Do serii nieszablonowych projektów realizowanych przez Warszawska Orkiestrę Kameralna dopisuje się sesja, jaką pianista jazzowy Leszek Możdżer zrealizował wraz z Orkiestrą Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej. Po znakomitych albumach Krzysztofa Herdzina i Marcina Maseckiego, zrealizowanych także z Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, to kolejny ważny album w serii „Jazz z MACV”. Dla Alicji Węgorzewskiej-Whiskerd, szefowej Warszawskiej Opery Kameralnej, śpiewaczki operowej i pomysłodawczyni serii „Jazz z MACV” połączenie jazzu z muzyką klasyczną jest naturalne. „Ten mariaż istniał od zawsz – wyjaśnia genezę pomysłu. Kiedy słuchamy muzyki Bacha, nie wiemy, czy grał ją dokładnie tak, jak sugeruje zapis nutowy. Może improwizował? Ówcześni muzycy robili to przecież na co dzień. Bach mógł więc w nutach zapisać tylko część – jazzowej de facto – improwizacji. Mozart często przekomponowywał i przenosił zaaranżowane przez siebie motywy z jednego utworu do drugiego. Mówi się, że także Chopin był kompozytorem jazzowym, bo jego improwizacje i wyobraźnia muzyczna sięgały niezwykle daleko”.
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej kontynuuje wspaniałe tradycje pierwszego w Polsce zespołu muzyki dawnej, który został założony przez Stefana Sutkowskiego w 1957 roku. Muzycy postawili sobie wtedy za cel popularyzację nowo odkrytych zabytków muzyki polskiej, by w 1961 roku stać się założycielami Warszawskiej Opery Kameralnej. Artyści studiowali i doskonalili swoje umiejętności u najlepszych w Europie mistrzów w zakresie gry na instrumentach historycznych, uczestniczyli też w licznych międzynarodowych projektach koncertowych i nagraniowych. Na poziom artystyczny zespołu wpływ mieli też współpracujący od 2017 roku z nim artyści, tacy, jak Benjamin Bayl, Paul Esswood, José Maria Florêncio, Friedrich Haider, Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Władysław Kłosiewicz, Wieland Kuijken, Jean-Claude Malgoire, Zbigniew Pilch, Hubert Rutkowski, Jana Semerádová, Marcin Sompoliński, Lilianna Stawarz, Marco Vitale, Marek Toporowski, Paul McCreesh, Michał Maciaszczyk, Dirk Vermeulen. W 2019 roku Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej (Musicae Antiquae Collegium Varsoviense) rozpoczęła współpracę z wyjątkowymi osobowościami muzyki jazzowej: Krzysztofem Herdzinem, Andrzejem Jagodzińskim, Marcinem Maseckim i Leszkiem Możdżerem, co zaowocowało cyklem „ Jazz z MACV” z koncertami i nagraniami o niespotykanej wcześniej wartości interpretacyjnej.
Najnowsza projekt to „Composites” – album Leszka Możdżera i Orkiestry Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej. Wszystkie kompozycje, które znalazły się na albumie, zostały specjalnie nagrane na zamówienie Opery. To sześć utworów, z których cztery (tytułowe „Compositum I-IV” ) są kompozycjami, będącymi mistrzowskim połączeniem formy i improwizacji. Partie fortepianu zostały przez Leszka Możdżera zaimprowizowane a do tych improwizacji pianista dopisał partyturę dla orkiestry. Dwa dodatkowe utwory „Ballad For Lars”- zadedykowano szwedzkiemu kontrabasiście Larsowi Danielssonowi oraz a liryczny „Natalladia” Leszek Możdżer skomponował w klasycznej konwencji.
Leszek Możdżer jawi się jako twórca nowej stylistyki, gdzie brzmienie i klimat muzyki budowane są impresją i nastrojem oraz autorskim, niepowtarzalnym stylem wykonawczym. Pianista dokonał w polskim jazzie mentalnej i stylistycznej rewolucji, jaka nie stała się wcześniej udziałem żadnego innego jazzmana. Trudne jazzowe frazy, skomplikowane improwizacje, melodykę standardów i subtelność kompozycji ubrał w ramy specyficznego jazzu, który – nie siląc się na wylewność wobec słuchaczy, komercję i przebojowość – stał się tętniącym ekspresją „ jazzem Leszka Możdżera”. Jazzowa wyobraźnia, ciekawy zamysł improwizacji, subtelność chopinowskich etiud i mazurków, „komedowskie” inspiracje – tworzą w jego muzyce nową barwę dla jazzowej kameralistyki fortepianowej. „Muzycy, grając na instrumentach dawnych, wchodzą do pewnego rodzaju niszy – wyjaśnia Leszek Możdżer koncepcję albumu „Composites”. Definiują się jako muzycy alternatywni w stosunku do masowo odbieranej symfoniki”.
Sesja „Composites” powstała na zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej, która przedpremierowo przygotowała wyjątkowe, kolekcjonerskie wydanie albumu: limitow