Brawurowy projekt kwartetu ASAF i sesja, w której odnaleźli zarówno nastrój sacrum, jak i eksplozję profanum. To doskonały album pokazujący, jak zawiła jest jazzowa ekspresja i jak mocno emanuje na proces, artystycznej kreacji. Zespół ASAF zawiązał się w 2003 roku; już w 2004 roku pojawił się premierowy, studyjny album, dedykowany pamięci zmarłemu (w listopadzie 2003 roku) Andrzejowi Cudzichowi. Płyta została bardzo wysoko oceniona przez krytyków jazzowych i znalazła się na liście płyt nominowanych do tytuły Albumu Roku.
„Silent Prayer” to najnowsza płyta kwartetu ASAF, którego liderem jest perkusista Piotr Jankowski. Powstała w efekcie reaktywacji, po wieloletniej przerwie, tego odwołującego się do religijnych inspiracji zespołu. Poza liderem zespół tworzy saksofonista tenorowy i sopranowy Maciej Sikała, pianistka Joanna Gajda i kontrabasista Franciszek Pospieszalski. Gościnnie na płycie zagrali także : kontrabasista Michał Bąk i wokalistka Barbara Pospieszalska.
Lider i założyciel zespołu ASAF, perkusista Piotr Jankowski współtworzył trójmiejskie środowisko jazzowe w latach 70-tych i 80-tych, grając w takich zespołach jak Time Quartet (pierwsza formacja Macieja Sikały), Big Band Gdańsk, Seaside Dixieland oraz New Coast. Jest laureatem konkursów Jazz Juniors i Złota Tarka. W latach 80-tych razem z zespołem Anty Quintet wyjechał do Niemiec. Zamieszkał w Hamburgu, gdzie podjął studia na wydziale jazzu w tamtejszej Wyższej Szkole Muzycznej. W tym okresie, podczas lokalnych koncertów, miał również okazję współpracować z takimi sławami światowego jazzu jak: Clark Terry, Fredie Hubbard, Woody Show, Johny Gryffin czy muzycy orkiestr Duke’a Ellingtona i Counta Basie’go. W roku 1987 roku, w Hamburgu, stał się współzałożycielem Włodek Pawlik Trio. (pierwszym kontrabasistą jest Zbigniewem Wegehaupt). Z Włodek Pawlik Trio dokonuje pierwszych nagrań płytowych. W Polsce jest najbardziej rozpoznawalny jako perkusista i współzałożyciel zespołu New Life’ M. Zespół stał się prekursorem polskiego ruchu muzyki chrześcijańskiej lat 90-tych.
Saksofonista Maciej Sikała to wybitny muzyk jazzowy, kompozytor i wykładowca klasy saksofonu na kierunku jazzowym w Akademiach Muzycznych w Gdańsku i Bydgoszczy. Współpracował, koncertując lub nagrywając z czołówką polskiej sceny jazzowej m.in. z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Tomaszem Szukalskim, Leszkiem Możdżerem, Piotrem Wojtasikiem, Jarosławem Śmietaną, Leszkiem Kułakowskim, Wojciechem Karolakiem oraz z wybitnymi muzykami z zagranicy, takimi,jak Lester Bowie, David Liebman, Ronnie Burrage, Billy Harper, Wayne Dockerey, John Betsch, Kenny Wheeler, Eddie Henderson, Tim Haggans, David Kikoski. Nagrał ponad 50 płyt w tym sześć autorskich, z których dwie były nominowane do nagrody „Fryderyki”. W ankiecie „Jazz Top” Jazz Forum jest wielokrotnym laureatem w kategorii saksofonu tenorowego ( a od 2019 roku również pierwsze miejsce w kategorii saksofonu sopranowego).
Pianistka Joanna Gajda jest absolwentką klasy fortepianu Wojciecha Niedzieli na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowicach.Obecnie wykładowca Akademii Sztuki w Szczecinie. Współpracowała z Urszulą Dudziak, Billy Harperem, Newman Taylor Bakerem, Johnem Betschem, Borysem Janczarskim, Kazimierzem Jonkiszem, Marcinem Jahrem, Maciejem Sikałą, Mieczysławem Szcześniakiem, Piotrem Wojtasikiem, Judy Bady, Deborą Brown, Natalią Przybysz oraz Natalią Niemen. Wraz z zespołem Stowarzyszenie Orkiestra Jazzowa jest Iaureatką pierwszej nagrody na FestiwaIu Standardów Jazzowych w Siedlcach w 2002 roku.
Kontrabasista Franciszek Pospieszalski pochodzi ze słynnej, muzycznej rodziny. Zdobył licencjat duńskiego Rhythmic Music Conservatory i jest absolwentem PSM w Warszawie oraz absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu. Jest muzykiem i kompozytorem działającym w wielu międzynarodowych i polskich zespołach oraz projektach specjalnych. W 2019 roku, wraz ze swoim Trio, zrealizował album „Accumulated Thoughts„, a w 2017 roku płytę “1st Level” ze swoim zespołem Franciszek Pospieszalski Sextet. W 2019 roku otrzymał nagrodę „Złoty Kontrabas”, przyznaną przez Fundację im. Andrzeja Cudzicha w ramach Festiwalu Jazz Juniors.
„Silent Prayer” – pisze w rekomendacji publicysta muzyczny Stanisław Danielewicz – to znakomita płyta, która wzbogaci nie tylko jazzową dyskografię, ale będzie źródłem refleksji, wynikłej z bliskości estetyki absolutu”.