Wraz z nowym rokiem, obudowanym obietnicami i marzeniami, wracamy do tego, co najlepsze wydarzyło się w minionym sezonie. Nie inaczej jest z ulubionymi albumami, ale ustalenie jakiegokolwiek rankingu jest przedsięwzięciem karkołomnym: każdego tygodnia ukazuje się kilkaset ciekawych płyt. W epoce internetowego dostępu do nagrań i milionowych edycji streamingu odnalezienie tych „naj, naj” jest utopią. Na kilka ciekawych, wydanych  w 2023 roku albumów zwróciłem uwagę i ja.

Choć sensacją okazało się odnalezienie nagrania The Beatles z nigdy dotąd niepublikowaną piosenką Paula McCartney’a i Johna Lennona „Now and Then”, to wydarzeniem był album …konkurencji, The Rolling Stones. „Hackney Diamonds to pierwszy od osiemnastu lat autorski album tej kultowej formacji i premierowy materiał studyjny Stonesów ( od czasu wydanego w 2005 roku „A Bigger Bang”. Teraz The Rollings Stones tuzin nowych, autorskich piosenek zrealizowali wraz z zaproszonymi gwiazdami: Eltonem Johnem, Stevie’m Wonderem, Paulem McCartney’em, Lady Gagą i Billem Wymanem. Grupa Micka Jaggera, Keitha Richardsa i  Ronnie’go Wooda potęguję nowym albumem sukces nagrodzonego Grammy Award  ostatniego albumu „Blue & Lonesome” ze znakomitymi wersjami bluesowych standardów, które stworzyły brzmienie The Rolling Stones.  Nowy album zamyka utwór Muddy’ego Wattersa „Rolling Stones Blues” – piosenka, która zainspirowała przed dekadami nazwę zespołu. To symboliczna klamra zamykająca epokę The Rolling Stones.

Sensacją światowych estrad jest amerykańska wokalistka Samara Joy, która swój “życiowy” kontrakt podpisała z prestiżową Verve Records.To dla tej kultowej nagrywali najważniejsi jazzu: Oscar Peterson, Stan Getz,  Billie Holiday, Dizzy Gillespie, Astrud Gilberto, Nina Simone, Sarah Vaughan, Ella Fitzgerald. Nowymi gwiazdami Verve Records są dzisiaj Dianna Krall,  Lizz Wright, Jon Batiste, Melody Gardot. Debiutancki album „Samara Joy”  to – jak pisze Will Friedwald, pisarz i krytyk jazzowy – „fantastyczna kolekcja bardzo oryginalnych nowych aranżacji, pięknie zaśpiewanych przez wschodzący talent. To bardzo imponujący album. Ludzie zawsze używają słowa „ponadczasowy”, jakby to była największa pochwała w historii, ale w pewnym sensie głos Samary i jej muzyka wydają się należeć do wszystkich czasów, jakby była połączona z całą historią jazzu naraz – jakby istniała w każdej epoce jednocześnie, bo brzmi zarówno klasycznie, jak i bardzo współcześnie”. 

Weather Report,  Return To Forever oraz Mahavishnu Orchestra, stanowił o sile jazz-rocka i fusion-jazzu lat 70-tych i 80-tych. Choć zespoły te znacznie różniły się stylistycznie to znamiennym jest, iż zdołały wypracować muzykę (kompozycje, brzmienie, styl) stanowiącą dziś klasykę nowoczesnego jazzu. Sensacyjny, niepublikowany wcześniej koncert Weather Report w zachodnioberlińskim Haus des Rundfunks. Materiał powstał w ramach cyklu jazzowych warsztatów organizowanych na zlecenie rozgłośni NDR z Hamburga. Muzycy przygotowali wtedy nie tylko krótki występ na potrzeby telewizji, ale zagrali pełnowymiarowy koncert, wydany teraz jako  „Live in Berlin 1971″. Pikanterii sesji nadaje fakt, iż zaledwie kilka miesięcy wcześniej  ukazał się debiutancki album „Weather Report”, rozpoczynający wielka karierę zespołu i zaproponowanej fusion jazzowej stylistyki.

Skoro o nieznanych nagraniach. Michał Wilczyński, szef GAD Records dotarł do nigdy dotąd nie publikowanych i nieznanych wcześniej sesji Krzysztofa Komedy.  Odnaleziono nagrania, do których, w 1963 roku,  Komeda skomponował i wykonał z zespołem ścieżki dźwiękowe do filmów „Mam tu swój dom” i „Ubranie prawie nowe” . Producent GAD Records zapowiadał, że jest na tropie kolejnych, nieznanych nagrań Krzysztofa Komedy: odnaleziono, niepublikowany wcześniej, zapis koncertu kwintetu Krzysztofa Komedy na pierwszym Międzynarodowym  Festiwalu  Jazzowym w Pradze w 1964 roku. Komeda przedstawił swój słynny kwintet (z Michałem Urbaniakiem i Tomaszem Stańko), który został w Pradze  entuzjastycznie przyjęty. Koncert „ Quintet- Live in Praha 1964” odbył się w słynnej praskiej Lucernie a energia sekcji rytmicznej  Marek Ostaszewski i Czesław Bartkowski oraz niecodzienne współbrzmienia Stańki i Urbaniaka nadały muzyce niepowtarzalnego kolorytu i charakteru.

Taj Mahal to amerykański weteran bluesa, obok B.B. Kinga i Johna Lee Hookera  należy do „trójcy” twórców bluesa z najwyższej, elitarnej i gwiazdorskiej półki. Charyzmatyczny wokalista, gitarzysta i multiinstrumentalista  zaczynał swoją karierę w latach sześćdziesiątych jako wykonawca muzyki folkowej. Dopiero później stał się oryginalnym muzykiem bluesowym z przeogromnym bagażem nagród i honorów. Jego dyskografia jest równie imponująca, co zaskakująca: obok albumów  bluesowych oraz folkowych pojawiają się nagrania realizowane w pogodnych rytmach hawajskim, rockowych a nawet jazzowych. Z głosem tak rozpoznawalnym jak  śpiew Louisa Armstronga, przesuwał granice amerykańskiej muzyki, łącząc dźwięki z Karaibów, Afryki, tradycyjnego bluesa i jazzu. Teraz zrealizował album Savoy” – powrót do brzmień big-bandów  ery swingu. To także hołd dla legendarnej estrady Savoy Ballroom w nowojorskim Harlemie, gdzie muzyka Duke’a Ellingtona, Louisa Jordana i  George’a Gershwina była wykonywana przez kultowych artystów. „Savoy” to niezwykły powrót do dźwięków ery swingowego jazzu big bandu z legendarnym śpiewakiem i paletą wielkich i kultowych standardów.

Tadeusz Sudnik to muzyk, kompozytor i realizator dźwięku. Jest założycielem Studia Dźwięków Niemożliwych, twórcą multimedialnych koncertów- spektakli. Interesuje go granie na żywo na syntezatorach analogowych, elektronicznych urządzeniach generujących dźwięk i przekształcających je w różnorodne efekty dźwiękowe. Przez kilkanaście lat pracował w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie, gdzie nagrywał i realizował muzykę elektroniczną, teatralną, filmową i baletową. Używając elektronicznych  środków do generowania i przekształcania dźwięku, stworzył na scenie muzyczne misterium. Krzesimir Dębski należy do najznamienitszych osobistości i twórców muzyki. Wybitny polski kompozytor, uznany dyrygent orkiestrowy, a także wirtuoz jazzowych skrzypiec z równą gracją odnajduje się w świecie jazzu, muzyki filmowej, współczesnej i rozrywkowej. Rejestracja  Borelloto konsekwencja wielu spotkań i artystycznych koncepcji tych dwóch wybitnych polskich osobowości, Krzesimira Dębskiego i Tadeusza Sudnika. W wysublimowany świat improwizowanych brzmień, zamysłów kompozycyjnych oraz nowoczesnych faktur kompozytorzy (i wykonawcy) wnieśli ogromny  entuzjazm i zachwyt dla tworzonej muzycznej struktury. Zrealizowali – jak sami zaznaczają – formę udoskonalanej improwizacji. Czy może ważny album 2023 roku ?

Dionizy Piątkowski