Soliloquies”- nowy, solowy album Georga Ruby’ego (fortepian oraz instrumenty perkusyjne) i producenta Reinharda Kobialki. To ciekawy eksperyment szefa niemieckiego kolektywu, który w formacie solo bez akompaniamentu przygotował mocną, awangardową sesję. Oprócz własnej kreatywności Georg Ruby nie ma żadnych impulsów od innych muzyków, nie ma  kolegów także – tak potrzebnej w budowanie brzmienia i nastroju –  możliwości dalszej komunikacji muzycznej. Ale Georg Ruby jest przecież  jednym z najbardziej wszechstronnych pianistów w Niemczech i album „Soliloqies” z jest kolejną, ciekawą koncepcją pianisty i kompozytora. Został stworzony bez żadnych strukturalnych wytycznych, udowadniając, jak różnorodna może być muzyka improwizacyjna, gdy pole eksperymentalnego jazzu miesza się ze strukturami dźwiękowymi nowej muzyki i śladami tradycyjnych standardów jazzowych ( od odniesień do „Nefertiti” Wayne’a Shortera po ciekawe „Efterksdag/Autumn Leaves” Josepha Kosmy). Jest ultranowoczesne odniesienie  do popularnych niemieckich szlagierów z lat 20-tych  i 30-tych. („Fur eine Nacht voller Seligkeit”), ale także sporo awangardowego jazzu w swobodnie improwizowanych „Cumpleanos”, „TeNa-feira noit” i „TeNa-feira i tarde”. Georg Ruby dodał muzyce  „samotność improwizatora solo” biorąc na siebie źródła inspiracji oraz improwizowane komentarze. Nagrał wcześniej swobodnie improwizowane utwory (w tym preparowane pianino, kamyki, rytm na strunach fortepianu, improwizacje wokalne, pętle i linie basowe). Potem poprosił projektanta dźwięku Reinharda Kobialkę, bez żadnych wcześniejszych konsultacji, o wielokrotne wpychanie jednego, dwóch, trzech lub wszystkich tych utworów do procesu improwizacji pianisty, wprowadzając go w ten sposób w tryb swobodnej oraz impresyjnej komunikacji improwizacyjnej.

JazzHausMusik, która konsekwentnie dokumentuje i przedstawia ciekawe projekty awangardowego jazzu oraz muzyki improwizowanej. Buduje przy tym nie tylko ogromny zestaw europejskich prezentacji, ale także znakomity katalog artystycznych i kreatywnych koncepcji muzycznych skupionych wokół idei niemieckiej, słynnej „szkoły awangardowej” i legendarnego „free jazzu”. Wytwórnia istnieje od 1980 roku i początkowo była serią dokumentującą improwizowane koncerty „Stadtgarten”. Pomysłodawcą cyklu (nagrań i koncertów) jest niemiecki pianista i kompozytor Georg Ruby, który nie tylko wykreował specyfikę koncertów, ale także zgromadził wokół siebie spore grono muzyków, dla których improwizacja jazzowa jest ważnym elementem własnej, artystycznej kreacji. W ciągu dekad ukształtowano mocne, lokalne środowisko jazzowych awangardzistów, wśród których mamy dzisiaj elitę tej muzyki, takich jak Sebastian Gramss, Georg Ruby, Hans Lüdemann, Stefan Bauer, Franz Bauer, Carl Ludwig Hübsch, Frank Gratkowski, Robert Landfermann, Henning Berg, Günter Baby Sommer, Rudi Mahal, Hazel Leach, Christina Fuchs oraz  znane formacje  Kölner Saxophon Mafia, Niels Klein Tentett, Extempore, NoNett  Norberta Steina i Joachima Gellerta. Jeśli należałoby szukać regionalnej inicjatywy jazzowej, która swoją konsekwencją wyrosła na jedną z najciekawszych w całej Europie to  jest nią z pewnością JazzHausMusik z niemieckiej Kolonii. To już nie tylko ponad 300 niekonwencjonalnych albumów, ale kilka tysięcy muzycznych projektów budujących od blisko 40 lat reputację niemieckiej szkoły jazzowej awangardy oraz konsekwentnej repertuarowo oficyny.

Dionizy Piątkowski