Skład zespołu
John McLaughlin – guitars
Zakir Hussain – tabla
V. Selvaganesh – kanjira, ghatam, mridangan
U. Shrinivas – mandolin
John McLaughlin – guitars
Zakir Hussain – tabla
V. Selvaganesh – kanjira, ghatam, mridangan
U. Shrinivas – mandolin
Wszystko zaczęło się od skrupulatności szwajcarskich służb granicznych, których zaintrygowało nazwisko tablisty z Shakti, Zakira Hussaina. Potem zadziałała zasad domina. Pod lupę wzięto cały egzotyczny zespół. Okazało się, że Hussain, Pakistańczyk, nie ma stosownych wiz, co gorsze, ma tylko amerykańską zieloną kartę, a nie obywatelstwo… choć ze sporym opóżnieniem cały zespół dał wspaniały koncert, zakończony – około północy – serdeczną owacją na stojąco…
Galowy koncert ERY JAZZU prezentujący jednego z najważniejszych innowatorów jazzu. John McLaughlin – legenda jazzowej gitary, współtwórca kultowych formacji Mahavishnu Orchestra i Shakti; muzyk zespołów Milesa Davisa, Ala Di Meoli i Paco De Lucia, Alexisa Kornera.
Pierwsze doświadczenia estradowe zdobywa jeszcze w Anglii: najpierw w najprzeróżniejszych mutacjach „brytyjskiej szkoły bluesa”: od Alexisa Kornera, George Fame’a po Briana Augera, potem uczestnicząc w solowych eksperymentach Johna Surmana, Tony Oxleya i Davida Hollanda. W 1969 r. nagrał przełomowy album „Extrapolations” . W czasie jam-session w londyńskim klubie na zdolnego gitarzystę zwrócił uwagę perkusista Jack De Johnette, który zarekomendował brytyjskiego muzyka Tony Williamsowi, perkusiście Milesa Davisa. W kilka miesięcy później (1969) John McLaughlin przeniósł się do Nowego Jorku, by zostać muzykiem grupy Liftime – Tony’ego Williamsa. Mając takie rekomendacje, McLaughlin natychmiast znajduje się w kręgu oddziaływania M. Davisa, który proponuje współpracę przy realizacji swoich albumów „In A Silent Way”, „Jack Johnson” oraz najważniejszego dla jazzu fusion „Bitches Brew”.
Przełomowym momentem w karierze Johna McLaughlina stała się założona w 1971 roku formacja Mahavishnu Orchestra. Liderem zespołu był oczywiście McLaughlin, muzyk dostarczający nagraniom Mahavishnu Orchestra nie tylko ciekawych i eksperymentalnych pomysłów, lecz także budujący swą gitarą brzmienie zawieszone gdzieś między modern jazzem a elektrycznym rockiem. Szczególnie ciekawe okażą się w muzyce Mahavishnu Orchestra inklinacje do łączenia elementów muzyki Wschodu i Zachodu, melodyjnej, rytmicznej hinduskiej ragi z impulsywną jazzową improwizacją.
Po latach – tworząc Shakti – McLaughlin sięga po inspiracje czerpane wprost ze wschodnich tradycji. Później odnajdzie się w diametralnie odmiennej konwencji: akustycznego gitarowego trio zdominowanego rytmami flamenco, samby, latynoskiej stylistyki. Do swego pomysłu pozyska wspaniałych gitarzystów (Paco De Lucia, Larry Coryell, zastąpiony później przez Al Di Meolę). Komercyjnym i artystycznym sukcesem okaże się nagrany na żywo album ,,Friday Night In San Francisco”.
Sukces nowej muzyki McLaughlina pozwala ponownie zająć się realizacją innych, autorskich projektów. Najciekawszymi okazały się nagrania z Carlosem Santaną, Chick’em Coreą, Tonym Williamsem, Stanleyem Clarkiem i Jackiem Bruce’em, udział w kolejnych nagraniach Milesa Davisa ; wspaniale odebrano nagrania i koncerty z wirtuozem instrumentów perkusyjnych Trilokiem Gurtu. Artysta wielokrotnie powraca do swoich legendarnych zespołów : ale koncertuje okazjonalnie , najczęściej pojawia się na najważniejszych festiwalach z warsztatowym Shakti.
When Fortune Smiles (1967), E