Bobo Stenson to jeden z najbardziej cenionych artystów europejskiej sceny jazzowej. Dał się poznać już w latach 60-tych, gdy  towarzyszył muzykom amerykańskim, którzy występowali w Sztokholmie ( Sonny Rollins, Stan Getz, Gary Burton). W latach 1971-75  był nadwornym pianistą awangardowego trębacza Dona Cherry’ego. W kolejnej dekadzie współpracował i nagrywał z artystami skandynawskimi, takimi jak Terje Rypdal, Jan Garbarek, współpracował z zespołem  Rena Rama i Palle Danielssonem, tworzył trio z kontrabasistą Arildem Andersonem oraz perkusistą  Jonem Christensenem.  W 1988 roku Bobo Stenson został pianistą kwartetu Charlesa Lloyda, w latach 90-tych współpracował z Tomaszem Stańką ( z którym nagrał – także dla ECM – albumy „Matka Joanna”, „Leosia”, „Litania: Music of Krzysztof Komeda”). Jako lider zadebiutował w 1971 roku albumem „Uderwear” wydanym przez ECM Records, dla której przygotował także kolejne, ciekawe sesje („The Sounds Around the House”, Reflections”, „War Orphans”, „Cantando”, „Serenity”, „Goodbye”, „Indicum”, „Contra la indecision”).,  W przebogatej dyskografii szwedzkiego pianisty ważne są także inne albumy zrealizowane dla Manfreda Eichera i jego ECM Records: „ Dona Nostra” z Don Cherry’m, „Terje Rypdal”, pakiet płyt z Janem Garbarkiem („Sart”, „Witchi-Tai-To”, „Dansere” ) oraz  Charlesem Lloydem (“Fish Out of Water”, „Notes from Big Sur”, „The Call”, „All My Relations”, „Canto”).

Najnowszy album „Sphere”  Bobo Stenson zrealizował (w Auditorio Stelio Molo w Lugano w kwietniu 2022 roku) ze swoim “firmowym” trio (z basistą Andersem Jorminem i perkusistą Jonem Fältem). „Nie mamy sposobu na granie „gotowych” kompozycji – wyjawia genezę sesji. Wszystko krystalizuje się w danej chwili i dostosowujemy się do tego. I to jest właśnie kwintesencja. Na tym polega radość ze wspólnego grania, nigdy nie robić tego samego dwa razy i być zdeterminowanym”. Zdolność Bobo Stensona  do przekraczania granic repertuarowych stała się znakiem rozpoznawczym tria. Sesja „Sphere” wytycza równie subtelną, co specyficzną ścieżkę repertuarową. Poprzez własne kompozycje własne i utwory twórców skandynawskich trio ukazuje,  że między muzykami istnieje doskonała artystyczna i kreatywna symbioza. Muzyczne zasady współistnieją w unikalnej mieszance, którą szwedzki pianista wypracował, rozwinął i udoskonalił przez dziesięciolecia współpracy z ECM Records i Manfredem Eicherem, który, jak mówi Bobo Stenson  „wydobywa najlepsze cechy muzyków”.

Dionizy Piątkowski