Norweska organizacja Motvind Kulturlag  skupia pod swoimi skrzydłami kilka ciekawych inicjatyw : wielodniowy Motvind Festival, prężną oficynę Motvind Records i wydawnictwo Magasinet Motvind. Głównym celem instytucji jest kreowanie oraz prezentacja wielu elementów norweskiej kultury poprzez festiwale, płyty, czasopisma i książki, koncerty i  seminaria. „Działamy bez ograniczeń gatunkowych i z pasją poszukujemy tego, co ma w sobie moc, której na dzień dzisiejszy nie da się opisać naszym językiem, a której może doświadczyć każdy, niezależnie od pochodzenia kulturowego – deklarują działacze Motvind Kulturlag. Dla kreacji rejestracji, oraz dokumentacji powstała oficyna Motvind Records skupiająca się na edycji muzyki transcendentalnej w różnorodnych jej formach: od eksperymentalnej i tradycyjnej po  improwizowaną i precyzyjnie komponowaną. Katalog oficyny obejmuje już ponad dwadzieścia tytułów i zawiera zarówno nagrania norweskich debiutantów, jak i muzyków i kompozytorów o międzynarodowej sławie.

Takim jest najnowszy album „Herlighetens Vei”  formacji kierowanej przez saksofonistkę  Marthe Lea. Zadebiutowali w 2021 roku doskonale przyjętym albumem „Asura” odkrywając pokłady artystycznej energii afirmującej życie i muzykę. Także najnowsza sesja „Herlighetens Vei” wypływa z podobnego nurtu prezentując spora dozę spontaniczności i muzycznej żywiołowości. Duża stylistyczna różnorodność i bardzo  swobodne podejście do kompozycji ukazują dość specyficzne, pokorne i pełne szacunku podejście do życia. Pojawia się indywidualizm kwintetu, który z poszanowaniem tradycji pragnie rozciągać „jazz” w różnych, stylistycznych i formalnych kierunkach. Formację Marthe Lea Band  tworzą muzycy absolutnie wyjątkowi, ale… nieznani w Polsce. Warto więc zapamiętać te nazwiska : Marthe Lea (saksofon tenorowy, flety, piano, vocal), Andreas Røysum (klarinet, klarnet basowy, flet), Hans P.Kjorstad (fiddle), Egil Kalman (kontrbas, synthesizer) oraz perkusista Hans Hulbækmo. Francuski magazyn jazzowy Citizen Jazz był zachwycony zespołem i Marthe Lea komplementując zespół za „umiejętność łączenia w całość różnych idiomów, łączenia całej gamy wpływów (muzycznych lub nie) w tyglu jej własnej osobowości, jej własnej historii, aby wydobyć wielką osobistą i niezwykłą całość. Świeżą i wyjątkową muzykę, która należy tylko do niej”.

Dionizy Piątkowski