”. Pełna dyskografia perkusisty liczy ponad 100 sesji i nagrań płytowych z udziałem najwybitniejszych muzyków, m.in. z Enrico Pieranunzi’m („Latin Jazz Quintet Live at Birdland „ , „Permutation”, „Stories”), z Gary’m Burtonem ( „Quartet Live”, “Common Ground “), Chick’em Coreą ( “ Dr. Joe”), Michaelem Breckerem ( “Wide Angles “).

Swoje solowe albumy meksykański perkusista realizuje we włoskiej oficynie CAM Jazz Records. Wcześniejsze solowe nagrania dla tej wytwórni prezentowały zespołowe projekty Antonio Sancheza ( „Migration”, „Live in New York “, „New Life”, „ Three Times Three” oraz „The Meridian Suite”). Teraz zrealizował arcyciekawy, nowoczesny album solowy „Bad Hombre” gdzie  elokwentny muzyk gra nie tylko na perkusji, instrumentach klawiszowych i elektronicznych ,ale także udziela się wokalnie.  Antonio Sanchez skomponował wszystkie utwory, zgrabnie je zaaranżował, nagrał i wyprodukował w nowojorskim Meridian Studios. To z pewnością jeden z ciekawszych, awangardowych projektów Antonio Sancheza i dowód jego niezwykłej kreatywności. Ale także rodzaj artystycznego  manifestu w obronie meksykańskich migrantów mieszkających w USA. Tytułowa kompozycja „ Bad Hombre” jest takim właśnie hymnem-zawołaniem. Ale jest także ciekawym, muzycznym i kompozytorskim pomysłem.

Dionizy Piątkowski