Koncertowe nagranie ” A Randezvous With Shortly Rogers and His Giants zawiera zapis legendarnego koncertu, jaki dał zespół kierowany przez wybitnego trębacza i aranżera Shorty Rogersa. Album zarejestrowano w 1952 roku w słynnej The Randezvous Ballroom w Los Angeles a udział  w koncercie wzięły wielkie gwiazdy  “west coast jazzu“: wokalistka June Christy, saksofonista Gerry Mulligan, trebacz Chet Baker, Joe Mondragon, Art Pepper, Hampton Hawes  i inni.

Trębacz Shorty Rogers (14.04.1924- 7.11.1994) po studiach muzycznych w nowojorskiej High School Of Music And Arts grał na trąbce w słynnych zespołach Willa Bradleya. Poznał tam  Shelly’ego Manne’a i Reda Norvo, którzy zaprosili zdolnego trębacza do swoich, wtedy już popularnych zespołów. Po odbyciu służby wojskowej podjął  ( w 1945 roku) pracę w orkiestrze Woody’ego Hermana, gdzie  pisał skażone stylistyką  be-bopu aranżacje big-bandowe. Po odejściu (1950) z zespołu W.Hermana grał i aranżował dla orkiestry Stana Kentona, zdobywając swoimi pracami spore uznanie krytyków i zachwyt publiczności.  Podczas pracy u Kentona (1950-51) skomponował szereg utworów eksponujących grę solistów (np. dla Arta Peppera, Buda Shanka, Boba Cooperaa, Jimmy’ego Giufre’ego, Stana Levey’a, Mela Lewisa i Maynarda Fergusona). W latach 50-tych Shorty Rogers pracował głównie w Kalifornii, aranżując dla ”progresywnej” orkiestry Stana Kentona…ostro swingujące utwory. Pracował także jako dyrektor artystyczny Atlantic Records i RCA Victor. Sporo komponował dla filmu (np.’The Wild One” z 1953 roku oraz „ The Man With The Golden Arm” z 1955 roku). Nagrywał także ze swym własnym big-bandem, w którym pojawiały się największe indywidualności orkiestry Kentona. Często był liderem (kompozytorem, aranżerem, mniej trębaczem) innych mniejszych zespołów. Shorty Rogers mocno zaangażował się w scenę Zachodniego Wybrzeża  i właśnie on – bardziej niż ktokolwiek inny – kojarzony jest z tzw. West Coast jazzem lat 50-tych i 60-tych. W październiku 1951 roku np. zorganizował dla swej małej grupy pierwszą płytową sesję nagraniową: powstał legendarny album „Modern Sounds”, gdzie obok Rogersa zagrali Shhelly Manne, Art Pepper, Jimmy Giuffre, Hampton Hawes. Jest autorem tak znamienitych nagrań” west coast jazzu” jak  “Popo”, “Short Snort”, “ Blues Express”,Shorty Rogers Courts The Count”,” Shorty Rogers And His Giants”,”The Swinging Me Rogers/Martians Stay Home”, “Martians Come Back/Way Up There”, “Clickin’ With Clax”,”Wherever The Five Winds Blow”, “Shorty Rogers Plays Richard Rogers”,” Portrait Of Shorty”, “Gigi In Jazz”,” Afro-Cuban Jazz Inc.”,” Chances Are, It Swings”,” Wizard Of Oz”, “Shorty Rogers Meets Tarzan”, “ Swinging Nutcracker”,” Fourth Dimension”, “Bossa Nova”, “Jazz Waltz”, “Gospel Mission”, ”West Coast Jazz’1976”, “Re-entry”, “Yesterday, Today And Forever”, “Shorty Rogers And The West Coast Giants”, “ Back Again”- z Vic’em Lewisem, Budem Shankem, “Shorty Rogers And Bud Shank Live At The Concorde Club, Southampton ‘84″ , “California Concert”1985”. 

Jeszcze w latach 90-tych Shorty Roger zrealizował album „Lighthouse All Stars:Eight Brothers” ( z Budem Shankem, Contem Candolim, Billem Perkinsem); doskonale odnajdywał się ze swoim „west-coast jazzem” we własnych zespołach z lat 90-tych (np. albumy „Cool And Crazy” , „The Swinging Mr Rogers”,” Martians Come Back”).W nagraniach tych Shorty Rogers pokazuje wszystkie uroki swego talentu aranżerskiego, jak też znakomicie eksponuje muzyków-solistów. West-Coast jazz w stylistyce Rogersa nie odznaczał się agresywnym liderowaniem i manierą jazzu Nowego Jorku, był swingująco powściągliwy i perfekcyjnie aranżowany. Shorty Rogers  perfekcyjnie eksponował  nowe  brzmienia i style oraz należał do kręgu najciekawszych, jazzowych eksperymentatorów.

Dionizy Piątkowski