Skład zespołu
Ernest Gullage – vocals
Albert Mickel – vocals
Jessie Veal – vocals
Alfred Caston – vocals and bass
Kim Maxwell – keyboards/vocals
Cato Kindler – drums
Ernest Gullage – vocals
Albert Mickel – vocals
Jessie Veal – vocals
Alfred Caston – vocals and bass
Kim Maxwell – keyboards/vocals
Cato Kindler – drums
Zgodnie z taką tradycją i traktując znaczenie określenie „joyful” – radośnie, dosłownie pogodna grupa śpiewaków z Luizjany postawiła na radosną współpracę z publicznością.
Tradycją ERY JAZZU są świąteczne projekty Christmas . Sukces Detroit Gospel Singers ( koncerty w Warszawie zgromadziły blisko pięć tysięcy słuchaczy !) oraz zainteresowanie prezentacją wybitnych artystów jazzu w repertuarze świątecznym ( np. przyjęty niezwykle entuzjastycznie Christmas Night gitarzysty Ala Di Meoli ) stały się inspiracja, by zrealizować kolejny świąteczny projekt.
Tym razem w ramach ERY JAZZU wystąpi słynny New Orleans Joyful Gospel Singers, zespół zaliczany do elity współczesnych wokalnych grup; kultywujący kreolską tradycję Nowego Orleanu, kulturę, obyczaj oraz brzmienie jazzu, gospel i bluesa. Nieczęsto na polskich estradach pojawiają się autentyczne, amerykańskie zespoły z miasta narodzin jazzu – Nowego Orleanu. Teraz na trzech koncertach w Polsce!
„Początków muzyki i kultury jazzu szukać należy na Południu USA – wyjaśnia Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu – To tam zrodziły się pierwsze formy tej muzyki: pieśni pracy, blues, religijne spiritual i gospel. Muzyka ta rodziła się w określonym mariażu z zastanymi przez afrykańskich niewolników warunkami ubogiego Południa Stanów i dopiero długi proces konsolidacji kulturowej pozwolił na powstanie muzyki, obrzędu i obyczaju jazzowego. Trudno o jednoznaczną definicję jazzu, który rodzajem muzyki, głównie instrumentalnej, powstałej pod koniec XIX wieku na Południu USA. Stanowi on specyficzny konglomerat genetycznie różnych elementów folkloru i muzyki, które przez lata nawarstwiały się w południowych stanach USA. Gdyby więc przyszło rozdzielić elementy muzyki i folkloru, które przyczyniły się do narodzin jazzu, to z pewnością grupę tę tworzą zarówno elementy pochodzenia europejskiego, folklor Murzynów powstały już na terenie USA oraz co najbardziej znamienne – elementy stanowiące wynik dyfuzji europejsko-afrykańskiej, a więc pieśni religijne i obrzędowe śpiewane przez Murzynów w USA : spiritual oraz gospel. Jazz rozwijał się jako forma obrzędowa, zabawowa i religijna a dopiero z czasem każdej z nich przyporządkowano określone trendy tej muzyki. Z obrzędem kojarzyć poczęto blues , zabawowym i rozrywkowym stał się ragtime, zaś z aspektem religijnym związany był spiritual i gospel”.
New Orleans Joyful Gospel Singers powstał w 1980 roku. Początkowo jako duet wokalny Alfreda i Loretty Caston towarzyszył zespołom w czasie legendarnego The New Orleans Jazz and Heritage Festival. Za namową Wyntona Marsalisa i dla jego kwintetu przygotowali program oparty o nowoorleańskie standardy jazzu, gospel i soul-music. Spory sukces estradowy spowodował, że odtąd – już jako kwartet New Orleans Joyful Gospel Singers – pojawiali się na każdym festiwalu. Chętnie byli zapraszani przez Marsalisów ( Ellisa, Brandforda) do ich autorskich projektów. To właśnie z New Orleans Joyful Gospel Singers Wynton Marsalis ” zabrał ” Reginala Veala, który odtąd stał się basistą w zespołach wybitnego trębacza.
Takie rekomendacje pozwalają prezentować New Orleans Joyful Gospel Singers jako flagowy zespół z Miasta Jazzu. Przez ostatnie dekady byli atrakcją najważniejszych imprez jazzowych w Ameryce, sporo występowali w Europie ( od słynnego Half Note w Grecji po kultowy Blues House w Mediolanie). Ogromną popularność przyniosły zespołowi nowe wersje przebojów „If I Had a Hammer” oraz „People Get Ready” w brawurowych aranżacjach New Orleans Joyful Gospel Singers. Ze zrealizowanych autorskich albumów (dla prestiżowej nowoorleańskiej Rampart Street Music) największym powodzeniem cieszą się „Makin’ It Thru A Storm” , „Don’t Leve Me”, „Take Me, Use Me” oraz „God Is Good /All The Time”. Dla wielu artystów koncertujących w Nowym Orleanie zespół jest bazą brzmienia. Stąd też New Orleans Joyful Gospel Singers często koncertują z największymi współczesnej pop-estrady: od Billy’ego Joela i Douga E. Fresha po wspólne koncerty z Earth Wind and Fire w całej Ameryce.
Makin’ It Thru A Storm
Don’t Leve Me
Take Me, Use Me
God Is Good /All The Time
Blueshouse
Cought in the Middle
Serarch My Heart
Era Jazzu for New Orleans