Kubański pianista, kompozytor Harold López-Nussa pochodzi z wybitnej, kubańskiej muzycznej rodziny. Naukę gry na fortepianie rozpoczął ( mając 8 lat) w Manuel Saumell Conservatory, następnie uczęszczał do Amadeo Roldán Conservatory w Havanie i ukończył prestiżowy Instituto Superior de Artes. Występował z Kubańską Narodową Orkiestrą Symfoniczną oraz Matanzas Symphony Orchestra oraz  ze znanymi muzykami jazzowymi i folkowymi: Chucho Valdés’em, David’em Sánchez’em, Christianem Scottem i Horacio „El Negro” Hernández’em.  Wszystkie te doświadczenia wpłynęły na eklektyczność muzyki López-Nussa’a, który budował swoją karierę w ciągu ostatnich dwóch dekad, od czasu wygrania prestiżowego konkursu Montreux Jazz Piano Competition w 2005 roku. Swoimi porywającymi występami zachwycił publiczność na całym świecie, wydał dziewięć uznanych albumów i był częścią projektu Ninety Miles z 2011 roku ze Stefonem Harrisem, Davidem Sanchezem i Christianem Scottem. Jego muzyka odzwierciedla pełen zakres i bogactwo kubańskiej tradycji muzycznej z charakterystycznym połączeniem elementów ludowych, popularnych i klasycznych, a także improwizacji. Ugruntował swoją pozycję jednego z najbardziej innowacyjnych muzyków nowej generacji. Chucho Valdes nazywa go „awangardą nowej generacji muzyków”, który ma „subtelne brzmienie, błyskotliwe pomysły i niepowtarzalny styl muzyczny. Eksploduje i rozszerza współczesne narracje wokół nowoczesnego jazzu, genialnie łącząc niezliczone style afro – kubańskie”. Harold López-Nussa  jest muzykiem o zdumiewającej technice, a swoją miłość do jazzowej improwizacji i kubańskich korzeni, klasycznych inspiracji, tworzy wyjątkowy styl globalnego jazzu.

 „Timba A La Americana” jest debiutem kubańskiego pianisty dla prestiżowej Blue Note Records. Album został zainspirowany niedawną decyzją pianisty o opuszczeniu swojej kubańskiej ojczyzny i rozpoczęciu nowego życia we Francji. Wyprodukowany przez Michaela League’a  „Timba A La Americana” prezentuje dziesięć dynamicznych kompozycji w wykonaniu zgranego zespołu, w skład którego wchodzą wirtuoz harmonijki ustnej Grégoire Maret, Luques Curtis ( kontrabas), Bárbaro „Machito” Crespo (conga) oraz brat Harolda, perkusista Ruy Adrián López-Nussa. Tworząc album „Timba A La Americana”  Harold López-Nussa poczuł potrzebę ucieczki od konwencjonalnego myślenia o formie i strukturze utworów, które definiowały latynoski jazz od lat 50-tych. We współpracy z League, basistą i założycielem Snarky Puppy,  szukali nowych pomysłów dla motywu rytmicznego clave, który jest sercem muzyki kubańskiej. Wykorzystali elementy danzon, fundamentalnego tańca, który utworzył się w Matanzas pod koniec XIX wieku, oraz dostojne riffy son tumbao, które stanowią oprawę utworów Beny’ego Moré’a i wielu innych. Pracowali z rytmami bębnów bata używanymi do przywoływania bóstw, a następnie włączyli je do polirytmicznych, improwizowanych tematów. Połączyli mamby Dizzy’ego Gillespiego i Machito z nowoczesnymi pomysłami na strukturę utworu. Rezultatem jest najbardziej ekspansywne i ambitne dzieło Lópeza-Nussy. Prowokacyjny, bogaty cykl utworów, który stanowi współczesne spojrzenie na latynoski jazz. Punktem wyjścia jest Kuba; stamtąd Harold López-Nussa i jego zespół wymieniają się pomysłami w kosmopolitycznym duchu, który wykracza poza regiony, gatunki i epoki.

Dionizy Piątkowski